حضرت عباس(ع) را بهتر بشناسیم
کد خبر: 4076605
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۵

حضرت عباس(ع) را بهتر بشناسیم

معاون آموزش و پژوهش بنیاد حضرت مهدی موعود(عج) البرز گفت: متاسفانه برای عموم مردم چهره زیبا و توان رزمی عباس(ع) را برجسته کرده‌اند درحالی که آن حضرت ویژگی های شخصیتی والایی داشت که باید برای مردم بازگو شود.

حضرت عباس(ع)

قاسم علی‌محمدی معاون آموزش و پژوهش بنیاد حضرت مهدی موعود(عج)، در گفت‌وگو با ایکنا از البرز اظهار کرد: در روز تاسوعا مصادف با نهمین روز از ماه محرم‌الحرام سال ۶۱(ه‍.ق) یزید تصمیم گرفت که به لشکر امام حسین(ع) حمله کند چون به یقین رسید که امام سوم شیعیان زیر بار ظلم و ستم نمی‌رود و بعیت نمی‌کند.

وی افزود: وقتی از طرف لشکریان دشمن برای حضرت عباس امان نامه آمد، آن را نپذیرفت، اما امام حسین(ع) به آن حضرت فرمود به واسطه قرابتی که از سوی خاندان مادری با آنها داری، فرصتی بگیر تا ما روز نهم را به ذکر و عبادت خداوند مشغول شویم.

این مسئول تصریح کرد: حضرت ابوالفضل العباس(ع) این فرصت را از دشمن گرفت و یاران امام حسین(ع) در روز نهم محرم مشغول عبادت خداوند شدند و به نقل از روایات تا صبح زمزمه دعا و مناجات آنها همچون صدای زنبوران عسل در اطراف کندو شنیده می‌شد.

معاون آموزش و پژوهش بنیاد حضرت مهدی موعود(عج) استان البرز توضیح داد: عباس(ع) یکی از شخصیت‌های غریب و مظلوم واقعه کربلاست، هرگاه اسمی از آن حضرت به میان می‌آید عموم مردم فقط چهره زیبا، قد بلند، توان رزمی و در کل ویژگی‌های جسمی ایشان را تجسم می‌کنند. هرچند در این اوصاف شکی نیست و در اسناد تاریخی آمده است که«کانَ العَبَّاسُ(ع) رَجُلاً وَسِیماً جَسِیماً جَمِیلاً وَ یَرْکَبُ الفَرَسَ المُطَّهَمَ وَ رِجْلاهُ تَخُطَّانِ فِی الأرِض»؛ عباس(ع) مردی زیبا، تنومند و آراسته بود که هرگاه بر اسب تناوری سوار می‌شد پاهایش به زمین می‌رسید»، اما تاریخ گواهی می‌دهد که امیرالمومنین(ع) از همان کودکی عباس(ع) را برای جهاد در جبهه حق تربیت کرد و انواع آموزش‌های نظامی را به آن حضرت آموزش داد.

وی تصریح کرد: شجاعت و دلاوری حضرت عباس(ع) در حدی بود که وقتی دشمنان آن حضرت را به شهادت رساندند امام حسین(ع) فرمود:«عباسم آن چشم‌هایی که دیشب از ترس تو نتوانستند بخوابند، امروز راحت به خواب می‌روند».

علی‌محمدی با اشاره به شخصیت حضرت عباس(ع) تصریح کرد: درباره شخصیت والای ایشان از امام صادق(ع) نقل شده است که می‌فرماید« كانَ عَمُّنَا العَبّاسُ بنُ عَلِىٍّ نافِذَ البَصيرَةِ » عموى ما عباس داراى بينشى ژرف و ايمانى راسخ بود که این سخن بر ایمان و بصیرت نافذ حضرت عباس(ع) تاکید دارد. همچنین این امام بزرگوار در زیارت‌نامه‌اش اولین خصوصیت حضرت عباس را ایمان به خدا و بصیرت زیاد معرفی می‌کند و می‌فرماید« أَشْهَدُ أَنَّكَ لَمْ تَهِنْ وَ لَمْ تَنْكُلْ وَ أَنَّكَ مَضَيْتَ عَلَى بَصِيرَةٍ مِنْ أَمْرِكَ مُقْتَدِياً بِالصَّالِحِينَ وَ مُتَّبِعاً لِلنَّبِيِّينَ‏» یعنی عمو جان من شهادت می‌دهم که لحظه‌ای سستی نشان ندادی و لحظه‌ای به عقب برنگشتی بلکه آن مسیری که انتخاب کردی بر مبنای ایمان و بصیرت رقم خورده بود.

وی همچنین درباره میزان دانش و علم حضرت عباس(ع) توضیح داد و گفت: براساس اسناد تاریخی عباس‌بن‌علی(ع) در فقه و علوم اسلامی بسیار دانشمند بود و به واسطه آموزش علی(ع) بر مسائل فقهی، معرفتی و اخلاقی تسلط داشت.

معاون آموزش و پژوهش بنیاد حضرت مهدی موعود(عج) البرز عنوان کرد: برخی از جوانان در روضه‌ها و مجالس مذهبی شرکت می‌کنند، برای حضرت عباس(ع) اشک می‌ریزند، بر سر و سینه می‌زنند اما به اقامه نماز توجه چندانی ندارند؛ این درحالی است که حضرت عباس(ع) جای سجده برپیشانی‌اش نقش بسته بود و وقتی قاتل آن حضرت وی را به شهادت رساند گفت من کسی را کشتم که نیکو چهره و رشید بود و در پیشانی‌اش اثر سجده می‌درخشید.

وی ادامه داد: بنابر این کسانی که برای عباس(ع) اشک می‌ریزند و عزاداری می‌کنند باید به مسئله عبادت که هدف اصلی خلقت است توجه بیشتری داشته باشند و در اقامه نماز کوتاهی نکنند چون زیربنای رسیدن به ارزش‌های والای انسانی انجام واجبات دین است.

علی‌محمدی در پایان به ادب و فروتنی حضرت عباس(ع) نیز اشاره کرد و گفت: امیرالمومنین(ع) بارها به فرزندان و شیعیان خود در باب ادب سفارش و آنها را از تحقیر مردم نهی کرده است. عباس(ع) هم پرورش یافته مکتب امام اول شیعیان است و از همین مکتب درخشان، درس ادب آموخت و در این حوزه سرآمد عام و خاص بود.

انتهای پیام
captcha