تولید آثار کیفی برای مقابله با تحریف تاریخ و تطهیر پهلوی
کد خبر: 4080300
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۱
معاون فرهنگی ارشاد بیان کرد:

تولید آثار کیفی برای مقابله با تحریف تاریخ و تطهیر پهلوی

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه آثار خوبی طی سال‌های گذشته در حوزه مقابله با تحریف تاریخ و تطهیر پهلوی تولید شده است، از اعلام آمادگی بنیاد سینمایی فارابی برای استفاده از این آثار به‌عنوان متن اقتباسی به منظور تولید فیلم‌های سینمایی خبر داد.

هم‌اندیشی ناشران و نویسندگان انقلابی

به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست هم‌اندیشی ناشران و نویسندگان انقلابی با‌ عنوان «مقابله با تحریف تاریخ معاصر و تطهیر پهلوی‌»، اول شهریورماه با حضور یاسر احمدوند، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و میثم نیلی، مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی، در سالروز شهادت سیدعلی اندرزگو در مجموعه فرهنگی شهدای سرچشمه برگزار شد.

در این نشست، ضمن ارائه گزارش دبیرخانه جایزه ادبی شهید سیدعلی اندرزگو از دو دوره گذشته این جایزه که با تمرکز بر تجلیل از کتاب‌های منتشر شده با موضوع مقابله با تحریف تاریخ پهلوی برگزار می‌شود، تعدادی از ناشران، نویسندگان و فعالان حوزه نشر انتقادات و راهکارهای خود درخصوص چگونگی مقابله با تحریف تاریخ معاصر و تطهیر پهلوی‌ در حوزه نشر را بیان کردند.

یاسر احمدوند، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این نشست ضمن اشاره به اینکه جایزه شهید اندرزگو به همت و پایمردی مجمع ناشران انقلاب اسلامی شکل گرفته و الحمدلله موثر هم بوده، عنوان کرد: توقع نیست که این جایزه در مدت کوتاه دو دوره برگزاری به همه اهداف مدنظر برسد. طبیعتا یکی از شاخص‌های مهم در یک جایزه و جشنواره در همه جای دنیا استمرار است و زمان می‌برد تا جایزه به جایگاه مطلوبش برسد.

نگارش تاریخ انقلاب به آموزش، نقد و ترویج نیاز دارد

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه ضمن بیان اینکه جایزه ادبی صرفا یک رویداد یک‌روزه نیست و طراحی و برگزاری نشست‌هایی از جنس نشست امروز می‌تواند به فعال‌ترشدن جشنواره کمک کند، اضافه کرد: کار تخصصی در زمینه تاریخ انقلاب احتیاج به آموزش دارد، بنابراین یکی از نکاتی که به فعال‌تر شدن جایزه شهید اندرزگو کمک می‌کند، آموزش است. از طرفی نقد و بررسی علمی و دقیق آثاری که در این حوزه نوشته می‌شود، اعم از آثار همسو و هم‌جهت و آثار مغرض و مخرب، لازم و ضروری است.

احمدوند، ترویج را از بازه‌های ضروری این حوزه خواند و افزود: آثار خوبی که در این موضوع تولید می‌شود، بیش از این باید ترویج و از ظرفیت‌های مختلف ترویجی در معرفی و ترویج این آثار استفاده شود. همچنین هر سه عنصر نویسنده، ناشر و اثر در این حوزه نیاز به توجه و حمایت بیشتری دارد.

وی در توضیح حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه نشر کتاب، عنوان کرد: اگر گزارش مالی حمایت‌های دولت در حوزه فرهنگ ارائه شود، عدد ریالی این حمایت‌ها بسیار بالا است اما باید دید که در جای درست مصرف می‌شود یا خیر؟

یاسر احمدوند

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: اکنون در صندوق اعتباری هنر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ۹۰ هزار نفر عضو داریم که از بیمه تکمیلی و خدمات آن بهره‌مند هستند، در صورتی که طبق قانون، حداکثر افرادی که نیاز به حمایت دارند، 500 نفر هستند.

وی افزود: در سال صدها میلیارد تومان از بودجه دولت برای حمایت و بیمه و ... در حوزه فرهنگ خرج می‌شود که از این مقدار حدود ۱۴ هزار نفر مربوط به حوزه معاونت فرهنگی شامل نویسندگان و شاعران و... می‌شود.

موجودی ۲۸ میلیارد تومانی انبار کتاب وزارت فرهنگ

احمدوند ضمن اشاره به بازدید چند روز پیش خود از انبار کتاب وزارتخانه، گفت: موجودی فعلی انبار کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ۲۸ میلیارد تومان است که بخش قابل‌ توجهی از آنان کتاب‌های خوب و مناسبی بود که اگر همین جمع به کتابفروشی مراجعه می‌کردند، 80 درصد این کتاب‌ها را تهیه می‌کردند؛ باید دید این عمل خرید کتاب از ناشر و انباز آن در وزارتخانه و نمونه‌های دیگری از حمایت این‌چنینی باعث شده که ما آثار آن را به‌صورت مستقیم در بدنه فرهنگی جامعه ببینیم و لمس کنیم یا خیر؛ البته به نظر می‌رسد که چندان تأثیری نداشته است.

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: به نظرم هر دولتی که متکفل حمایت بشود، تقریبا همین روال اتفاق خواهد افتاد، زیرا دولت ارزیاب و کیفیت‌سنج خوبی نیست؛ بنابراین در جایزه‌های ادبی مثل جایزه شهید اندرزگو، تشکل‌ها و نهادها باید محل‌های اصلی ارزیابی کیفیت‌سنجی و مسیرهای حمایتی از جمله معتمدان، گروه‌ها، تشکل‌ها، انجمن‌های سالم و معتمد، محل مسیرهای حمایتی قرار گیرند.

وی افزود: من هم به‌عنوان معاون فرهنگی ارشاد تلاش می‌کنم نویسندگان معرفی شده در این جوایز عضو صندوق اعتباری هنر شده و از حمایت‌های این صندوق بهره‌مند شوند، هرچند که عضویت در صندوق ملزم به شرایطی است، اما اینجا خیال ما راحت است مسیری که نویسنده طی کرده، مسیر درستی است.

اصلاح مسیر حمایت‌ها در وزارت ارشاد

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه ابراز امیدواری کرد که مسیر حمایت‌ها در وزارت فرهنگ و ارشاد اصلاح شود و گفت: تلاش و مسیر ما در یک سال گذشته به سمت همین هدف بوده که در حد مقدورات ما حمایت‌ها در جای درست استفاده شود و طبیعی است که وزارت ارشاد به تنهایی نمی‌تواند حامی همه جریان‌های کشور باشد اما باید محور باشد و تلاش کند که حمایت‌های دیگر را هم جلب و جذب کند.

احمدوند با بیان اینکه اینکه آثار خوبی طی سال‌های گذشته در حوزه مقابله با تحریف تاریخ و تطهیر پهلوی تولید شده است، اظهار کرد: طبیعتا این آثار می‌تواند بازتولید و بازنشر شود و به رشد جایزه شهید اندرزگو کمک کند. مسیر مؤثر دیگر در این حوزه بازتولید این محتوا هم در فضای مجازی و هم در قالب فیلم و سریال است. همچنین برخی از این آثار می‌توانند منبع و محل اقتباس باشند. طبق صحبت‌هایی که با بنیاد سینمایی فارابی داشتیم، آمادگی دارند که برای تولید فیلم‌های سینمایی از آثار مناسب به‌عنوان متن اقتباسی استفاده کنند. در همین راستا اگر جایزه شهید اندرزگو این موضوع را هم در نظر داشته باشد، در تلویزیون هم این مسیر وجود دارد و می‌تواند در مسیر حمایت‌های بازتولید قرار گیرد.

نکات مغفول در حوزه ادبیات معاصر

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود توجه به تاریخ اجتماعی را از نکات مهم مغفول در حوزه ادبیات معاصر خواند و گفت: بستر اصلی روایت تاریخ، حوزه روایت اجتماعی است و ما در این حوزه ضعف داریم. تاریخ نهادهای مدنی و اداری از دیگر نکات مهمی است که ما نسبت به آن بی‌توجهیم. طبیعتا تدوین تاریخ نهادهایی مثل پست، دانشگاه، هلال‌احمر، بیمارستان‌ها، مراکز نظامی و... مرجع اصلی تاریخ معاصر خواهد شد لذا احتیاج است که در این زمینه ورود کرده و کار جدی انجام دهیم.

وی، تولید کتب مرجع و دانشنامه‌های محلی و موضوع را از خلأهای جدی در حوزه تاریخ خواند و افزود: باید توجه ویژه‌تری به این حوزه‌ها شود. پیشنهاد من این است که ناشران تخصصی تاریخ، جلسات ثابت و منظمی برگزار کنند، زیرا دغدغه‌های ناشران هم جنس خاص خودش را دارد و در نهایت بتوانیم هم‌جهتی و همگرایی بیشتری داشته باشیم.

احمدوند در ادامه ضمن تأکید بر اینکه آثار حوزه انقلاب و دین جزو آثار پرفروش بازار کتاب است، تصریح کرد: در برخی جلسات حرف‌هایی زده می‌شود که مخاطب نسبت به این دست آثار کم توجه است یا استقبال خوب نیست؛ اما بر اساس آمار بازار مصرف، واقعیت این نیست. آمار دقیق مصرف و خرید مردم در نمایشگاه مجازی کتاب که هم‌زمان با سی‌وسومین‌ نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد، به ما نشان می‌دهد که در حوزه‌های مختلف موضوعی معمولا آثار سالم، آثار برتر هستند و در حوزه انقلاب و دین در مقایسه با همه رده‌ها تقریبا پرمخاطب‌ترین و پرفروش‌ترین آثار هستند.

«کهکشان نیستی»؛ پرفروش‌ترین کتاب نمایشگاه

وی با اعلام اینکه پرفروش‌ترین کتاب نمایشگاه امسال «کهکشان نیستی» بود، تأکید کرد: ورای خریدی که در بخش حضوری نمایشگاه اتفاق افتاد که ما آمار دقیق خرید هر کتاب را نداریم، فقط در فضای مجازی مردم حدود سه هزار نسخه از این کتاب را خریدند و جالب این است که این خریدهایی است که مردم دانه به دانه آن را خریدند، نه خرید ارگانی و دولتی.

احمدوند ضمن اشاره به کتاب «سلام بر ابراهیم» که تاکنون چند میلیون نسخه از آن به فروش رفته است، اضافه کرد: در بهار امسال، پرتیراژترین کتاب در بازار نشر باز هم «سلام بر ابراهیم» بود و با توجه به فروش میلیونی بعد از چندین سال نمی‌توان گفت ارگان یا دولت آن را خریداری کرده است.

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه ضمن اشاره به انتقادات و دلخوری ناشران و نویسندگان حاضر در جمع، عنوان کرد: فاصله ما به‌عنوان مسئول با آن چیزی که باید باشیم، زیاد است اما با تلاش و زحمت بیشتر این فاصله نزدیک‌تر می‌شود. دلخوری‌ها و دلگیری‌ها نباید سبب شود که ما دست از مبارزه برداریم. وظیفه من مسئول یک چیزی و وظیفه ناشر و نویسنده چیز دیگری است و هرکدام در جای خود باید مسئولیت‌ها را بپذیریم و اگر مسئولی کم‌کاری کرد باید از او مطالبه داشت.

احمدوند با تأکید بر اینکه انقلاب اسلامی، انقلاب هدف‌ها، آرمان‌ها و انقلاب مردم است نه انقلاب مسئول‌ها؛ اگر مسئولی فاسد بود، بگوییم انقلاب اسلامی منحرف شده است، بلکه باید آن مسئول را از دور خارج کرد؛ اساسا نوشتن از انقلاب، نگه‌داشتن همین آرمان‌ها و ایران است.

اگر انقلاب اسلامی نباشد، ایران هم نیست

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر اینکه اگر انقلاب اسلامی نباشد، ایران هم نیست، تصریح کرد: تردید نکنید اگر روزی این انقلاب شکست خورد و جمهوری اسلامی نباشد، ایرانی وجود نخواهد داشت. قوام این ملت و حاکمیت و ایران اسلامی، دین و زبان فارسی است که دشمنان ما هم با زبان فارسی و هم با دین می‌جنگند.

احمدوند در پایان گفت: جوان و نوجوان و کودک ما از این حقیقت‌ها بی‌اطلاع است، به همین دلیل وقتی در فضای مجازی یک عکس از وضعیت مردم قبل از انقلاب به او نشان داده می‌شود و می‌گویند آن زمان چگونه بوده، به این فکر نمی‌کند که قبل از انقلاب همه مردم که صبح تا شب لب دریا و ... نبودند. باید تاریخ دقیق در اختیار نسل جدید قرار بگیرد و این مسائل برای او تبیین شود.

میثم نیلی

جایزه ادبی شهید اندرزگو جبران یک غفلت 20 ساله تاریخی بود

میثم نیلی، مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی هم ضمن اشاره به اینکه این نشست با یادی از شهید اندرزگو برگزار می‌شود، اشاره مختصری به تاریخچه برگزاری جایزه ادبی شهید اندرزگو کرد و گفت: سال ۹۵ برای نخستین‌بار حول موضوع مقابله با تحریف تاریخ معاصر و مقابله با جریان تطهیر پهلوی که به راه افتاده بود، دور هم جمع شدیم؛ نتیجه آن دورهمی، برگزاری جایزه‌ شهید اندرزگو شد که اولین دوره آن با همکاری نهادهای مردمی و فرهنگی سال ۹۷ برگزار شد.

وی با اشاره به غفلت از تاریخ انقلاب اسلامی در دهه‌های ابتدایی بعد از انقلاب و در نتیجه شکل‌گیری جریان تطهیر حکومت پهلوی‌ها توسط جریان‌هایی در داخل و خارج کشور، گفت با شکل‌گیری جایزه ادبی شهید اندرزگو و جان گرفتن جریان تولید و بازتولید آثار تاریخ انقلاب، احساس می‌کنم اتفاق مهمی روی داد و به‌نحوی موفق شدیم غفلت 20 ساله خود را تا حدی جبران کنیم.

رئیس مجمع ناشران انقلاب اسلامی افزود: فقط در سال ۱۴۰۰، ۴۸۰ کتاب روایی در حوزه تاریخ انقلاب و مقابله با تطهیر پهلوی‌ها منتشر شده که عزم ناشران و نویسندگان انقلابی را نشان می‌دهد.

نیلی با تأکید بر اینکه جایزه ادبی شهید اندرزگو درحقیقت حرکت مهم نویسندگان انقلابی در حوزه روایی بود، اضافه کرد: خوشبختانه آثار خوبی در دو دوره راه‌اندازی این جایزه ارائه شده و این تلاش، با کیفیت بهتری پیش می‌رود. به‌گونه‌ای که بعضی از ناشران ما تا ۹۰ کتاب در همین حوزه منتشر کرده‌اند.

انتهای پیام
captcha