نهضت اباعبدالله(ع) محدود به دین و مذهب نیست
کد خبر: 4076736
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۵

نهضت اباعبدالله(ع) محدود به دین و مذهب نیست

معاون ارتباطات و امور بین‌الملل دانشگاه ادیان و مذاهب گفت: همه فرمايش امام حسين(ع) اين است كه ای مردم، هر زمان سلطه‌ای ديديد كه حق را باطل و باطل را حق نشان می‌دهد، سكوت نكنيد كه تمام فرمايش امام حق‌طلبی است. بنابراين نهضت اباعبدالله(ع) نهضتی جاودانه و جهانی است و محدود به زمان و مكان و دين و مذهب نيست.

حجت‌الاسلام محمدمهدی تسخيری، عضو هيئت علمي دانشگاه اديان و مذاهبحجت‌الاسلام والمسلمین محمدمهدی تسخيری، عضو هيئت علمی دانشگاه اديان و مذاهب در گفت‌وگو با خبرنگار ايكنا از قم، با اشاره به اینکه برای شناخت انگيزه‌ها و حركت‌های هر مکتبی بايد به فرمايشات رهبر، شخصيت، حزب و آن گروه بازگرديم تا علل، اسباب و اهداف را بشناسيم، اظهار کرد: اگر بخواهيم نهضت اباعبدالله(ع) را بشناسيم بايد به فرمايشات ايشان و ساير ائمه اطهار بازگرديم.

وی با بیان اینکه نهضت امام حسین(ع) برای دفاع از نهضت پيامبر اكرم(ص) و دفاع از حريم اسلام بود، گفت: «أَلا تَرَوْنَ أَنَّ الحقَّ لا یُعْمَلُ بِهِ، وَ أَنَّ الْباطِلَ لا یُتَناهى عَنْهُ، لِیَرْغَبَ الْمُؤْمِنُ فِی لِقاءِ اللهِ مُحِقّاً: آیا نمى‌بینید به حق عمل نمى‌شود و از باطل جلوگیرى نمى‌گردد، در چنین شرایطى بر مؤمن لازم است شیفته ملاقات پروردگار باشد.»

تسخيری ابراز كرد: امام حسين(ع) از مدينه كه قيام كرد انسان‌های خيرخواه ايشان را نصيحت كردند كه به كربلا نرو و صبر كن؛ علت واقعي حركت امام حسين(ع)، دفاع از دين پيامبر(ص) و دفاع از حق است كه موجب قيام ايشان شد.

معاون بين‌الملل دانشگاه اديان و مذاهب اظهار کرد: امام حسين(ع) در ديدار با حر بن زياد فرمود كه ای مردم فرمانروايی را ببينيد كه حلال خدا را حرام كرد و با سنت رسول خدا(ص) مخالفت ورزيد و در ميان بندگان خدا با گناه و تجاوزگری رفتار كرد و رواست كه خداوند او را در جايگاه ستمگر قرار دهد و خطاب به لشكريان حر بن يزيد فرمود كه اين‌ها تحت فرمانبرداری شيطان هستند و فرمان خدا را فراموش و حدود خدا را تعطيل و بيت‌المال را چپاول و حلال خدا را حرام و حرام خدا را حلال كردند و من شايسته‌ترين فرد برای مقابله با آنها هستم.

وی با اشاره به انحراف حكومت بنی‌اميه افزود: انحراف اين حكومت به گونه‌ای بود كه بعد از دو سه دهه مسلمانان نماز و احكام واحد نداشتند و امر به معروف و نهی از منكر و اطاعت از امام فراموش شد كه با وجود اين شرايط حضرت دو راه بيشتر نداشت يكی پيروزی و ديگری شهادت بود كه در صورت پيروزی قدرت را به دست می‌گرفت و حلال خدا را حلال و حرام خدا را حرام می‌کرد و در صورت شهادت نيز دين خدا را زنده نگاه می‌داشت.

جانفشانی امام حسین(ع) برای احیای دین 

تسخيری بيان كرد: بينش حضرت حسين(ع) چنان بالا بود كه می‌دانست در آن زمان توانايی به دست آوردن قدرت وجود ندارد تا دين را احيا كند بنابراين با جانفشانی دين را احيا كرد.

وی گفت: امام حسين(ع) فرمود: پيشوا كسی است كه دين خدا را احيا كند و من از سوی ستمگری از مدينه خارج نشدم و می‌خواهم دين جدم را احيا و به سيره پدرم حضرت علی(ع) عمل كنم و امر به معروف و نهی از منكر را به پا دارم.

معاون بين‌الملل دانشگاه اديان و مذاهب عنوان كرد: مشكل جامعه بشری اين است كه عدالت‌خواه نيست و بسياری مدعی دفاع بشر هستند و از دموكراسی سخن می‌گويند اما واقعی نيست و اين قدرت‌های بزرگی كه مدعی حقوق بشر هستند از رژيم‌های قبيله‌ای خونخوار و بدون تمدن دفاع می‌كنند.

وي گفت: مردم يمن يكی از متمدن‌ترين‌هايی هستند كه زير بمباران كشته شدند اما هيچ يک از قدرت‌های مدعی حقوق بشر از آن‌ها دفاع نمی‌كنند.

تسخيری ابراز كرد: كشورهای سرسپرده در حوزه خليج فارس تحت امر رژيم صهيونيستی هستند و ثروت‌های آنها در اين كشورها به كار برده می‌شود تا مردم فلسطين را قتل عام كنند و مردم عراق را نيز به جان هم بيندازند.

وی گفت: فرمايش امام حسين(ع) اين است كه ای مردم هر زمان سلطه‌ای ديديد كه حق را باطل و باطل را حق نشان می‌دهد، سكوت نكنيد كه تمام فرمايش امام حق‌طلبی است بنابرين نهضت اباعبدالله(ع) نهضتی جاودانه و جهانی است و محدود به زمان و مكان و بشريت و دين و مذهب نيست.

عضو هيئت علمی دانشگاه اديان و مذاهب ادامه داد: رهبران مسيحی، دانشمندان يهودی و زرتشتی و حتی سكولارها زمانی كه به نهضت اباعبدالله(ع) می‌رسند، راست قامت می‌شوند و اظهار ارادت می‌كنند، زيرا ايشان را مظهر احيای آيين‌های پاک و مظهر مبارزه با ستمگر و حامی محرومان می‌دانند.

منبری‌ها مسائلی نقل نكند كه باعث بدنامی ائمه(ع) شود

وي با بيان اينكه اباعبدالله(ع) تنها متعلق به شيعيان نيست بلكه به همه تعلق دارد، افزود: بايد از قيام حضرت حسين(ع) درس بگيريم و به فكر حقوق مردم باشيم همانگونه كه ايشان خطاب به لشكر يزيد می‌فرمايد كه اگر دين نداريد آزاده مرد باشيد.

تسخيری با بیان اینکه اكنون تمام فلاسفه، حقوقدانان، جامعه‌شناسان و اسلام‌شناسان، آزادانديشی را مهم‌ترين ويژگی بشر می‌دانند، گفت: در دعاها شهادت می‌دهيم كه تو امر به معروف و نهی از منكر كردی و به عدل و داد عمل كردی و این از جمله صفاتی است كه امام حسين(ع) دارد.

وي گفت: پيامبران فرستاده شده‌اند تا الگويی براي مردم باشند و مهم اين است كه ما پيامبر(ص) و امام را الگو قرار دهيم زيرا قرآن يک كتاب داستان نيست بلكه بايد آن را خواند تا در زندگی روزمره پياده كرد و ياد خدا هميشه در زندگی بايد پابرجا باشد.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه روضه‌خوان‌ها بايد هم تاريخ را خوب بخوانند و هم تاريخ را مقارن كنند، یادآور شد: كسی كه به منبر می‌رود بايد حرمت مردم را نگاه دارد و در تاريخ دقت كند و مسائلی نقل نكند كه باعث بدنامی ائمه(ع) شود، صرف سرودن تاريخ توسط روضه خوان‌ها فايده‌ای ندارد بلكه بايد آن را تطبيق كرد.

گفت‌وگو از الهام حلاجیان

انتهای پیام
captcha