چتر حمایت بیمه سلامت بر سر زوج‌های نابارور یزدی
کد خبر: 4078937
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۵

چتر حمایت بیمه سلامت بر سر زوج‌های نابارور یزدی

مدیرکل بیمه سلامت استان یزد با اشاره به خدمات ناباروری این بیمه به زوج‌های جوان گفت: اکنون شرایط برای بهره‌مندی از اینگونه خدمات مهیا شده و زوج‌های نابارور به‌ویژه زوج‌های دهه ۶۰ باید نسبت به این امر اهتمام ورزند.

بازدید مدیرکل بیمه سلامت استان یزد از ایکنابه گزارش ایکنا از یزد، محمد دریجانی، مدیرکل بیمه سلامت یزد در جریان بازدید از ایکنای یزد با همراهی حسین باغیانی، مسئول روابط عمومی این نهاد به مناسبت بزرگداشت خبرنگار گفت: اینکه این خبرگزاری در کنار فعالیت تخصصی به مسئله سلامت مردم توجه ویژه دارد، ستودنی و از مزیت‌ها محسوب می‌شود و خوشبختانه خبرگزاری ایکنا شعبه یزد همیشه در کنار بیمه سلامت بوده و نسبت به پوشش اخبار این بیمه اقدام کرده است و باید این ارتباط بیش از پیش تقویت شود.

توجه ایکنا به حوزه سلامت ستودنی است 

مدیرکل بیمه سلامت استان یزد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه کسی که بیمه نداشته باشد، تا سه ماه می‌تواند بدون «آزمون وسع» بیمه شود، گفت: در قالب این آزمون اطلاعات شخص ارسال و بر اساس بانک اطلاعاتی وضعیت اقتصادی سنجیده و پرداخت مبلغ بیمه مشخص می‌شود که سرانه بیمه براساس رایگان بودن، پرداخت 20 درصد، 50 درصد و 100 درصد تعیین می‌شود. به دلیل اینکه شخص معطل نشود لذا به محض مراجعه تا سه ماه رایگان بیمه می‌شود و در این سه ماه تعیین تکلیف و برای ادامه بیمه براساس فرمول اعلامی که به شکل سیستم تعیین خواهد شد، سرانه مشخص می‌شود اما از نظر ما همه بیمه هستند و خدمت می‌گیرند.

دریجانی جمعیت تحت پوشش در استان را 330 هزار نفر اعلام کرد و گفت: این تعداد جمعیت همه یزدی هستند و برای درمان تقریباً 43 درصد هزینه‌های درمانی برای استان‌های دیگر است که بیمه شده استان‌های مختلف در یزد درمان می‌شوند.

اختصاص 43 درصد هزینه‌های درمانی به سایر استان‌ها

وی ادامه داد: عمده افرادی که مراجعه می‌کنند از استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان، فارس، اصفهان و اخیراً نیز خوزستان به آن اضافه شده است و به نظر می‌رسد کارگران این استان در یزد افزایش چشمگیری داشته‌اند که اقوام و آشنایان آنان برای درمان به یزد مراجعه می‌کنند.

دریجانی با اشاره به اینکه بیشترین سرباری نسبت به جمعیت را استان یزد دارد گفت: اولین استانی هستیم که بیشترین بیمار پذیری را داریم حتی از تهران و این موضوع به این دلیل است که یزد از مراکز خوب درمانی و پزشکان حاذق بهره‌مند است و البته فرهنگ یزد و برقراری ارتباطی خوب با دیگر هموطنان نیز بی‌تأثیر نبوده است.

مدیرکل بیمه سلامت استان یزد با اشاره به نگرانی همشهریان از دریافت خدمات هرچه بهتر به‌ویژه در مراکز دولتی گفت: این دغدغه یزدی‌ها که به دلیل شلوغی و مشکل در دریافت خدمات از مراکز به‌ویژه دولتی وجود دارد، مشکل عمده‌ای است اما واقعیت امر این است که این دغدغه را می‌توان با مدیریت صحیح رفع کرد.

وی ادامه داد: البته به این موضوع باید توجه کرد که می‌توان به عنوان مزیتی در قالب اقتصاد گردشگری مورد توجه باشد و لذا وقتی یک نفر به یزد مراجعه می‌کند تنها بحث درمان مطرح نیست و از رستوران، هتل، خرید سوغات و ارزاق عمومی نیز بهره‌مند می‌شود و یک دولت اقتصادی است که باید حفظ کنیم و در کنار آن چالش‌های این امر مدیریت شود و نگرانی همشهریان و دغدغه‌های آنان مورد توجه قرار گیرد.

خدمات ناباروری به زوج‌های جوان

دریجانی با اشاره به خدمات ناباروری به زوج‌های جوان گفت: از زوج‌های نابارور به خصوص زوج‌های دهه 60 که زمان کوتاهی برای باروری دارند، درخواست می‌شود اکنون شرایطی فراهم شده و از این فرصت استفاده کنند و از پوشش بیمه‌ای 90 درصد تعرفه بخش دولتی در مراکز ناباروری دولتی و 90 درصد تعرفه بخش عمومی غیردولتی در بخش‌های غیردولتی، خیریه، موقوفه و خصوصی بهره‌مند شوند.

وی با اشاره به اینکه افرادی که بیمه نیستند می‌توانند به مراکز بیمه سلامت مراجعه و بیمه شوند گفت: در واقع داشتن دفترچه بیمه طیب خاطری ایجاد می‌کند چرا که یارانه داروها مستقیم توسط بیمه‌ها پرداخت می‌شود و لذا اگر مردم نسخه داشته باشند ارز ترجیحی به آن تعلق می‌گیرد و تمام مؤلفه‌ها فراهم است.

مدیرکل بیمه سلامت استان یزد با اشاره به اجرای طرح دارویار نیز گفت: این طرح به نحوی شایسته و خوب در استان در حال پیگیری است و نقش بیمه‌های پایه درمان در طرح دارویار، پرداخت مابه‌التفاوت ارز دارویی است؛ در واقع بیمه‌ها افزایش قیمت ایجاد شده برای داروها را پوشش می‌دهند تا پرداختی افراد جامعه تفاوتی نسبت به قبل نداشته باشد و این یک حرکت خوبی بود مشروط به اینکه باید بیمه باشند و از همکاران پزشک درخواست می‌شود حتماً نسخه آزاد را هم به صورت الکترونیک ثبت کنند تا مردم بتوانند از خدمات دارویی ارزان قیمت استفاده کنند.

بهره‌مندی اتباع خارجی از بیمه

دریجانی با اشاره به بحث بیمه‌ای اتباع خارجی نیز گفت: اتباع در دو گروه آسیب‌پذیر و غیر آسیب‌پذیر طبقه‌بندی می‌شوند و استان‌ها بر اساس لیست اعلامی از طرف وزارت کشور نسبت به این امر اقدام می‌کنند و افراد در سامانه ما نشان‌دار می‌شوند و زمان مراجعه در صورتی که آسیب‌پذیر باشند صددرصد رایگان بیمه می‌شوند و اگر غیرآسیب‌پذیر باشند باید حق بیمه پرداخت کنند ولی هر کدام از اتباع خارجی که کارت آمایش دارند، می‌تواند بیمه شوند و به این لحاظ هیچ محدودیتی ندارد.

وی در پایان گفت: خوشبختانه این شرایط برای اتباع فراهم شده تا بتوانند از بیمه بهره‌مند شوند ولی متأسفانه از افراد غیر آسیب‌پذیر حتی افرادی که شرایط مالی خوبی هم دارند، کمتر برای بیمه کردن خود مراجعه می‌کنند و این موضوع آسیبی است که باید مدیریت شود چرا که بیماری نژاد و قومیت نمی‌شناسد و اتباع در کنار دیگر شهروندان زندگی می‌کنند و باید این یکپارچگی حفظ شود لذا شرایط فراهم است اما الزامی وجود ندارد.

انتهای پیام
captcha