چالش اوقاف و انتقال خون خراسان شمالی بر سر مالکیت مرکز خونگیری
کد خبر: 4079649
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۳

چالش اوقاف و انتقال خون خراسان شمالی بر سر مالکیت مرکز خونگیری

مدیر کل انتقال خون خراسان شمالی گفت: اداره کل اوقاف استان بر اساس اینکه اداره کل انتقال خون در مجاورت امام زاده سید عباس(ع) قرار دارد ادعای مالکیت آن را کرده و با پیگیری‌های انجام داده از طریق قانون، ثبت سند آن را اخذ کرده است.

هادی نوری، مدیر کل انتقال خون خراسان شمالیبه گزارش ایکنا، هادی نوری، مدیر کل انتقال خون خراسان شمالی، در نشست خبری که 30 مرداد ماه برگزار شد، ضمن اشاره به اولین سالروز دولت سیزدهم، اظهار کرد: فضای کنونی انتقال خون خراسان شمالی متعلق به 18 سال گذشته که این مکان یکی از پایگاه‌های خونگیری استان خراسان بوده است، می‌باشد.

وی در ارتباط با اداره کل انتقال خون استان بیان کرد: در گذشته توسط شهرداری دو هزار متر مربع زمین به انتقال خون اهدا شده بود که بر اساس استانداردها این پایگاه ساخته شد و در سال 77 به بهره برداری رسید.

نوری افزود: اما بعد از گذشت چند سال اداره کل اوقاف بر اساس اینکه این اداره کل در مجاورت امام زاده سید عباس(ع) قرار دارد ادعای مالکیت آن را کرده و با پیگیری‌های انجام داده از طریق قانون، ثبت سند آن را اخذ کرده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر اداره کل مذکور حکم حقوقی و تخلیه این مکان را گرفته است که اگر این امر صورت گیرد در امر خونگیری به شدت با مشکل مواجه خواهیم شد.

این مقام مسئول تصریح کرد: در حال حاضر این اداره کل، خون مورد نیاز 12 بیمارستان استان و همچنین بخشی از نیاز خونی استان سیستان بلوچستان را تامین می‌کند که در حال حاضر با این چالش مواجه شده است.

وی تصریح کرد: زمینی برای این اداره کل در سایت اداری ارکان معرفی شده است اما باید مراکز خونگیری در نزدیک ترین و دسترس ترین مکان به مردم باشد اما سایت اداری ارکان خارج از شهر بوده و مردم برای اهدای خون به این مکان مراجعه نخواهند کرد و از سوی دیگر تاکنون مکانی در داخل شهر نیز به ما معرفی نشده است.

مدیر کل انتقال خون خراسان شمالی ادامه داد: علاوه بر این مرکز خونگیری در بجنورد از ابتدای تاسیس دارای 8 تخت بوده که همچنان همان 8 تخت است این در حالی است که طی چند سال اخیر بیمارستان‌های پورسینای آشخانه، آیت الله هاشمی رفسنجانی شیروان و امام حسن(ع) بجنورد به مراکز درمانی این استان افزوده شده است.

وی گفت: در این استان علاوه بر بجنورد، فقط در شهر شیروان یک مرکز خون گیری ثابت وجود دارد و در سایر شهرستان‌های استان چنین امکانی وجود ندارد.

نوری افزود: اداره کل انتقال خون خراسان شمالی در شهر اسفراین دارای زمینی است که سعی ما بر این است تا یک مرکز خونگیری را در این محل راه اندازی کنیم که برای اجرای این پروژه رقم 10 میلیارد ریال نیز اختصاص یافته است.

وی ادامه داد: تلاش ما بر این است تا در شهر آشخانه نیز یک مرکز راه اندازی کنیم چرا که سالانه تعداد زیادی از زائران حرم امام رضا(ع) از این محل عبور کرده و از سوی دیگر بسیاری از تصادفات جاده‌ای نیز در شهرستان مانه و سملقان رخ می‌دهد.

مدیر کل انتقال خون خراسان شمالی با اشاره به راه اندازی مرکز غربالگری و گروه بندی خون بیان کرد: در حال حاضر 10 استان در کشور دارای این مرکز است که این مرکز در خراسان شمالی نیز در آینده نزدیک به بهره برداری خواهد رسید.

وی تصریح کرد: تاکنون 10 میلیارد تومان برای زیرسازی این پروژه هزینه شده است و قرار بر این است تا تجهیزات آن توسط سازمان انتقال خون با مبلغ بالغ بر 400 هزار یورو تامین شود.

به گفته نوری طی سفر رئیس جمهور به این استان برای این پروژه رقم پنج میلیارد ریال اختصاص یافته است.

وی در ادامه با آمار پنج ماهه سال جاری در اهدای خون نیز اشاره کرد و گفت: میزان اهدای خون طی پنج ماه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته 32 درصد رشد داشته است.

این مقام مسئول بیان کرد: میزان اهدای خون بانوان طی پنج ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 63 درصد، میزان اهداکنندکنندگان خون بار اولی 80 درصد افزایش یافته است.

به گفته وی طی امسال از این استان چهار هزار و 530 واحد خون به استان سیستان و بلوچستان ارسال شده است.

انتهای پیام
captcha