سکولاریسم و آنچه هیئت عزاداری را از راه عاشورا بازمی‌دارد
کد خبر: 4076455
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۲
یک مکتب و هزار روشنگری/ ۸

سکولاریسم و آنچه هیئت عزاداری را از راه عاشورا بازمی‌دارد

عضو هیئت علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان گفت: یکی از مهم‌ترین آسیب‌های هیئت‌های مذهبی این است که از این نکته مهم غفلت کرده و با شعارهای سطحی که نباید هیئت سیاسی باشد، به ذکر مرثیه بسنده می‌‌کنند؛ این یک دیدگاه سکولار است که ما را از راه کربلا دور می‌سازد.

هادی زینی، دکترای الهیات و عضو هیات علمی دانشگاه سیستان و بلوچستانهادی زینی، دکترای الهیات و عضو هیئت علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی، اظهار کرد: واقعه عاشورا تنها یک تراژدی نیست که جنبه فردی یا مذهبی داشته باشد، قیام امام حسین(ع) یک جریان بزرگ تاریخی است و از آن جا که برای احیای اسلام شکل گرفته است، جریانی است که می‌توان تولد دوباره اسلام و عدم بازگشت به جاهلیت را از ثمرات آن دانست.


 

بیشتر بخوانید:


وی افزود: شناخت دقیق جریان عاشورا را باید از نقطه آغازین که بیعت اجباری از سوی حکومتی ظالم است، جستجو کرد؛ بر این اساس جریان قیام امام حسین(ع) رویارویی حق و باطل است.

زینی ادامه داد: امام حسین (ع) نیز در سراسر این جریان پیوسته خیر و شر را به مخاطبانش معرفی می‌کند؛ پرده از ظلم حاکم وقت و والیانش برمی‌دارد؛ مسیر مدینه به مکه و سپس عراق، مسیری است که روشنگری نسبت به حاکمیت ظلم و جور و معرفی امام به عنوان وارث حقیقی خلافت الهی گوشزد می‌شود.

وی اظهار کرد: همین معرفی خیر و شر و سپس میانجی‌گری حضرت سبب می‌شود افرادی در مسیر با ایشان همراه شوند؛ امام حسین(ع) در نامه به مردم کوفه به ویژگی‌های امام حقیقی جامعه که بر پا کننده قسط و عدل است اشاره می شود و در نامه به مردم بصره صراحتاً به حقی که از ایشان گرفته شده است اشاره می کند، حقی که اکنون در دست حاکمی ظالم است که علاوه بر ظلم، آشکارا به کفر تظاهر می کند.

وی افزود: شناخت قیام امام حسین(ع) در قالب یک جریان، سبب می شود که هیئت‌های مذهبی نیز راه همان جریان را در پیش گیرند؛ در واقع کارکرد عاشورا به احیاء ارزش‌هایی است که امام حسین(ع) برای آن جان‌فشانی‌ها کرد.

زینی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین آسیب‌های هیات‌های مذهبی این است که از این نکته مهم غفلت کرده و با شعارهای سطحی که نباید هیئت سیاسی باشد، به ذکر مرثیه بسنده می‌‌کنند. این رویه سکولار در برخی از هیئت‌ها رویکرد همان افرادی است که قیام امام حسین را نزاع بر سر قدرت بنی هاشم و بنی امیه دانستند و از همراهی با ایشان سرباز زدند اما پس از شهادت ایشان با اندوه فراوان توبه کردند.

وی بیان کرد: از وظایف مهم هر هیئت مذهبی این است که چونان امام خویش، حق و باطل، ظلم و عدل و جهل و عقل را به مردم بشناساند و برای دعوت مردم به جبهه حق تلاش کنند تا به رسالت میانجی گری امام خویش نیز عمل کنند؛ ماهیت قیام امام حسین(ع) این بود که سیاست بدون دیانت به ظلم و کفر می‌انجامد.

این دکترای الهیات اطهار کرد: اکنون نیز جدا کردن مسیر بزرگداشت امام حسین(ع) با اندیشه‌ای دیگر جز آن اندیشه‌ای که امام حسین در مبارزه با حکومت جائر و معرفی حکومت عدل داشت، میسر نیست؛ رسم بزرگداشت امام حسین را باید از خود ایشان آموخت؛ در غیر این صورت تجمع هیأت خودش تضعیف نهضت امام حسین خواهد بود.

وی بیان کرد: به دارآویخته شدن 9 تن از آزادیخواهان شهر تبریز در سال 1290 در روز عاشورا توسط لشکر روس در حالی که مردم در دسته‌های عزاداری برای امام حسین نوحیه گری می‌کردند ننشان می‌دهد عزادرای، هیئت داری و بزرگداشت یاد و راه امام حسین (ع) نیازمند آسیب شناسی است.

زینی تصریح کرد: به نام و یاد حسین (ع) نباید یاریگر باطل بود و یا نسبت به حق بی تفاوت؛ بنابراین یکی از رسالت‌های هیأت که اتفاقا تار و پود قیام امام حسین نیز به آن استوار است، این است که باید نسبت به حق و باطل، راه درست و نادرست زمانه آشنا بود، حق و باطل را شناساند و به حق نیز دعوت نمود. هیئت باید چنین جاذبه‌ای داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: در غیر این صورت همان گونه که اسلام سکولار آسیب جدی بر پیکر اسلام حقیقی وارد کرده  و هیئت سکولار نیز بیش از آن که مروج جریان قیام امام حسین(ع) باشد، ماهیت قیام امام حسین را مخدوش خواهد ساخت و توان و اراده فردی و اجتماعی حق خواهی را تضعیف و غیر مستقیم در خدمت جبهه باطل خواهد بود.

انتهای پیام
captcha