ادبیات دفاع مقدس با دستور به جایی نمی‌رسد + صوت
کد خبر: 4081421
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۰
گزارش ایکنا از نشست «صبحِ ناشر»

ادبیات دفاع مقدس با دستور به جایی نمی‌رسد + صوت

جواد کلاته عربی در جمع خبرنگاران حوزه کتاب عنوان کرد: افزایش تولید آثار در موضوع پایداری و دفاع مقدس با دستور و نگاه سطحی به این ماجرا اتفاق نمی‌افتد و اگر هم شکل بگیرد، مصنوعی است و کارایی نخواهد داشت.

گفت‌وگو با جواد کلاته عربی در نشست صبح ناشر

به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست «صبحِ ناشر» از سلسله‌ نشست‌های خبرنگاران با ناشران مرکز رسانه‌ای شیرازه، امروز یکشنبه ششم شهریور با حضور جواد کلاته‌عربی، مدیر انتشارات ۲۷ بعثت و با حضور خبرنگاران فعال حوزه کتاب برگزار شد.

استقبال از ادبیات دفاع مقدس 

جواد کلاته عربی در این نشست درباره دلایل استقبال مخاطب از حوزه ادبیات دفاع مقدس و پایدرای عنوان کرد: از ابتدای جنگ تحمیلی تا امروز حدود 40 سال است که ما در معرض خاطرات دفاع مقدس هستیم و جنبه ملی آن در دفاع از میهن و جنبه معنوی آن در دفاع از ارزش‌های اسلامی همیشه برای مردم ما جذابیت داشته و مهم بوده است.

مدیر انتشارات ۲۷ بعثت با تاکید بر اینکه در سراسر جهان و مخصوصا در کشورهایی که مورد تهاجم قرار گرفته‌اند، چنین نگاهی هست، اضافه کرد: بزرگترین اتفاق کشور بعد از انقلاب، جنگی است که هشت سال کشور ما را درگیر خود کرده و بعد از آن هم اثراتش ادامه داشته است، بنابراین چیز عجیبی نیست اگر امروز ادبیات پایداری و دفاع مقدس در بین مردم پایگاهی دارد.

وی افزود: جالب است که طیف مخاطبان این حوزه بسیار گسترده است و موفق شده طیف فراگیری به لحاظ سیاسی و عقیدتی را جذب کند و این ویژگی ادبیات پایداری است.

کلاته عربی در بخش دیگر صحبت‌های خود ضمن اشاره به تعداد میلیونی افراد حاضر در جنگ و بیش از دویست هزار شهید دفاع مقدس، تولیدات مکتوب این حوزه را بسیار ناچیز خواند و گفت: برای مثال ما در لشکر27 محمد رسول‌الله(ص) 155 فرمانده گردان شهید داریم که با جمع فرمانده‌هان و رزمنده‌های شهید و زنده عدد بسیار بزرگتری خواهد بود، اما از این تعداد تا حالا حدود 50 کتاب منتشر شده است.

نبود نسبت منطقی بین تولید و توان تولید

مدیر انتشارات ۲۷ بعثت تصریح کرد: آمار آثاری که در حوزه ادبیات دفاع مقدس تولید شده، نسبت به آماری که می‌توانسته تولید شود، خیلی پایین است و نسبت منطقی و خوبی بین تولیدات دفاع مقدس و استعدادی که می‌توان تولید کرد، وجود ندارد. چندین مولفه وابسته به هم نظیر مخاطب، ناشر، راوی خاطره، نویسنده و... در تولید یک اثر خوب موثر هستند و نمی‌توان آن را به یک یا چند مولفه محدود کرد.

کلاته عربی اضافه کرد: اگر بازار نشر به لحاظ مسائل مالی و قیمت کتاب به ما اجازه تولید اثر بدهد، نویسنده اقبال نشان دهد، عطش معنوی مطالعه و دانستن در این موضوع وجود داشته باشد، گفت‌وگو و مسئله شکل بگیرد و همه این‌ها ارتقاء پیدا کند، می‌توان به سمت مطالبه صددرصدی آثار ادبیات پایداری و دفاع مقدس رفت وگرنه با دستور و نگاه سطحی به این ماجرا افزایش تولید در این موضوع اتفاق نمی‌افتد و اگر هم شکل بگیرد، مصنوعی است و کارایی نخواهد داشت.

نویسنده کتاب «فرمانده لاله‌ها» در ادامه این نشست مخاطب ادبیات پایداری و دفاع مقدس را بخش مهمی از چرخه موفقیت این حوزه خواند و گفت: در بحث مخاطب، صحبت از یک موجود واحد نیست، بلکه از طیفی از سلایق صحبت می‌کنیم و به اعتقاد من اگر در هر حوزه اثر جدی تولید شود، می‌تواند روی این مخاطب تاثیر بگذارد. برای مثال کتاب «دا» که یک اثر جدی و مفصل در حوزه خاطره‌نگاری بود و در حوزه ثبت وقایع و به لحاظ ادبی حرف برای گفتن داشت این کار ار انجام داد و توانست جریان‌ساز شود.

مدیر انتشارات ۲۷ بعثت در ادامه و در پاسخ به خبرنگار ایکنا درباره سفارشی‌نویسی در ادبیات دفاع مقدس، عنوان کرد: متاسفانه سفارشی‌نویسی در حوزه دفاع مقدس وجود دارد و خود انتشارات ۲۷ بعثت هم یکی از مراکزی است که می‌توان اسم آن را ذیل این عنوان قرار داد اما همه این سفارشی‌نویسی‌ها مثل هم نیست. مثلا کتاب «خداحافظ سالار» سفارش‌نویسی است اما الان چاپ هشتاد و نهم آن در دست انتشار است، بنابراین همه این آثار را نمی‌توانیم با یک نگاه ببینیم.

وی ادامه داد: سفارشی‌نویسی در مراکز و نشرهای دولتی اتفاق می‌افتد اما کسی در مراکز غیردولتی مانع نوشتن درباره دفاع مقدس نشده و دیگر ناشران هم به انتخاب خود می‌توانند در این حوزه دست به تولید اثر بزنند.

کلاته عربی همچنین در پاسخ به دیگر سوال خبرنگار ایکنا درباره شخص‌محور بودن بیشتر آثار ادبیات دفاع مقدس و عدم حضور و بروز ژانرهای مختلف داستانی در این حوزه، عنوان کرد: شخص‌محور نوشتن خیلی اوقات معلول وجود صاحبان خاطره است. اینکه ژانر خاطره در ادبیات دفاع مقدس هنوز داغ و پرمخاطب است به دلیل وجود صاحب خاطره است و البته روند طبیعی این حوزه از ادبیات است.

مدیر انتشارات ۲۷ بعثت ضمن اشاره به نقش نویسنده در شکل‌گیری آثار با ژانرهای متنوع در حوزه ادبیات دفاع مقدس، ادامه داد: این به نویسنده بستگی دارد که دست به نوشتن چه کاری بزند. من می‌توانم ذیل یک موسسه قرار بگیرم، از حمایت آن استفاده کنم و کاری که آن‌ها می‌خواهند را انجام دهم و معلوم نیست آن کار درست دربیاید اما اگر خودم یک پروژه تعریف ‌کنم، پژوهش آن را انجام دهم و یک کار استاندارد به ناشری که شرایط بهتری دارد، تحویل دهم، مطمئنا متفاوت از کاری است که در سازمان انجام می‌شود بنابراین بخش بزرگی از کار به نوع نگاه و پردازش نویسنده‌ها مربوط است.

وی خاطره‌نویسی در این دوره از ادبیات دفاع مقدس را یک روند طبیعی و ناگزیر خواند و افزود: ما در عصر خاطرات شخصی و آدم‌هایی از دوران دفاع مقدس زندگی می‌کنیم که ده سال دیگر خیلی از این افراد که خاطرات جنگ را تعریف می‌کنند، یا دیگر نیستند یا قادر به خاطره‌گفتن نیستند. ما سال‌هاست که در این حوزه دچار تب خاطره شدیم و حتی خیلی از رمان‌‌نویس‌های ما به خاطره‌نویسی روی آورده‌اند زیرا این بخش اینقدر بزرگ و زنده است که اجازه فعالیت در حوزه‌های دیگر را نمی‌دهد اما قطعا ده سال دیگر به اقتضای زمان این قاعده به هم می‌خورد و به سمت رمان‌نویسی در دفاع مقدس و کتاب‌هایی خواهیم رفت که بر اساس واقعه‌ها نوشته می‌شوند.

گفت‌وگو با جواد کلاته عربی در نشست صبح ناشر

کلاته عربی در بخش دیگری از صحبت‌های خود، جسارت و مسئله و دغدغه داشتن نویسنده در حوزه ادبیات دفاع مقدس را بسیار مهم خواند و افزود: جسارت و نوآوری در ادبیات پایداری و دفاع مقدس خیلی خوب است اما آن جسارتی که پایه و فونداسیون محکمی برای کار داشته باشد.

حیات ادبیات دفاع مقدس به نقد و بررسی است

مدیر انتشارات ۲۷ بعثت در ادامه ضمن اشاره به نشست‌های نقد و بررسی آثار دفاع مقدسی در این نشر، عنوان کرد: به اعتقاد من هیچ کتابی در دفاع مقدس تام و تمام نیست و یکی از معیارها و محک سنجش این آثار نقد است. اساسا حیات و زندگی ادبیات دفاع مقدس به نقد و بررسی است و اگر کارها دیده و بررسی نشوند و نقاط ضعف و قوت آن‌ها گفته نشود، ادبیات دفاع مقدس می‌میرد. کتاب‌هایی که امروز در این حوزه دیده می‌شوند و جریان‌ساز هستند، همان کتاب‌هایی هستند که نقد و بررسی و تبدیل به مسئله شدند. برخی جلسات نقد و بررسی به اندازه یک کارگاه آموزشی کارکرد دارند.

 کلاته عربی در بخش پایانی صحبت‌های خود از تولید چند اثر جدید در انتشارات ۲۷ بعثت خبر داد و گفت: کتاب «زمین‌های مثلث» به قلم گلعلی بابایی یکی از کتاب‌های جدید واقعه‌نگاری این انتشارات است که به عملیات‌های ولفجر مقدماتی و یک می‌پردازد و موضوع مهم کانال کمیل هم در این کتاب بررسی مهم و خوبی شده است. کتاب دیگری درباره ترورهایی که در دهه 60 در تهران اتفاق افتاده در دست انتشار است که محصول سال‌ها پژوهش‌های میدانی و یک کار مهم ملی است. علاوه بر این چند کتاب از سری کتاب‌های زندگینامه و کتاب «خروج از بن‌بست» نوشته یحیی نیازی از سری کارنامه عملیاتی هم از دیگر آثار جدید انتشارات ۲۷ بعثت است.

جایزه 314 میلیونی برای پویش کتابخوانی «خداحافظ سالار»

مدیر انتشارات ۲۷ بعثت در پایان ضمن اشاره به پویش و مسابقه کتابخوانی با محوریت کتاب «خداحافظ سالار» عنوان کرد: شهید همدانی از شهدای محبوب میان مردم بود، اگرچه این محبوبیت بعد از شهادت حاج قاسم، زیر سایه این ماجرا قرار گرفت، اما همچنان برجسته است. باتوجه به اینکه به سالروز شهادت شهید حاج حسین همدانی نزدیک می‌شویم و همچنین هجمه‌ای که اخیرا درباره ایشان اتفاق افتاد در انتشارات ۲۷ بعثت تصمیم گرفتیم پویشی با محوریت کتاب «خداحافظ سالار» برگزار کنیم که قطعا با استقبال مخاطبین همراه خواهد شد. در این پویش و مقایسه که از شنبه هفته آینده شروع می‌شود و تا سالروز شهادت شهید همدانی در 16 مهرماه ادامه دارد، سعی کردیم از از همه حقوق ناشر چشم‌پوشی کنیم، لذا حصری خرید و استفاده از نسخه کاغذی کتاب نیست و نسخه الکترونیک کتاب را هم در اختیار مخاطب قرار دادیم. در بخش جوایز هم عدد قابل توجه 314 میلیون تومان برای 235 نفر در نظر گرفته شده است.

انتهای پیام
captcha