راه عاشقی خدمتگزاری در رکاب سیدالشهدا(ع)
کد خبر: 4076867
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۴

راه عاشقی خدمتگزاری در رکاب سیدالشهدا(ع)

به رسم هر سال در روز عاشورا مردم و هیأت‌های مذهبی از خیابان‌های اصلی به سمت حرم مطهر رضوی می‌روند، هر دسته نوحه‌خوانی و طبل‌زنی، کوچک و بزرگ، پیر و جوان، همه اینجا آمده‌اند تا حق عزای حسین(ع) و یارانش را به جا آورند، تا «هیهات من الذله» سرورشان حسین(ع) را زنده نگه دارند.

هیئات مذهبی عاشورا حرم مطهر رضویبه رسم هر سال در روز عاشورا مردم و هیئت‌های مذهبی، از خیابان‌های اصلی به سمت حرم مطهر رضوی می‌روند، هر دسته نوحه‌خوانی و طبل‌زنی، کوچک و بزرگ، پیر و جوان، همه اینجا آمده‌اند تا حق عزای حسین(ع) و یارانش را به جا آورند، تا «هیهات من الذله» سرور و سالارشان، حضرت امام حسین(ع) را زنده نگه دارند.

در این روز پای صحبت‌های چند مسئول از هیئات مذهبی و موکب‌داران حسینی می‌نشینیم تا از حس و حال خدمتگذاری در ساحت و مسیر حضرت سیدالشهداء برایمان بگویند.

رضا ممدوحی مسئول هیئتی از مشهد، واقع در فدائیان اسلام 3 است. پدرش مؤسس این هیئت در سال 1320 بوده است و او در پاسخ به این سوال که چند سال است در این هیئت خدمت می‌کند، از قدمت هشتاد و یک ساله هیئت می‌گوید و اینکه «در این هیئت به دنیا آمده‌ام و در این هیئت خواهم مرد.»

او که از بچگی در این هیأت بوده است، می‌گوید: تا زمانی که جان در بدن دارم، خدمت‌گزار ائمه‌اطهار خواهم بود. او حتی در وصیتش به فرزندان و نسل بعد سفارش کرده به ادامه دادن این راه و بالا نگه داشتن پرچم امام حسین (ع).

برای عاقبت‌بخیری، دست به دامان اهل‌بیت(ع) باشیم

ممدوحی از عاشورا درس از خودگذشتگی، ایثار و محبت آموخته و برآن است که هر چه از خواسته‌های دنیوی دارد، به‌واسطه این پرچم دریافته است و توصیه می‌کند: «برای عاقبت‌بخیری، دست به دامان اهل‌بیت(ع) باشیم.»

این مسئول هیئت مذهبی، حس و حال خود در این روزها قابل وصف نمی‌داند، او در پوست خود نمی‌گنجد که خداوند توفیق چنین خدمتی را به او داده که در 10 شب اول محرم هر شب مراسم عزاداری برپاست.

در مسیر میدان بسیج به سمت حرم مطهر رضوی هستیم. عزاداران حسینی، دسته‎جات و موکب‌های خدمت‌رسانی به عزاداران رفته رفته بیشتر شده تا در این روز برای عرض تسلیت به حضرت ثامن‌الحجج(ع)، خود را به حرم مطهر رضوی برسانند.

در مسیر خیابان امام رضا(ع) به موکب هیئت جان‌نثاران صاحب‌الزمان(عج) (متوسلین به حضرت زهرا (س)) می‌رسیم که در حال آماده‌سازی غذای نذری و چای برای عزاداران و زائران هستند.

مهدی قویدل از دست اندرکاران این موکب در گفت‌وگو با ایکنا، می‌گوید: فعالیت این موکب از سال 1389 آغاز شده و هر سال از دهه اول محرم تا دهه آخر ماه صفر در حال خدمت‌رسانی به زائران امام رضا(ع) هستند.

وی حس و حال خود را وصف ناشدنی توصیف می‌کند و خود را خدمتگزار اهل‌بیت می‌داند وعنوان می‌کند: همه ما به دنبال این هستیم که به گونه‌ای خودمان را به اهل‌بیت وصل کنیم. نقش و برکتی که حضور ائمه‌اطهار در زندگی اهالی موکب داشته است، چشم‌گیر است  و گره‌های زیادی به دست ایشان باز شده است.

در ادامه این مسیر با موکب دیگری با نام دلنواز نورالحسین(ع) روبرو می‌شویم که اهالی این موکب از پیر، جوان و نوجوان مشتاقانه و عاشقانه در حال خدمت‌رسانی به عزاداران حسینی هستند.

سیدحسین حسینی مسئول موکب نورالحسین(ع) است. وی در گفت‌وگو با ایکنا اظهار می‌کند: از 7 سال پیش که این موکب فعالیت خود را آغاز کرده است، همه ساله رونق بیشتری یافته است. این موکب که موکب افغان‌های مقیم مشهد است، روزانه 3500 غذای گرم از جمله غذایی به نام قابلی توزیع می‌کند.

وی در توصیف حال و هوای این موکب در تحیر است، زیرا هر سال بدون بودجه خاصی برای پخش چای، کار خود را آغاز می‌کنند و در کمال ناباوری تمام هزینه پخت و توزیع غذا و حتی بیشتر، از محل کمک‌های مردمی و بازاریان تأمین می‌شود.

حسینی تضریح می‌کند که همه اعضای این موکب بدون دریافت هیچ دستمزدی، هر سال دهه اول محرم را در مشهد خدمت‌گزاری می‌کنند و اربعین به کربلا می‌روند.

مسئول موکب نورالحسین(ع) می‌گوید: همه اینجا حاجت گرفته‌اند و برکت و خیر این خدمت‌گزاری را در زندگی‌شان دیده‌اند.

او در پایان صحبت‌هایش، همراهی و هماهنگی ارگان‌های مختلف برای تخصیص فضای مناسب و کافی به موکب‌ها را خواستار شد.

و....

نزدیک ظهر عاشوراست و جمعیت زیادی از عزاداران، عاشقان و دلدادگان حضرت سیدالشهداء بر جمعیت حاضر افزوده می‌شود. 

به هیئت دیگری می‎رسیم که در حال زنجیرزنی هستند. نوحه‌خوان این هیئت ندای «یاحسین(ع)» سر داده است و اعضای این هیئت و مردم هم با اشک و آه با او همراهی می‌کنند.

علی جمعه جهاندیده، مسئول هیئت صاحب‌الزمان(عج)، واقع در خیابان سیدی است و امروز همراه هیئت در خیابان امام رضا(ع) و عرض تسلیت به ایشان آمده‌اند. قدمت این هیأت به حدود 45 سال قبل بازمی‌گردد و هر سال در روز عاشورا، روز 48، بیست و یکم ماه رمضان، این هیئت مراسم عزاداری را در خیابان امام رضا(ع) برپا می‌کند.

وی که 71 سال سن دارد، خداوند را شاکر است که توفیق سرپرستی این هیئت را داشته است و با تأکید بر آثار و برکاتی که این حضور برای او داشته است، می‌گوید: من 8 فرزند دارم که سالم و صالح هستند و در همین هیئت خدمتگزاری می‌کنند.

جمعه جهاندیده در پاسخ به این سوال که یاد امام حسین(ع) را چگونه زنده نگه داریم، خاطرنشان می‌کند: هر سال از روز نخست تا پایان ماه محرم، هر شب عزاداری برپا می‌کنیم و از حضور مداحان و سخنرانان متعددی بهره می‎بریم.

هیئت دیگری از راه می‌رسد، هیئت جوانان علی‌اصغری سلطان‌آبادی‌های مقیم مشهد، هیئتی متشکل از جوانان است.

احمد رضازاده از هیئت جوانان علی اصغری سلطان‌آبادی‌های مقیم مشهد است که در سال 1337 تأسیس شده است. او لطف خدا می‌داند اینکه از کودکی در این هیئت بزرگ شده است و همه دارایی‌اش را از لطف ائمه‌اطهار می‌داند. او زنده نگه داشتن این ایام را موجب خیر و برکت در زندگی‌اش می‌داند و بنا دارد تا زمانی که زنده است این راه را ادامه دهد و با کسانی که بخواهند این پرچم پایین بیاورند، مقابله کند.

رضازاده فلسفه عاشورا را زیر بار ذلت نرفتن می‌داند و عنوان می‌کند: اگر امام حسین(ع) از روز اول زیر بار ذلت می‌رفت و با یزید بیعت می‌کرد، هم اکنون نامی از اسلام در زمین نبود. امام حسین(ع) با خون خودش، خانواده‌اش و نزدیک‌ترین یارانش به جهانیان، «هیهات من الذله» را ثابت کرد. بنابراین به هیچ عنوان نباید زیر بار ظلم و کسانی که بویی از اسلام و دین نبرده‌اند، رفت.

وی از امام حسین(ع) درس آزادگی و استقامت آموخته است و امیدوار است با ظهور حضرت صاحب الزمان(عج) تمام مصائب و ظلمی که در حق مردم مستضعف جهان می‌شود، ریشه‌کن شود و به توفیق حق، پرچم اسلام در سرتاسر جهان به سرپرستی و امامت امام زمان (عج) برافراشته شود.

رضازاده بیان کرد: این هیأت هر چهارشنبه زیارت عاشورا و هر صبح جمعه، دعای ندبه را برگزار می‌کند و در دهه اول محرم علاوه بر برگزاری مراسم عزاداری، پخت و توزیع غذای نذری انجام می‌شود و در ایام ماه مبارک رمضان سی شب دوره قرآن برگزار می‌شود.

این مسئول موکب که به همراه تعدادی دیگر از همراهیانش در هیأت بر پیشانی گل مالیده‌اند، آن را نشانی از حزن و اندوه عزاداران این روز برای امام حسین(ع) می‌داند.

مشهد در این ایام میزبان زائران زیادی از گوشه و کنار ایران است. مردمی که به عشق اهل‌بیت و امام حسین(ع) گاهی سختی راه را به جان می‌خرند تا چند روزی در جوار امام مهربانی آرام گرفته و با توسل به امام حسین(ع)، عشق ودادادگی خود را به آن حضرت نشان دهند.

محسن فروتن، مسئول هیئت جان نثاران حضرت علی اکبر(ع) واقع در خیابان صیادشیرازی مشهد است و سال تأسیس آن 1367 می‌داند که هر سال این روز را به خیابان امام رضا(ع) برای برگزاری مراسم عزاداری می‌آید.

وی می‌گوید: هرچه از عشق به امام حسین(ع) بگویم، کم گفته‌ام. ما سعی می‌کنیم مراسم عزاداری هر سال باشکوه‌تر از سال قبل برگزار شود. جوانان محل با همبستگی دور هم جمع می‌شوند و در برگزاری این مراسم یاری می‌کنند.

فروتن که خود را فدایی امام حسین(ع) می‌داند، از برکات این هیئت می گوید که 6 مرتبه توانستند به سفر کربلا بروند و در پیاده‌روی اربعین شرکت کنند و امسال هم از تاریخ 17 شهریور حدود 12 تن از اعضای هیأت به این پیاده‌روی خواهند رفت. او در ادامه به برگزاری مراسم عزاداری در دهه اول محرم و توزیع غذای نذری در این هیئت اشاره کرد.

مجید تقواییان مسئول هیئت امام هادی(ع) از روستای سربالاجلگه رخ مقیم مشهد است، وی در گفت‌وکو با ایکنا می‌گوید: این هیئت سال 1352 تأسیس شده است و هر سال در روز عاشورا به خدمت امام رضا (ع) می‌آید.

تقوائیان عنوان می‌کند: از بودن در جمع این هیئت‌ها لذت می‌برم، زیرا عزاداری صادقانه مردم را می‌بینم. برکت حضور در این جمع برایم وصف ناپذیر است. همچنین باید گفت ساخت مسجد را که 1382 شروع کردیم، به لطف ائمه‌اطهار و اخلاص اعضای هیئت امام هادی(ع) صورت گرفت.

مسئول هیئت امام هادی(ع) ابراز می‌کند: مسجد را سرپناهی برای برگزاری مراسم عزاداری می‌دانم و به گوشه چشمی از امام حسین (ع) امید دارم.

تقواییان که حالا اشک پهنای صورت او را گرفته و بغض راه گلویش بسته است، در پاسخ به این سوال که از امام حسین (ع) چه می‌خواهید، می‌گوید: با وجود این هجمه از شبکه‌های مجازی و حضور دشمنان، عاقبت بخیری جوانان و جامعه را طلب می‌کنم.

علی احمد وحدت از هیئت عزاداران حسینی مهاجرین افغان مقیم مشهد نیز در گفت‌گو با ایکنا می‌گوید که از سال 1360 که این هیئت تأسیس شده است، همه ساله روز عاشورا با حدود 2000 سینه‌زن در این مراسم شرکت می‌کنیم.

وی روز عاشورای حسینی را بر همه شیعیان وظیفه می‌داند که به خیابان بیایند و عزاداری کنند و خود را قطره‌ای از دریای بیکران روز عاشورا می‌شمارد.

مسئول هیئت عزاداران حسینی مهاجرین افغان مقیم مشهد بیان می‌کند: با وجود مشکلات فراوان مردم در افغانستان، شیعیان در آن کشور به برگزاری این مراسم اهتمام ویژه‌ای دارند.

وحدت به رزق و برکتی که از حضور در این مراسم گرفته، از جمله سلامتی و فرزندان نیک اشاره می‌کند و خدا را شاکر است و خواسته‌اش در این روز از امام حسین(ع)، سلامتی و ظهور امام زمان (عج) و رفع گرفتاری شیعه در تمام جهان است.
مسئول هیئت عزاداران حسینی مهاجران افغان مقیم مشهد، از عاشورا، اخلاق نیک را درس گرفته و سعی دارد با مردم مهربان باشد. ایثار درسی است که حسین(ع) به او آموخته است.

وی اضافه می‌کند: در روز شهادت امام رضا(ع) نیز، این هیئت به همین ترتیب و با همین تعداد این مراسم را به جا می‌آورد.

نام و یاد حضرت سیدالشهداء(ع) هیچگاه از ذهن و قلب عاشقان آن حضرت کمرنگ نمی‌شود. این روزها و شب‌ها، دیدن عزاداران که هریک با نیات و حاجت‌های مختلف به امام حسین(ع) متوسل می‌شوند، ارادت و عاشقی خود را به نحوی گوناگون به امام حسین(ع) عرضه می‌کنند، نشان از اعتقاد راسخ و عمیق این دلسپردگان دارد.

پروانه سعادت، خبرنگار ایکنای خراسان رضوی

انتهای پیام
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
نگین عرفانیان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۱/۰۵/۱۸ - ۲۳:۵۹
0
0
گزارش جالبی بود و خیلی خوب نگارش شده ممنون از نویسنده
حامد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۱/۰۵/۱۸ - ۲۳:۵۹
0
0
بسیار عالی بود
موفق و موید باشید
علی عرفانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۱/۰۵/۱۹ - ۰۰:۰۵
0
0
بسیارعالی موفق باشی
ایمان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۱/۰۵/۱۹ - ۰۰:۳۷
0
0
گزارش جامعی بود.
captcha