بیل‌زنی خوسف و میراثی از جنس ارادت
کد خبر: 4076466
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۵

بیل‌زنی خوسف و میراثی از جنس ارادت

کارشناس مردم شناسی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان‌‌جنوبی بیان کرد: بیل‌زنی مردم در شهرستان خوسف آیینی در روز عاشوراست که به جهت عزاداری در این شهر برگزار می‌شود.

بیل زنی خوسففریبا کاهنی، کارشناس مردم شناسی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان‌‌جنوبی در گفت‌‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی گفت: بیل‌زنی، میراث معنوی مردم خوسف که در ظهر عاشورا برپا می‌شود، تنها مراسم ماه محرم در استان خراسان‌جنوبی است که در هیچ یک از شهرستان‌های دیگر به چشم نمی‌خورد.

وی افزود: مراسم بیل‌زنی در این شهر سابقه طولانی داشته و به اعتقاد مردم این مراسم در سال 1327 شمسی ممنوع شد و برگزار نشد ولی پس ازمدتی دوباره به مرحله اجرا درآمد.

کاهنی ادامه داد: برای برپایی این مراسم در هر یک از دو هیأت خوسف دو دسته پانزده نفری که مجموعاً چهار دسته هستند تشکیل می‌شود.

وی تصریح کرد: هر یک از نفرات بیل به دست، دایره‌وار و به هم چسبیده بیل‌هایشان را به طرف آسمان می‌گیرند و در هنگام حرکت هر یک از نفرات به هوا پریده و تیغه بیلش را به بیل‌های دیگر می‌زند و همه با هم یک صدا می‌گویند حیدر علی.

کارشناس مردم شناسی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان‌‌جنوبی بیان کرد: این مراسم فقط در خوسف اجرا می‌شود و اهالی این شهر معتقدند اگر بیل نزنند آن سال برای آنها سال خوبی نخواهد بود و به محصولاتشان آسیب خواهد رسید.

کاهنی تصریح کرد: مراسم بیل زنی نوعی شبیه‌سازی از طایفه بنی‌اسد در صحرای کربلاست. طایفه بنی اسد پس از واقعه عاشورا با بیل و یا ابزار دیگری که در دست داشتند آن عزیزان رابه خاک سپردند؛  مراسم بیل زنی به شماره 508 در تاریخ ۲۰ شهریور ۹۱ در فهرست میراث معنوی کشور به ثبت رسیده است.

انتهای پیام
captcha