مشعل‌گردانی؛ آیینی به قدمت ارادت مردم در روز تاسوعا
کد خبر: 4076459
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۱

مشعل‌گردانی؛ آیینی به قدمت ارادت مردم در روز تاسوعا

کارشناس مردم شناسی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان‌‌جنوبی گفت: مراسم مشعل گردانی از جمله میراث معنوی کشور بوده که در شب تاسوعا و عاشورا در منطقه خراسان برگزار می‌شود.

فریبا کاهنی، کارشناس مردم شناسی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان‌‌جنوبیفریبا کاهنی، کارشناس مردم‌شناسی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان‌‌جنوبی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی اظهار کرد: مراسم مشعل گردانی به شماره 629 در 22 آذرماه 92 در فهرست میراث معنوی کشور به ثبت رسیده است.

وی بیان کرد: مشعل در شهرستان بیرجند عبارت است از چند تسمه آهنی که به شکل استوانه‌ای درست شده است و داخل آن را با کنده چوب آغشته به روغن پنبه دانه و یا نفت پر می‌کنند و آتش می‌زنند و در کنار آن روشنایی به عزاداری می‌پردازند این مراسم در حال حاضر فقط در روستای خور و برکوه اجرا می‌شود.

مشعل‌گردانی؛ آیینی به قدمت ارادت مردم در روز تاسوعا

کارشناس مردم شناسی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان‌‌جنوبی با بیان اینکه در روستای برکوه عصر تاسوعا و در روستای خور شب عاشورا مراسم مشعل انجام می‌شود، بیان کرد: پس از مراسم آتش را خاموش نمی‌کنند و می‌گذارند تا خود خاموش شود.

کاهنی با بیان اینکه مردم برای مشعل احترام زیادی قائل هستند به طوری که برخی زمین‌های زراعی خود را وقف مشعل‌ها کرده‌اند تا ارادت خود را نشان دهند، تصریح کرد: مراسم مشعل را به یاد مشعل‌هایی که در شب عاشورا در اطراف خیمه ابا عبدالله(ع) روشن بود بر پا می‌کنند.

انتهای پیام
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۱/۰۵/۳۱ - ۱۹:۰۲
0
0
بسیار عالی
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۱/۰۵/۳۱ - ۱۹:۰۳
0
0
با تشکر. عالی بود
مهرداد کاهنی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۱/۰۵/۳۱ - ۲۰:۳۹
0
0
بسیار عالی موفق باشی
captcha