اساتید حوزه و دانشگاه آیات حجاب را برای جوانان بازگو کنند
کد خبر: 4079358
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۴۰۱ - ۰۷:۲۲
نماینده ولی فقیه در لرستان:

اساتید حوزه و دانشگاه آیات حجاب را برای جوانان بازگو کنند

نماینده ولی فقیه در لرستان حجاب و پوشش را پرچم مبارزه با تهاجم فرهنگی دشمن دانست و گفت: اساتید حوزه و دانشگاه، علما، دانشمندان و فرهنگیان آیات و روایات حجاب را برای مردم به‌ویژه دختران و پسران جوان بازگو کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمدرضا شاهرخی، نماینده ولی‌فقیه در استانحجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمدرضا شاهرخی، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام‌جمعه خرم‎آباد در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان،  در تفسیر آیه 59 سوره احزاب «يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُل لِّأَزْوَاجِكَ وَبَنَاتِكَ وَنِسَاء الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِن جَلَابِيبِهِنَّ ذَلِكَ أَدْنَى أَن يُعْرَفْنَ فَلَا يُؤْذَيْنَ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَّحِيمًا» گفت: خداوند متعال در این آیه خطاب به پیامبر اکرم(ص) فرموده است: «اى پيامبر به زنان و دخترانت و به زنان مؤمنان بگو پوشش‌هاى خود را بر خود فروتر گيرند اين براى آنكه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگيرند به احتياط نزديک‌تر است و خدا آمرزنده مهربان است.»

وی با اشاره به اینکه ضرورت دارد موضوع حجاب و عفاف همواره مورد بحث باشد، ادامه داد: آیه 59 سوره احزاب خطاب به همسران پیامبر اسلام(ص)، دختران و زنان مؤمنان است و در این آیه خداوند متعال دستور می‌دهد که پوشش‌هاى خود را بر خویش فروافکنند تا آنها را به عفت، عفاف و حجاب مردم بشناسند و مورد اذیت افراد هوس‌باز و آلوده چشم قرار نگیرند چون عفت و پاکدامنی بهتر است؛ البته اگر خطایی از آنها سر زده باشد خداوند همواره آمرزنده و مهربان است.

امام‌ جمعه خرم‎آباد با اشاره به عبارت «يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلَابِيبِهِنَّ» در آیه 59 سوره احزاب، گفت: مرحوم علامه طباطبایی(ره) می‌فرماید: «جلباب» و «جلابیب» آن لباس و پوششی است که تمام بدن را می‌پوشاند و این چیزی است که ما از آن با عنوان چادر یاد می‌کنیم و چادر برای این است که زمینه بی‌حرمتی به بانوان فراهم نشود.

نماینده ولی‎فقیه در لرستان با تأکید بر اینکه پوشش و حجاب یک اصل قرآنی است و زنان در عصر نبی مکرم اسلام(ص) و نزول این آیه اصل پوشش را داشته‌اند، اضافه کرد: دستور خداوند متعال این است که خودتان را با این پوشش سراسری بپوشانید و پوشش شما باز نباشد تا چشمان هرزه به شما نگاه کنند و ایجاد مزاحمت کنند و این به‌معنای این است که زنان اگر می‌خواهند از تهدیدها و تهاجم مردان آلوده و هوس‌باز در امان باشند، خودشان را بپوشانند.

وی در ادامه به جایگاه بلند عفت و پاکدامنی در میان زنان ایرانی اشاره کرد و افزود: عفت و پاکدامنی با آفرینش و فطرت زن پیوند خورده است و در ایران اسلامی جایگاه بلندی دارد. زنان این سرزمین و بانوان استان لرستان همواره خواهان عفت و پاکدامنی بوده‌اند و اسلام هم آفرینش، فطرت انسان، ترقی و کمال جامعه را هم در نظر گرفته و حجاب و عفاف را لازم دانسته است.

امام جمعه خرم‌آباد با بیان اینکه حجاب عفت ظاهری و عفاف عفت باطنی است، ادامه داد: بانوان این سرزمین در باطن‌ خواهان عفت و پاکدامنی هستند و حجاب هم عفت و پاکدامنی ظاهر است و عفاف پاکدامنی باطن است بلکه این ظاهر و باطن وقتی در کنار هم قرار بگیرند تقوایی شکل می‌گیرد که مرد و زن در هیچ شرایطی حاضر نیستند حجاب و عفاف را از دست بدهند.

شاهرخی اظهار کرد: انسان باتقوا همواره حجاب و عفاف خود را رعایت می‌کند و انسان با تقوا اگر لباسش کهنه و پاره باشد، حجاب و عفاف را حفظ می‌کند و انسان بی‌تقوا اگر انواع لباس‌ها را داشته باشد از حجاب و عفاف فاصله دارد پس مهم کسب تقوا، ایمان و عمل صالح است.

نماینده ولی‌‎فقیه در لرستان با بیان اینکه از علما، دانشمندان، اساتید حوزه و دانشگاه و فرهنگیان تقاضا دارم که آیات و روایات حجاب و حجاب را به‌عنوان یک امر فطری و عقلی که پسندیده است برای مردم به‌ویژه دختران و پسران جوان بازگو کنند، افزود: حجاب و پوشش پرچم مبارزه با تهاجم فرهنگی دشمن است؛ یکی از مراجع تقلید تعبیرش درباره حجاب این است که امروز چادر بانوان از عبای من با ارزش‌تر است زیرا بانوان با حفظ حجاب برتر خود مروج دین اسلام هستند. چادر، حجاب، عفاف، حیا، پوشش پرچم مبارزه با تهاجم فرهنگی علیه خانواده و جامعه ماست.

امام‌ جمعه خرم‌آباد با تأکید بر لزوم تبیین جایگاه حجاب و عفاف در وصیت‌نامه شهدا، گفت: برای دوری از گناه و فرمانبرداری از خداوند باید بُعد روحی و جنبه معنوی را تقویت و شرح صدر پیدا کرد.

وی بیان کرد: یکی از پرستاران در زمان جنگ می‌گوید که یک روز که در بیمارستان بودم، حمله شدیدی صورت گرفته بود، به‌طوری که از بیمارستان‌های صحرایی هم مجروحان زیادی را به بیمارستان محل خدمت من منتقل می‌کردند، اوضاع مجروحان به شدت وخیم بود، در بین همه مجروحان، وضع یکی از آنها خیلی بدتر از بقیه بود، رگ‌هایش پاره‌پاره شده بود و با اینکه سعی کرده بودند زخم‌هایش را ببندند، ولی خونریزی شدیدی داشت.

شاهرخی ادامه داد: این پرستار بیان می‎کند که مجروحان را یکی یکی به اتاق عمل می‌بردیم و منتظر می‌ماندیم تا عمل تمام شود و بعدی را داخل ببریم، وقتی که دکتر اتاق عمل این مجروح را دید، به من گفت که او را داخل اتاق عمل ببرم و برای جراحی آماده‌اش کنم، من آن زمان چادر به سر داشتم، دکتر اشاره کرد که چادرم را از سر در بیاورم تا راحت‌تر بتوانم مجروح را جابه‌جا کنم، همان موقع که داشتم از کنار او رد می‌شدم تا بروم توی اتاق و چادرم را دربیاورم، مجروح که چند دقیقه‌ای بود به هوش آمده بود به سختی گوشه چادرم را گرفت و بریده بریده و سخت گفت: من دارم می‌روم که تو چادرت را در نیاوری، ما برای این چادر داریم می‌رویم؛ چادرم در مشتش بود که شهید شد.

انتهای پیام
captcha