بررسی آخرین وضعیت امدادرسانی به سیل‌زدگان چهارمحال‌وبختیاری
کد خبر: 4074768
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۰

بررسی آخرین وضعیت امدادرسانی به سیل‌زدگان چهارمحال‌وبختیاری

جلسه اضطراری ستاد مدیریت بحران چهارمحال‌وبختیاری با حضور استاندار و معاونان وی تشکیل و آخرین وضعیت امدادرسانی به مناطق سیل‌زده استان بررسی شد.

غلامعلی حیدری استاندار چهارمحال و بختیاری

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، غلامعلی حیدری، استاندار چهارمحال و بختیاری ۹ مردادماه در جلسه اضطراری ستاد مدیریت بحران استان با اشاره به وقوع سیل در تعدادی از استان‌های کشور، اظهار کرد: متأسفانه این سیل خسارت فراوانی را بر جای گذاشت، بنابراین باید آمادگی دستگاه‌های امدادی، خدماتی بالا برود تا شاهد به حداقل رسیدن خسارات در حوادث باشیم.

حیدری افزود: خوشبختانه با پیش‌بینی‌های صورت گرفته از وارد آمدن خسارات عمده و تلفات جانی جلوگیری شد، قطعاً حفظ جان افراد برای تمامی مسئولان استان در اولویت است، فرمانداران نیز با مدیریت میدانی در مناطق سیل‌زده حضور داشتند که این مسئله جای تقدیر دارد.

ضرورت امدادرسانی در ساعات اولیه وقوع بحران

وی با تأکید بر اینکه امدادرسانی در ساعات اولیه وقوع بحران در کاهش خسارات و تلفات بسیار مؤثر است، بیان کرد: برای مثال به محض شدت گرفتن بارش‌ها گردشگران حاشیه امامزاده به سرعت تخلیه و به مکان‌های امن هدایت شدند.  پل ورودی به امامزاده روستای بارده استاندارد نبود و همین مسئله باعث شد تا در پی وقوع سیلاب آب وارد این مکان شود، باید پیش‌بینی لازم برای پاکسازی مسیل‌ها، جوی و جداول و ... صورت بگیرد.

استاندار با بیان اینکه چند شهرستان در استان از نظر وقوع سیل  در حالت بحرانی قرار دارند، تصریح کرد: هر کدام از معاونین با همراهی نماینده تام‌الاختیار مدیران‌کل عضو ستاد بحران در یک شهرستان برای بررسی روند خدمت‌رسانی حضور پیدا کنند، معاونانی که در معیت معاون استاندار هستند باید اختیار تام داشته باشند. امروز حدود ۱۰۰ نیرو از ارتش جمهوری اسلامی با تجهیزات و جیره غذایی برای امدادرسانی به سیل‌زدگان وارد چهارمحال و بختیاری می‌شوند، باتوجه به درگیر بودن استان‌های کشور، امکان درخواست تجهیزات از استان‌های مجاور وجود ندارد.

حیدری با اشاره به اینکه موادغذایی، نان، آب معدنی، خوراک دام و سایر اقلام امدادی در اختیار مردم آسیب‌دیده از سیل قرار بگیرد، توضیح داد: بازدید میدانی از مناطق آسیب دیده از سیل در دستور کار قرار دارد. برای جمع‌آوری کمک‌های مردمی افراد از دادن شماره حساب شخصی خودداری کنند، تنها شماره حساب از جمعیت هلال‌احمر و کمیته امداد امام خمینی اعلام شود تا جلوی سوءاستفاده افراد در این مسئله گرفته شود.

وی تصریح کرد: مدیرکل مدیریت بحران استانداری چهارمحال و بختیاری سخنگوی ستاد مدیریت بحران است، فرمانداران از ارائه خسارات سیل خودداری کنند تا آمار دقیق از سوی این شخص اعلام شود و شاهد تناقص در آمار ارائه شده نباشیم.

ضرورت اصلاح شبکه آبیاری

در ادامه علی حیدری‌، سرپرست معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه برخی اقدامات عمرانی برای جلوگیری از بروز خسارت در حوادث به‌علت مشکلات اجتماعی معطل می‌ماند، اظهار کرد: دستگاه‌های اجرایی مانند منابع‌طبیعی، سازمان حفاظت از محیط‌زیست و ... باید همکاری لازم را داشته باشند.

وی بیان کرد: برخی از سربندها، قنوات، چاه‌های تامین آب و کانال‌های کشاورزی به‌علت سیل دچار خسارت شده‌اند، باید در اسرع وقت برای اصلاح شبکه آبیاری باغات و اراضی کشاورزی اقدام شود، زیرا امکان دارد در هفته‌های آینده حجم وسیعی از این اراضی خشک و به کشاورزان خسارت وارد شود.

حیدری تأکید کرد: بلافاصله پس از پایان بحران، دستگاه‌های اجرایی برای رفع نقاط حادثه‌خیز در سیل اقدام کنند، البته باتوجه به حجم بارش‌ها بروز خسارت در برخی نقاط دور از انتظار نیست.

بارده هم‌چنان در معرض خطر سیلاب است

در پایان محسن حسین‌میرزایی‌، سرپرست معاون امنیتی سیاسی استاندار چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه از مدت‌ها قبل سازمان مدیریت بحران و سازمان هواشناسی هشدار لازم برای وقوع سیلاب را داده بود، اظهار کرد: می‌‍توانستیم در این مدت عملکرد بهتری در مدیریت بحران داشته باشیم.

وی بیان کرد: روستای بارده هم‌چنان در معرض خطر سیلاب است، باید با انحراف سیلاب از ورود آب به روستا و خسارت بیش‌تر جلوگیری کنیم، این روستا برای تخلیه آب و گل و لای از منازل نیازمند  لجن کش است.

حسین‌میرزایی در پایان گفت: باید برآورد خسارات سیل در چهارمحال و بختیاری با سرعت و دقت انجام شود.

انتهای پیام
captcha