پرداخت بیش از ۱۴ هزار فقره وام ازدواج در یزد
کد خبر: 4080245
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۱

پرداخت بیش از ۱۴ هزار فقره وام ازدواج در یزد

استاندار یزد با اشاره به پرداخت ۱۴ هزار و ۲۱۲ فقره وام ازدواج در این استان گفت: در این زمینه استان یزد در سطح کشور پیشتاز و رتبه برتر کشور را دارد.

مهران فاطمی، استاندار یزدبه گزارش ایکنا از یزد، مهران فاطمی، استاندار یزد، امروز، اول شهریورماه در جمع خبرنگاران با اشاره به تدوین برنامه تحولی استان با عنوان «یزد نوین» اظهار کرد: این سند ناظر بر ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های جدید استان است که شکوفا شدن آن در محورهای 15 گانه فصل جدیدی در توسعه استان ایجاد می‌کند.

وی ادامه داد: این سند منطبق بر اسناد بالادستی است و صرفاً اداری نیست و با حضور ذی‌مدخلان، ذی‌نفعلان و فعالان هر بخش نوشته شده است. استان برای اولین بار صاحب یک سند تحولی در ۱۵ محور و بیش از ۱۸۰ پروژه اقدامی شد و علاوه بر آن در برش شهرستانی نیز طرح‌های اولویت‌دار شناسایی و مشخص شد.

فاطمی با اشاره به اینکه در بدو مسئولیت یزد در شرایط ویژه کرونایی و موج پنجم بود بیان کرد: درصد پوشش واکسیناسیون زیر 19 درصد بود اما اکنون پوشش دز اول نزدیک به 95 درصد، دز دوم بالغ بر 86 درصد، دز سوم نزدیک به 42 درصد و دز چهارم سه درصد است که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

استاندار یزد با اشاره به مشکلاتی که برای خط انتقالی ایجاد شده بود افزود: در گذشته قریب به ۵۰ بار به خط انتقال آب تعرض شده بود که این برای دولت سیزدهم قابل قبول نبود و خوشبختانه با ورود جدی دولت سیزدهم به این مسئله و با پیگیری‌های استان، برنامه ریزی‌های لازم در این حوزه انجام و علی رغم تنش‌های آبی شدید، دیگر تعرضی به خط انتقالی آب نشد.

وی علت اصلی موضوع مذکور را تبدیل مسائل مربوط به آب، به دغدغه اول دولت در سطح معاون اول رئیس جمهور دانست و افزود: در این راستا کمیته آبی به ریاست معاون اول رئیس جمهور و با حضور پنج تن از وزرا و استانداران تشکیل و برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت جهت حل تنش‌های آبی چهار استان کشور تدوین شد.

ایجاد خط اضطراری آب یزد 

استاندار یزد با اشاره به برگزاری ماهیانه جلسات کمیته آب و بررسی آخرین وضعیت اجرای پروژه‌ها اضافه کرد: خط پدافندی یا اضطراری آب یزد یکی از پروژه‌های کوتاه‌مدت استان است که  در فاز نخست قابلیت افزودن ۳۰ میلیون مترمکعب آب به منابع آبی استان را در مواقع اضطراری دارد.

فاطمی افزود: مبلغ سرمایه‌گذاری این پروژه که در مدت سه ماه عملیات اجرایی آن به طول انجامید ۷۰۰ میلیارد تومان است و به زودی و با حضور شخص معاون اول رئیس جمهور افتتاح می‌شود.

وی از دیگر برنامه‌های کوتاه‌مدت آبی مورد پیگیری استان جهت افزایش تاب‌آوری استان به بیش از 10 روز را احداث قریب به ۱۴۰ هزار مترمکعب مخزن در سطح استان عنوان کرد و گفت: محصول پیگیری‌های مستمر استان برای تأمین منابع مورد نیاز جهت انتقال آب از دریا به ایران مرکزی با تأکید بر استان یزد و از طریق واگذاری معدن، در جلسه اخیر کمیته آب مصوب شد و وزارت صمت پس از هفته دولت، مدل اجرایی کار را ارائه کرده و پس از آن عملیات اجرایی پروژه کلید می‌خورد.

فاطمی در بخش دیگری از سخنانش به سفر رئیس جمهور به استان اشاره و بیان کرد: حجم اعتبارات پروژه‌های مصوب سفر رئیس‌جمهور بیش از هفت هزار میلیارد بود که تاکنون بیش از هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از اعتبارات به صورت نقد به استان پرداخت شده است.

وی با بیان اینکه نگاه دولت تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام و معطل مانده از سال‌های گذشته بود، گفت: عمده تعهدات دولت برای سال ۱۴۰۱، قبل از سال ۱۴۰۱ وارد استان شد و اقدامات و فعالیت‌های لازم در حال پیگیری و انجام است.

توجه به گردشگری سلامت

استاندار یزد با اشاره به تصمیم‌های اتخاذ شده در حوزه گردشگری بیان کرد: گردشگری مورد تأکید رئیس جمهور و وزرا بود به همین دلیل بحث گردشگری سلامت شکل گرفت اما با توجه به نیاز به زیرساخت‌ها، نیازها احصا شد.

وی نداشتن پروازهای اختصاصی و تأخیرهای چند ساعته و گلایه مردم در این زمینه را یادآور شد و از پیگیری برای تأسیس یک شرکت پروازی در استان خبر داد و ادامه داد: با پیگیری‌های انجام شده با حجم سرمایه‌گذاری ۹۰۰ میلیارد تومان مشترک شرکت چادرملو و ماهان، شرکت پروازی یزد تحت عنوان « یزد ایر ایران» ثبت شد و با تأسیس این شرکت علاوه بر پوشش سفرهای داخلی، سفرهای کوتاه برد خارجی نیز پوشش داده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه نرخ رشد اقتصادی استان ۵.۱۳ درصد در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۹۹ را تجربه کرد گفت: در این زمینه رتبه هفتم کشور را کسب کردیم.

استاندار یزد با اشاره به وضعیت نرخ بیکاری در استان گفت: نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۴ سال در بهار ۱۴۰۰ حدود ۳۲.۳ بوده که در بهار ۱۴۰۱ به ۲۲.۸ رسیده است، همچنین نرخ بیکاری جوانان ۱۸ تا ۳۵ سال در بهار ۱۴۰۰ حدود ۲۲.۱ بوده که در بهار ۱۴۰۱ به ۱۵.۷ رسیده  است و نرخ بیکاری بانوان در بهار ۱۴۰۰ حدود ۳۶.۱ بوده که در بهار ۱۴۰۱ به ۲۶.۵ رسیده است.

وی با اشاره به اجرای طرح نهضت ملی مسکن از ثبت نام 100 هزار نفر در سامانه مربوطه خبر داد و گفت: پالایش نهایی انجام و برای حدود 60 هزار مسکن در استان تأمین زمین شد و برای اولین بار در استان خانه‌های ویلایی تحویل مردم داده خواهد شد.

اجرای طرح «سامان خانواده»

فاطمی در بخش دیگری از سخنان خود به بیانات رهبر معظم انقلاب پیرامون اهمیت حوزه خانواده و مسئله جمعیت اشاره کرد و گفت: یکی از محورهای برنامه تحولی استان طرح سامان خانواده است که مسائل مربوط به آن با جدیت در حال پیگیری و اجرا است.

استاندار یزد با اشاره به پرداخت 1650 میلیاردتومان تشهیلات قرض‌الحسنه در استان گفت: از این مبلغ 1300 میلیاردتومان در حوزه تسهیلات ازدواج بوده و مابقی در زمینه حمایت از اشتغال دو هزار نفر از مناطق محروم بوده است.

فاطمی با اشاره به پرداخت 14 هزار و 212 فقره وام ازدواج نیز گفت: در این زمینه در سطح استان پیشتاز و رتبه برتر کشور را داریم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه در سال جاری با دو سیل بزرگ در استان یزد مواجه شدیم، عنوان کرد: یزد از کمبود و نبود تجهیزات و ماشین آلات فنی رنج می‌برد که ۱۳ میلیارد تومان به خرید ماشین آلات اختصاص یافت.

فاطمی با بیان اینکه تلاش کردیم در کنار مردم باشیم گفت: خسارت‌هایی که در سیل اول احراز شده تا حد زیادی پرداخت شده و در سیل دوم نیز با توجه به هزینه‌های سنگین زیرساختی، با ظرفیت خیران با کوتاه‌ترین زمان ممکن در تلاش برای ساخت خانه‌های آسیب دیده و لوازم خانگی هستیم.

انتهای پیام
captcha