بستر فعالیت‌های جهادی را برای تمام اقشار مختلف فراهم می‌کنیم
کد خبر: 4075163
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۹

بستر فعالیت‌های جهادی را برای تمام اقشار مختلف فراهم می‌کنیم

رئیس سازمان بسیج سازندگی فارس با بیان اینکه در این سازمان به دنبال فراهم کردن بستر فعالیت‌های جهادی برای تمام اقشار مختلف مردم هستیم، گفت: بر همین اساس دو بال برای خود طراحی کردیم؛ یک بال برای اینکه ساماندهی گروه‌های جهادی را سرعت بخشیم و دیگری هم برای اینکه پشتیبانی از گروه‌های جهادی را هدفمند کنیم.

اسماعیل قزلسفلی، رئیس سازمان بسیج سازندگی فارسبه گزارش ایکنا از فارس، اسماعیل قزلسفلی، رئیس سازمان بسیج سازندگی فارس امروز، 10 مردادماه در نشست خبری با خبرنگاران در شیراز با یادآوری اینکه امروز مصادف با سالروز دیدار جهادگران با رهبر معظم انقلاب و صدور پیام 9 بندی معظم‌له به جهادگران و بسیج سازندگی است، گفت: فرمایشات رهبر معظم انقلاب برای جهادگران به مثابه یک چراغ و نشان‌دهنده مسیر است.

وی افزود: بعد از صدور این پیام، جهادگران به گونه‌ای عمل کردند که گروه‌های جهادی از 12 هزار گروه در کشور به بیش از 49 هزار گروه جهادی افزایش یافت که هم‌اکنون بیش از 4 هزار گروه جهادی در استان فعالیت می‌کنند که اطلاعات خود را در سامانه اطلس ثبت کرده‌اند.

قزلسفلی، تجلی توسعه گفتمان جهادی در پیام رهبر معظم انقلاب را در ایام شیوع کرونا دانست و گفت: در این ایام همه به میدان آمدند و وارد میدان خدمت‌رسانی شدند و مسابقه خدمت‌رسانی شکل گرفت.

رئیس سازمان بسیج سازندگی فارس با یادآوری منویات رهبر معظم انقلاب در پیام 9 گانه که بر ضرورت ارتقای فکری و اخلاقی جهادگران تأکید کرده‌اند، گفت:  امروز مجموعه بسیج سازندگی در کنار رسم هجرت‌هایی که طراحی کرده است، برای توانمندسازی گروه‌های جهادی به دنبال طرح ولایت جهادی هم است که این چارچوب‌های فکری در کنار اقدامات عملی عمق بیشتری را برای نظام و انقلاب اسلامی به وجود می‌آورد.

گروه‌های جهادی مصداق حرکت‌های مردم هستند

وی با یادآوری این نکته که انقلاب اسلامی پدیده‌ای برآمده از متن مردم است و هر جایی که مردم را به مشارکت گرفت در آنجا موفق بوده است، گفت: اساساً هر کاری که به صورت مردمی باشد موفق خواهد بود. گروه‌های جهادی هم مصداق عینی یک حرکت مردمی هستند که مولود همین انقلاب هستند.

قزلسفلی یادآور شد: آن روزی که جهاد سازندگی را با کج سلیقگی منحل کردند، بلافاصله رهبر معظم انقلاب دستور تشکیل بسیج سازندگی را دادند که این ساماندهی هدایت گروه‌های جهادی همچنان استمرار داشته باشد. امروز هم که در گام دوم انقلاب اسلامی قرار داریم، گروه‌های جهادی و جهادگران ما مصداق عینی حلقات میانی هستند یعنی واسطه بین مردم و مسئولان و در عرصه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی، عمرانی، بهداشت و سلامت، آموزشی، تحصیلی و در برخی از حوزه‌های تخصصی مثل کشاورزی آسیب‌های اجتماعی، دامپزشکی، آبرسانی و غیره فعالیت می‌کنند.

رئیس سازمان بسیج سازندگی فارس با بیان اینکه در این سازمان به دنبال فراهم کردن بستر فعالیت‌های جهادی برای تمام اقشار مختلف مردم هستیم، گفت: بر همین اساس دو بال برای خود طراحی کردیم؛ یک بال برای اینکه ساماندهی گروه‌های جهادی را سرعت بخشیم و دیگری هم برای اینکه پشتیبانی از گروه‌های جهادی را هدفمند کنیم.

وی با تصریح اینکه در بخش اول شوراهای جهادی را سازمان دادیم، گفت: در این راستا به ازای هر شهرستان و ناحیه مقاومت یک شورای جهادی تشکیل دادیم که ارکان آن از طریق انتخابات میان جهادگران شکل گیرد و هم اکنون در تمام شهرستان‌های فارس یک شبکه شورای جهادی داریم که بیش از 720 نفر هستند و بعد از این شوراها، مجمع جهادی استان شکل می‌گیرد که اکنون سومین دوره آن را به تازگی آغاز کرده‌ایم.

قزلسفلی تصریح کرد: همچنین برای اینکه بتوانیم از جهادگران پشتیبانی کنیم، قرارگاه‌های عملیات جهادی را به عنوان بار دوم بسیج سازندگی تعریف کردیم البته مأموریت قرارگاه‌‌های جهادی این است که پشتیبانی دولت را برابر دستوری که رهبری فرموده‌اند، سازماندهی و ساماندهی کند همچنین اعزام و به کارگیری نیروهای جهادی به عهده بسیج سازندگی و تأمین مالی و پشتیبانی مالی به عهده دولت است.

رئیس سازمان بسیج سازندگی فارس با بیان اینکه قرارگاه‌های جهادی بستر پشتیبانی دولت را به صورت تخصصی و هدفمند فراهم می‌کند، گفت: این قرارگاه عملیات جهادی چند مدل و الگو دارد. نخست قرارگاه جهادی جغرافیامحور است که اکنون 5 قرارگاه جهادی جغرافیامحور در مناطق شمال، غرب، شرق، جنوب و مرکز استان داریم.

راه‌اندازی قرارگاه عملیات جهادی در تمام شهرستان‌ها

وی با تصریح اینکه در تلاشیم برای هر شهرستانی یک قرارگاه عملیات جهادی تعریف کنیم و برای هر محله سرزمینی هم یک قرارگاه عملیات جهادی محله‌ای تعریف کنیم، کار ابتدایی این قرارگاه‌ها را در سیل اخیر اعلام کرد و گفت: نوع دیگر قرارگاه‌های عملیات جهادی موضوعی یا مسئله‌محور هستند. وقتی مسئله‌ای به وجود می‌آید قرارگاه‌های عملیات جهادی موضوعی وارد عمل می‌شوند مثلا آسیب‌های اجتماعی اکنون جهادگران در دو حوزه طلاق و اعتیاد در حال فعالیت هستند که محوریت اصلی آن معاونت اجتماعی سپاه است.

قزلسفلی، نوع دیگر قرارگاه جهادی را قرارگاه جهادی سلامت با محوریت بسیج جامعه پزشکی اعلام کرد و گفت: در این قرارگاه تمام عملیات‌های جهادی سلامت توسط جهادگران ساماندهی می‌شود. همچنین قرارگاه عملیات جهادی قشری و سازمانی هم داریم مثل قرارگاه دانش‌آموزی و دانشجویی.

رئیس سازمان بسیج سازندگی فارس با بیان اینکه تمام این قرارگاه‌ها برای آن است که بتوانیم فرصت خدمت را برای همگان به وجود آوریم، افزود: هرکسی با هر فکر و سلیقه‌ای که دلش برای مردم و انقلاب و نظام بتپد ما بستر فعالیت را برای او فراهم می‌کنیم بدون هرگونه خط کشی و هر کسی بخواهد کاری کند، بستر این خدمت فراهم است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود از اجرای 310 برنامه به مناسبت صدور پیام 9 بندی رهبر معظم انقلاب به جهادگران در سطح استان خبر داد و گفت: این فعالیت‌ها در محورهای مختلفی انجام می‌شود از جمله جهاد آبرسانی در روستاهای فارس که کار آبرسانی به 372 روستا با محوریت گروه‌های جهادی آغاز شده است.

قزلسفلی محور دیگر را فعالیت‌های عمرانی در بحث احداث مسکن مددجویان عنوان کرد و گفت: در تفاهم‌نامه‌ای که با کمیته امداد داریم، بناست قریب 3 هزار مسکن طی سه سال در استان فارس احداث کنیم که تعداد هر سه ماه یک بار کار احداث 150 تا 200 واحد مسکونی را آغاز می‌کنیم و قبل از عید نیز این کار را انجام داده و اکنون 150 واحد مسکونی دارای پیشرفت 50 الی 60 درصدی هستند.

برپایی اجلاسیه عاشورایی جهادگران

رئیس سازمان بسیج سازندگی فارس همچنین کمک به احداث راه‌های روستایی و بین مزارع و آسفالت پاسگاه‌ها و پایگاه‌های مقاومت، برپایی 19 نشست گفتمان جهادی در نقاط مختلف استان، رونمایی از نشریه منهای نفت بسیج سازندگی، برپایی اجلاسیه عاشورایی جهادگران در روز چهارشنبه با حضور مهمانان کشوری و غیره را از جمله محور فعالیت‌های جهادگران طی این ایام عنوان کرد.

وی همچنین از فعالیت تابستانه گروه‌های جهادی در سه بازه زمانی تیرماه، 2 تا 15 مردادماه و 5 تا 13 شهریورماه سال جاری در سطح استان خبر داد و گفت: در ایام تابستان 25 هزار جهادگر در قالب یک هزار و 740 گروه جهادی با تمرکز بر فعالیت‌های سلامت، اجتماعی، عمرانی، فرهنگی، آموزشی و تحصیلی در سه بازه مذکور در حال خدمت‌رسانی بوده و خواهند بود.   

به گفته قزلسفلی، افتتاحیه برخی از پروژه‌های اقتصاد مقاومتی، 35 صندوق قرض‌الحسنه، 5 تعاونی، 62 کارگاه خرد مشاغل خانگی، 17 نمایشگاه مشاغل خانگی و 8 همایش طلایه‌داران اقتصاد مقاومتی که در آن از 161 کارآفرین جهادگر تجلیل خواهد شد، راه‌اندازی نیروگاه های خورشیدی 5 کیلوواتی و غیره از دیگر برنامه‌های این ایام در استان فارس هستند.

رئیس سازمان بسیج سازندگی فارس با اشاره به بحث ایجاد فرصت‌های کوچک و خانگی شغلی گفت: سال گذشته با تسهیلاتی که در اختیار گرفتیم که 96 میلیارد و 800 میلیون بود 92 میلیارد و 900 میلیون تومانش هم جذب شد، تقریبا 96 درصد تسهیلات را س توانستیم جذب کنیم لذا بیش از 3 هزار نفر فرصت شغلی کوچک فراهم شد  و طی روزهای آینده هم تسهیلات تبصره 16 آغاز می‌شود.

وی در پایان با اشاره به بروز سیل طی روزهای اخیر در نقاط مختلف استان گفت: در این ایام قریب 3 هزار جهادگر در قالب 281 گروه جهادی مشغول عملیات امدادرسانی سیل بودند که البته هنوز هم در حال فعالیت هستند.

انتهای پیام
captcha