هدف دولت سیزدهم رسیدن به اقتدار غذایی در جنوب غرب آسیا است
کد خبر: 4080833
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۱
وزیر جهاد کشاورزی:

هدف دولت سیزدهم رسیدن به اقتدار غذایی در جنوب غرب آسیا است

سیدجواد ساداتی نژاد با اشاره به برنامه دولت سیزدهم برای تأمین امنیت غذایی گفت: جمهوری اسلامی ایران به دلیل وضعیت اقلیمی و جغرافیایی و لطف خدا و نعمت‌های خدادادی در جنوب غرب آسیا بهترین موقعیت تولید غذا و محصولات کشاورزی را دارد و دولت سیزدهم بنا دارد به اقتدار غذایی در جنوب غرب آسیا برسد.

سیدجواد ساداتی نژاد، وزیر جهاد کشاورزی

به گزارش خبرنگار ایکنا، سیدجواد ساداتی‌نژاد، وزیر جهاد کشاورزی امروز 4 شهریور، در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران، به مناسبت هفته دولت درباره اقدامات این وزارتخانه در یکسال اخیر در حوزه امنیت و تولید غذا گفت: امروز در دنیا بعد از جنگ روسیه و اوکراین شرایط ویژه‌ای در وضعیت غذایی ایجاد شده است. در قانون اساسی تمامی کشورها یکی از وظایف دولت‌ها تأمین امنیت غذایی است و بعضا این جزو امنیت ملی شمرده شده و در قانون اساسی جمهوری اسلامی این مسئله دیده شده است.

وی افزود: بعد از جنگ اوکراین شرایط سختی در حوزه غذا ایجاد شد و قیمت غلات و غذا در جهان افزایش یافت و شرایط ویژه‌ای در جهان شکل گرفت و حتی برخی کشورهای مدعی دچار کمبود و سهیمه بندی شدند و این اهمیت جایگاه غذا را مشخص کرد.

ساداتی نژاد اظهار کرد: در حالی که امنیت غذایی تا پیش از این جنگ کف توجه دولت‌ها بود، امروز این مؤلفه ارتقا پیدا کرده و به قدرت و اقتدار غذایی تبدیل شده و غذا عامل قدرت و استیلا شده است. امروز آمریکا با 4 درصد جمعیت جهان، 37 درصد غذای دنیا را تولید می‌کند و قدرت غذا نشان داد که بعضا همتراز با قدرت نظامی یا بالاتر از آن است و امروز غذا و غلات مانند انبار مهمات هستند.

وزیر جهاد کشاورزی ابراز کرد: جمهوری اسلامی ایران نیز به دلیل وضعیت اقلیمی و جغرافیایی و لطف خدا و نعمتهای خدادادی در جنوب غرب آسیا بهترین موقعیت تولید غذا و محصولات کشاورزی را دارد و کرسی اقتدار غذایی در این منطقه باید از آن ما باشد که متأسفانه الان در اختیار کشور دیگری است و دولت سیزدهم بنا دارد به اقتدار غذایی در جنوب غرب آسیا برسد.

وی با اشاره به اقدامات دولت سیزدهم در حوزه تولید غذا و محصولات کشاورزی گفت: حفظ امنیت غذایی و پایداری غذا از تأکیدات رئیس جمهور و همچین رهبر معظم انقلاب به ویژه در فرمایشات ابتدای سال بوده است و در این راستا محوری‌ترین برنامه وزارتخانه کشاورزی قراردادی است که مدرن‌ترین روش حمایت از کشاورزی در دنیاست. در این روش توجه کشاورز تنها به تولید است و کود و سم و سایر مسائل مورد نیاز کشاورز برای تولید از سوی دولت تأمین و در اختیار او قرار می‌گیرد و این اقدامی در راستای حمایت از تولید است.

ساداتی نژاد اظهار کرد: رئیس جمهور وزارتخانه را موظف به تأمین غذای با کیفیت، سالم، ارزان و با منشأ داخلی کرده و همچنین بر حذف دلالان و واسطه‌ها تأکید داشته است. اقدام دیگر در خصوص محصولات آب بر است که بنا داریم از امسال محوصلات آب بر مانند سبزی و صیفی را از زمین کشاورزی به گلخانه انتقال دهیم و زمین‌های آبی به سمت تولید محصولات راهبردی مانند گندم بروند. اقدام دیگر نیز انتقال علوفه از زمین‌های آبی به مراتع است.

وزیر جهاد کشاورزی ابراز کرد: مسئله مهم دیگر این است که باید سهم کشور در سفره غذایی همسایان افزایش پیدا کند که الان این سهم تنها 2 درصد است و این مسئله برای کشور امنیت‌آفرین است.

وی با اشاره به توجه وزارتخانه به شعار سال گفت: در این مدت 230 نیاز کشاورزی را به شرکت‌های دانش بنیان ارائه کردیم و 3 دهکده نوآوری و یک پارک علم و فناوری در حوزه کشاورزی افتتاح شده است.

ساداتی نژاد با اشاره به اهمیت مسئله آب گفت: ما در کشور هم با مشکل کمبود آب و هم سیل روبرو هستیم که این نشان از اولویت دادن به آبخیزداری دارد. لذا در این راستا لایحه آبخیزداری را به دولت و مجلس ارسال می‌کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی در پایان اظهار کرد: اولویت دولت سیزدهم تأمین غذا است و علیرغم مشکلات غذایی در سطح جهان ما در کشور هیچ کمبود، صف و سهیمه‌بندی در حوزه غذا نداشتیم که نتیجه برنامه‌ریزی دولت سیزدهم بود و تلاش داریم غذای سالم، ارزان، عادلانه و با قیمت مناسب را در اختیار مردم قرار دهیم تا هم تولید پایدار بماند و هم مصرف‌کننده دسترسی مناسبی به غذا داشته باشد.

انتهای پیام
captcha