مهاجرت مهم‌ترین مشکل منطقه انزل ارومیه است
کد خبر: 4080659
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۰

مهاجرت مهم‌ترین مشکل منطقه انزل ارومیه است

بخشدار منطقه انزل ارومیه گفت: مهمترین مشکل این منطقه، موضوع مهاجرت است که با ایجاد فرصت‌های شغلی می‌توان مانع آن شد و البته پس از گرانی‌های اخیر، مهاجرت معکوس به روستاها به ویژه انزل انجام شده است.

بخش انزل ارومیه 204 شهید تقدیم نظام مقدس اسلام کرده استبه گزارش ایکنا از آذربایجان‌غربی، ارژنگ طرزی، بخشدار منطقه انزل ارومیه 2 شهریور در دیدار با اصحاب رسانه ضمن تبریک روز خبرنگار و هفته دولت اظهار کرد: بخش انزل 204 شهید دارد و اولین شهید مدافع را نیز بخش انزل تقدیم کرده و این بخش با ۲۶ هزار نفر جمعیت به انسان‌های غیرتمند معروف شده و دارای مردمانی دلیر، غیرتمند، خونگرم و حامی انقلاب اسلامی است و یک منطقه سوق‌الجیشی و استراتژیکی محسوب می‌شود.

وی افزود: بخش انزل در شمالی‌ترین قسمت ارومیه واقع شده و دلیرمردانی مانند کاظم خان قوشچی از این خطه با رشادت و ایثارگری در مقابل ظالمان و حملات افراد مسلح با شجاعت ایستادگی کردند که زنده نگه‌داشتن یاد و نام وی به وسیله همایش‌های سالانه و حتی بین‌المللی می‌تواند مورد توجه باشد تا نسل‌های آینده نیز راویان شجاعت و ایثارگری‌ها باشند.

طرزی بیان کرد: بخش انزل دارای پتانسیل‌های فراوانی از جمله معادن میکا، سنگ گرانیت، آهک، شن و ماسه و نمک است که می‌تواند موجب ایجاد ده‌ها کارخانه از جمله کارخانه شیشه شده و در اشتغال‌زایی برای  جوانان و صادرات نقش به سزایی ایفا کند ولی متاسفانه معادن راه دسترسی مناسب ندارند و استفاده همه جانبه از راه روستایی موجب تخریب آسفالت آن شده که باید برای ایجاد راه دسترسی به معادن تدابیری اندیشیده شود.

وی ادامه داد: وجود جاذبه ‌های گردشگری از جمله دریاچه ارومیه، منطقه گردشگری باری، یادمان کاظم‌خان قوشچی و مناظر طبیعی از جمله ظرفیت‌های انزل بوده که می‌توان با دو بانده کردن جاده‌های این بخش  و احیای دریاچه ارومیه به گسترش و توسعه گردشگری و اقتصاد در این منطقه کمک فراوانی کرد.

بخشدار انزل ارومیه تصریح کرد: با توجه به اینکه شغل اصلی اهالی این منطقه کشاورزی و دامداری است، بخش انزل مهد تولید گیلاس در دنیا بوده و می‌توان با برگزاری جشنواره‌ها و ایجاد صنایع تبدیلی این محصول را معرفی و بازار فروش آن را تامین و به پیشرفت اقتصادی کشور نیز کمک شایانی کرد و امسال به کشور روسیه و اخیرا به چین گیلاس کشاورزان روستاهای حماملار و کهریز این بخش صادرات شده است.

وی گفت: در برخی مناطق قطعی آب شرب مشکلاتی به وجود آورده و آب در انزل جنوبی وجود دارد اما برخی روستاها تحت پوشش شرکت آب و فاضلاب استان نیستند و یکی از چالش‌های مهم در منطقه انزل، مشکلات مربوط به آب شرب و آب کشاورزی است که اعتبارات مناسبی برای احیای قنات‌ها در این منطقه پیش‌بینی شده و اگر مشکل آب از روستای‌های قولنجی تا قره‌باغ حل شود، مشکلات آب مرتفع خواد شد.

طرزی عنوان کرد: خشکی قنات‌ها موجب سرقت آب در این منطقه شده و باید با این افراد برخورد جدی شود و در این راستا برای حل مشکل آب شرب در بخش انزل، طرح «شهید شبان» اجرایی می‌شود و با احداث یک چاه در نازلو، به زودی شاهد آب‌رسانی به انزل و روستاهای اطراف نازلو تا سه راهی کهریز خواهیم بود.

وی افزود: در شهر قوشچی و منطقه انزل با مشکلات درمانی مواجه هستیم که از مصوبات شورای برنامه‌ریزی استان، ایجاد یک بیمارستان 66 تختخوابی در این بخش است مردم در این منطقه با تامین دارو در درمانگاه دچار مشکل هستند و داروخانه‌ها به بخش خصوصی واگذار شده است و چهار مرکز بهداشتی و درمانی انزل از یک داروخانه استفاده می‌کنند که با دانشگاه علوم پزشکی استان رایزنی شده تا این مشکل نیز برطرف شود و یک دستگاه آمبولانس آی‌سی‌یو دار نیز برای درمانگاه شهر قوشچی نیاز است که بنیاد برکت تخصیص آن را برعهده گرفته است.

بخشدار انزل ارومیه اضافه کرد: مهمترین مشکل این منطقه، موضوع مهاجرت است که با ایجاد فرصت‌های شغلی می‌توان مانع آن شد و البته پس از گرانی‌های اخیر، مهاجرت معکوس به روستاها به ویژه انزل انجام شده و از بازگشت مردم به روستاها استقبال می‌کنیم، در گذشته مقرر بود با ایجاد ناحیه صنعتی و کارخانه لاستیک‌سازی در شهر قوشچی، برای جوانان منطقه اشتغال‌زایی انجام شود که با جانمایی آن با مشکل مواجه شدیم و تلاش می‌کنیم برای رفع آن نیز گام‌های مفیدی برداریم.

وی ادامه داد: در بخش انزل شیعه و اهل تسنن و مردم با تمامی قومیت و مذاهب در کنار هم با مهربانی و صمیمیت زندگی می‌کنند و در ایام شهادت امام حسین(ع) برای نخستین مرتبه، مراسم اعلان عزا در شهر قوشچی برگزار شد و دهیاران سنی‌مذهب بخش انزل با تمام وجود در مراسم حضور بهم رساندند و در فراهم سازی تدارکات مراسم سوگواری امام‌ حسین(ع) همکاری کردند که این وحدت بسیار شکوهمند است.

انتهای پیام
captcha