۱۳۴۴ روستا در کشور درگیر سیلاب شدند
کد خبر: 4075332
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۷

۱۳۴۴ روستا در کشور درگیر سیلاب شدند

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به اینکه شهر، ۹۸۵ بخش، ۱۳۳ شهرستان و ۱۳۴۴ روستا در سیل اخیر در کشور درگیر سیلاب شدند، گفت: در مجموع ۷۶ فوتی، ۱۶ مفقودی و ۳۶ مصدوم در سیل هفته گذشته در کشور گزارش شد.

محمدحسن نامی، رئیس مدیریت بحران کشور

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، محمدحسن نامی، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور  ۱۱ مردادماه در  دیدار با استاندار چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه سامانه‌های بارشی موسوم به مونسون با این شدت هر ۴۵ سال یکبار رخ می‌دهد، اظهار کرد: بارش‌ها در این سامانه به‌صورت نقطه‌ای و کاملا شدید است، برای مثال در مدت کمتر از ۱۰ دقیقه شاهد بارش ۶۰ میلی‌متر باران بودیم و این مسئله باعث بروز خسارت به مناطق تحت تأثیر این سامانه شد.

نامی افزود: پیش‌بینی می‌شود امروز پایان احتمالی تأثیرگذاری این سامانه بارشی در کشور باشد، تلاش شد تا با اقدامات پیشگیرانه تلفات جانی به حداقل برسد، زیرا جان انسان‌ها قابل جبران نیست.

وی با تأکید بر اینکه خسارت سیل به‌صورت جداگانه و توسط کارشناسان خبره در حوزه کشاورزی، زیرساخت، منازل مسکونی، راه و ... ارزیابی شود، بیان کرد: نظارت میدانی مورد توجه مدیران در دولت سیزدهم است و تلاش شد تا وزرا و مدیران ارشد کشور در مناطق سیل‌زده برای بررسی خسارت حضور داشته باشند.

نامی با اشاره به اینکه وزیر کشور تأکید داشتند که برآورد خسارت سیل با دید مثبت و فزاینده انجام شود، گفت: تلاش خواهیم کرد ساختمان‌های ایمن در برابر حوادث احداث کنیم.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور  در خصوص تلفات جانی سیل در نقاط مختلف کشور، یادآور شد: در مجموع ۷۶ فوتی، ۱۶ مفقودی و ۳۶ مصدوم در سیل هفته گذشته در کشور گزارش شد، خسارات مالی وارده پس از بررسی دقیق ارزیابی می‌شود.

وی افزود: ۱۳۶ شهر، ۹۸۵ بخش، ۱۳۳ شهرستان و ۱۳۴۴ روستا در سیل اخیر در کشور درگیر سیلاب شدند، برخی از استانداران درخواست تجهیزات داشتند، یزد یکی از استان‌های بحرانی در کشور محسوب می‌شد و بافت تاریخی این شهر آسیب وارد کرد.

نامی تصریح کرد: مدیران ستاد مدیریت بحران در استان‌ها تلاش کنند تا تجهیزات مورد نیاز برای مدیریت بحران را کامل کنند، باید دهانه برخی پل‌ها که در مسیر عبور سیلاب هستند، ترمیم شود.

خسارت فراوان سیل به زیرساخت‌ها در چهارمحال‌وبختیاری

در این دیدار، غلامعلی حیدری، استاندار چهارمحال‌وبختیاری با اشاره به اینکه بسیاری از استان‌های کشور درگیر سیلاب شدند، اظهار کرد: وزرای دولت سیزدهم در استان‌های سیل‌زده کشور برای بررسی خسارات سیل حضور میدانی پیدا کردند و امروز  نیز چهارمحال و بختیاری میزبان رئیس سازمان مدیریت بحران کشور  است.

حیدری با اشاره اینکه پس از هشدار سازمان هواشناسی مبنی بر وقوع بارش‌های سیل‌آسا در استان، مرخصی تمام مدیران لغو شد، بیان کرد: جلسات ستاد مدیریت بحران  در استان و شهرستان‌ها به ریاست فرمانداران تشکیل شد.

وی بیان کرد: خوشبختانه با پیش‌بینی‌ها و اقدامات صورت گرفته شاهد کاهش خسارات سیل در چهارمحال و بختیاری بودیم و تلفات جانی نیز تاکنون گزارش نشده است، عملیات امداد و نجات برای پیدا کردن چوپان مفقود شده ادامه دارد.

حیدری با بیان اینکه دریچه‌های سدهای خاکی چهارمحال و بختیاری قبل از بارش‌ها باز شد، گفت: این مسئله به کنترل سیلاب کمک کرد، باتوجه به گردشگرپذیر بودن استان، هشدارهای لازم به افراد داده شد تا افراد در مکان‌های پرخطر مانند حریم رودخانه‌ها حضور پیدا نکنند، همچنین پیامک‌های هشدار برای گروه‌های هدف ارسال شد.

استاندار چهارمحال و بختیاری تأکید کرد: بارش‌های اخیر در طول ۴۵ سال گذشته بی‌سابقه بوده است، تلاش شد در ساعات اولیه امدادرسانی با بسیج نیرو و امکانات سیل‌بندهایی در مناطق پرخطر احداث شود تا با انحراف مسیر روان‌آب‌ها از ورود سیلاب به تعدادی از  روستاهای در معرض خطر جلوگیری کنیم.

وی با اشاره به اینکه سیلاب به دامداران، زیرساخت‌ها، اراضی کشاورزی و منازل مسکونی خسارات فراوان وارد کرده است، تصریح کرد: خوشبختانه مردم همکاری بسیار خوبی را در سیل اخیر با مسئولان داشتند، گروه‌های مردمی، جهادی و هیئت‌های عزاداری نیز برای کمک به مردم وارد میدان شدند.

حیدری از ورود تجهیزات امدادی به چهارمحال و بختیاری از استان خوزستان برای تسریع در امدادرسانی خبر داد و گفت: این تجهیزات شامل کف‌کش، لجن کش، ماشین آتش‌نشانی و ... است.

استاندار ادامه داد: خسارات ناشی از سیلاب در استان در حال ارزیابی است و در کوتاه‌ترین زمان این گزارش برای تصویب در هیئت دولت ارسال خواهد شد.

وی در پایان گفت: اقلام امدادی، موادغذایی، چادر و سایر نیازهای ضروری سیل‌زدگان در اختیار سیل‌زدگان استان قرار می‌گیرد.

انتهای پیام
captcha