امام حسین(ع) راه میانبر برای هدایت بشر است
کد خبر: 4075101
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۶
حجت‌الاسلام حسینی مطلق:

امام حسین(ع) راه میانبر برای هدایت بشر است

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فردوسی مشهد گفت: امام حسین(ع) راه میانبر و کشتی نجاتی است که ما را زود به هدف می‌رساند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی حسینی مطلق، رئیس نهادنمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فردوسی مشهدبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی حسینی مطلق، رئیس نهادنمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فردوسی مشهد، در جلسه‌ای که با عنوان «محرم و معرفت حسینی» در سازمان مرکزی جهاددانشگاهی خراسان‌رضوی برگزار شد، اظهار کرد: یک نکته مهم در دو ماه محرم و صفر این است که در مجالس عزاداری چگونه نسبت به حضرت معرفت پیدا کنیم. چه بسا فردی در زمان امام حاضر باشد، اما عاقبت به خیر نمی‌شود.

وی با اشاره به آیه تطهیر، افزود: عصمت یک ریشه قرآنی دارد و یکی از اختلاف عمیق ما با اهل‌سنت این است که آنان معتقدند، کسی که پیامبر(ص) را دیده از صحابه محسوب شده و دیگر دچار اشتباه نمی‌شود.

حسینی‌مطلق اظهار کرد: مکتب اسلام 14معصوم را معرفی کرد تا دین را خالص به دست ما برسد، چرا که انسان جایزالخطا است و از این رو است که بشر ناقص است و نیازمند هدایت است و بهترین هادیان ائمه‌اطهار هستند و در روایات معصومین است که ما کشتی نجاتیم، اما کشتی امام حسین(ع) وسیع‌تر و سریع‌تر است.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فردوسی مشهد گفت: خداوند امام حسین(ع) را برای آشتی بشر با خود قرار داد. امام حسین(ع) کسی را جدا نمی‌کند و همه را برای آشتی با خدا می‌پذیرد. امام حسین(ع) راه میان‌بر و کشتی نجاتی است که ما را زود به هدف می‌رساند.

وی ابراز کرد: ائمه‌اطهار و در رأس آنان امام حسین(ع) خود را بدهکار احدی قرار نمی‌دهند، لذا همین نکته را مدنظر داشته باشیم که هر کاری را که برای اهل‌بیت(ع) می‌کنیم، دیده می شود و بدون پاسخ نخواهد ماند.

حسینی مطلق ادامه داد: یک روز داعش با فیلمی خواست ذلت شهید حججی را نشان دهد، اما همان فیلم باعث عزت این شهید بزرگوار شد و هرکس آن فیلم را دید شجاعت این جوان برایش تداعی شد و آرامش چهره این شهید نشان از دینداری وی بود.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فردوسی مشهد گفت: هر چند جسم ائمه‌‎اطهار نیست، اما هدایت آنان همچنان است و هیچگاه زمین از حجت خدا خالی نخواهد شد و هر امامی در زمان خود دلسوزترین به هدایت بشر است.

وی عنوان کرد: در بحبوحه قیام عاشورا از امام سجاد(ع) قبل از اینکه علم امامت به ایشان منتقل شود، نقل شده که در آن لحظات پدرم از کشتن برخی صرف‌نظر می‌فرمودند و بعد از اینکه علم امامت به من منتقل شد، متوجه شدم که از نسل آن افراد نیز کسانی صالح پا به عرصه وجود می‌گذاشتند و به خاطر این بود که پدرم از کشتن آنان امتناع فرمودند.

رئیس نهادنمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فردوسی مشهد عنوان کرد: امام حسین(ع) در واقعه عاشورا و هر لحظه به دنبال هدایت بشریت بودند، حتی لحظه‌ای که شمر بر روی سینه حضرت بود، به‌دنبال هدایتش بود.

حسینی مطلق با اشاره به خباثت اموی در واقعه کربلا اضافه کرد: بعد از واقعه کربلا نیز داغ دیگری که بر دل اهل‌بیت(ع) گذاشتند، اسارت گرفتن خاندان اباعبدالله الحسین(ع) بود.

وی با اشاره به حضور خاندان امام حسین(ع) در مجلس یزید گفت: پاسخ حضرت زینب(س) و امام سجاد(ع) به سخنان یزید در این مجلس باعث ذلت یزید شد. زیبایی که حضرت زینب(س) دید، ماندگاری این قیام بود، نه اینکه چه زیبا که ما را کشتید.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فردوسی مشهد بیان کرد: امام سجاد(ع) نیز فرمودند: «به صدای اذان گوش بده و ببین که نام جدمان رسول الله برای همیشه از ماذنه‌ها به گوش خواهد رسید» و این لحظات ذلت یزید بود که شروع به مظلوم‌نمایی کرد و در پایان برای حفظ ظاهر گفت که این کاروان را با عزت به مدینه برسانید و مزد غافله سالار را نیز پرداخت کرد.

وی گفت: پس از اینکه کاروان اسرا به مدینه رسید حضرت زینب(س) از زنان کاروان خواست تا آنچه از زیورآلات آنان باقی مانده و غارت نشده را جمع کنند و آن را پس از جمع‌آوری به قافله‌سالار هدیه دادند که در آن لحظه آن فرد به خود آمد که ما چه کردیم و چه خاندانی را به شهادت رساندیم.

حسینی مطلق ابراز کرد: ما یک دین و یک تفکر در دین و یک عمل در دین داریم. آیت‌الله فاضل از مراجع بزرگ شیعه فرمود: «هرکس بخواهد کارشناس دین شود، باید حداقل 30 سال در این راه باشد تا بتواند ادعا کند کارشناس دین است، چرا که تفکر و عمیق شدن در دین کار سختی است، این در حالی است که عمل به دین آسان است و این را خدا برای بشر آسان قرار داد.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فردوسی مشهد گفت: گاهی اوقات شرکت در یک مراسم و شنیدن یک جمله، جرقه‌ای می‌شود و مسیر هدایت انسان باز می‌شود محرم، عاشورا و مجلس امام حسین(ع) چنین خاصیتی دارد و با یک جرقه مسیر انسان را به سمت سعادت هدایت می‌کند.

وی با بیان اینکه درخصوص این روایت که اشک بر امام حسین(ع) باعث آمرزش گناهان است، برای برخی شبهه ایجاد کرده است، بیان کرد: پاسخ این است که خدا به واسطه اشک بر امام حسین(ع) مسیر هدایت فرد روشن می‌شود و این اشک اسباب توبه را فراهم می‌آورد که البته حق‌الناس باید ادا شود، لذا هر گامی در راه امام حسین(ع) برداریم، آن حضرت جبران خواهد کرد.

انتهای پیام
captcha