حق؛ ترازوی روز قیامت
کد خبر: 4081521
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۷:۲۰

حق؛ ترازوی روز قیامت

مدرس مرکز هدایت علمی ـ تربیتی امام صادق(ع) قم بیان کرد: ترازوی روز قیامت حق است و کسی که ترازوی حق او پُر باشد در قیامت رستگار و کسی که ترازوی حق او خالی باشد، به خودش زیان‌ زده است.

صحیفه سجادیهبه گزارش ایکنا از لرستان، حجت‌الاسلام محمدمهدی بهجت‌، مدرس مرکز هدایت علمی ـ تربیتی امام صادق(ع) قم در سلسله کارگاه‌های مجازی صحیفه سجادیه‌خوانی ویژه طلاب خواهر مدارس علمیه لرستان که دوشنبه، هفتم شهریور برگزار شد، با شرح فرازی از دعای هشتم صحیفه سجادیه «اللَّهُمَّ إِنی أَعُوذُ بِک مِنْ إِیثَارِ الْبَاطِلِ عَلَی الْحَقِّ، وَ الْإِصْرَارِ عَلَی الْمَأْثَمِ»، اظهار کرد: امام سجاد(ع) از مقدم و انتخاب کردن باطل بر حق به خدا پناهنده شده است.

وی با اشاره به اینکه ملاک در قیامت حق است و کسی که ملاک حق را نداشته باشد در قیامت خسارت‌زده است، اضافه کرد: ترازوی روز قیامت حق است و کسی که ترازوی حق او پُر باشد در قیامت رستگار و کسی که ترازوی حق او خالی باشد، به خودش زیان‌ زده است.

بهجت با بیان اینکه اگر انسان باطل را بر حق ترجیح بدهد زیان می‌بیند، ادامه داد: اراده خداوند متعال بر تثبیت حق و نابودی باطل قرار گرفته است و اگر کسی طرف باطل را بگیرد در مقابل اراده خداوند قرار گرفته است و با باطل نابود می‌شود.

مدرس حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه انسان باید علت‌های گرایش و قرارگیری در جبهه باطل را بشناسد و از آن فاصله بگیرد، اضافه کرد: یکی از عواملی که سبب می‌شود انسان به سمت باطل برود هوای نفس و تمایل نفس اماره است، چراکه این نفس به سمت باطل گرایش دارد و پیوسته امر بر زشتی می‌کند.

وی با اشاره به اینکه یکی از عواملی که سبب می‌شود انسان به سمت باطل برود شیطان است، بیان کرد: کار شیطان این است که باطل را در لباس حق جلوه می‌دهد، لذا دو عامل نفس اماره و شیطان سبب گرایش انسان به سمت باطل است.

مدرس مرکز هدایت علمی ـ تربیتی امام صادق(ع) قم با بیان اینکه حال که شیطان و نفس اماره سبب گرایش انسان به سمت نفس اماره می‌شود انسان باید راه‌های مقابله را بشناسد، ادامه داد: نخستین راه مقابله با باطل و گرایش به حق، شناخت است. لذا، امام سجاد(ع) در دعای هفدهم صحیفه سجادیه می‌فرماید: «خدایا آنچه شیطان به‌وسیله آن باطل را در لباس حق جلوه می‌دهد را برای ما مشخص کن.»

بهجت با اشاره به اینکه گام دوم مقابله با شیطان و تشخیص حق از باطل، انگیزه و گرایش الهی است و خداوند متعال نیز باید در شناسایی حق، به انسان توفیق دهد، تصریح کرد: بعد از تشخیص حق از باطل انسان باید به حق لبیک بگوید و با حق همراه باشد کمااینکه راهکار دیگر تشخیص حق از باطل، پناه بردن به خداوند است.

وی با اشاره به اینکه انس با قرآن سبب می‌شود انسان حق را از باطل تشخیص دهد، ادامه داد: یکی دیگر از مواردی که امام چهارم شیعیان از آن به خدا پناه برده است، اصرار بر گناه است کمااینکه ارکان گناه تکرار گناه، توبه نکردن و به فکر توبه نبودن است.

بهجت با بیان اینکه اصرار بر گناه به‌ معنای دشمنی با خداست، اظهار کرد: طاعت و عبادت انسانی که اصرار بر گناه دارد قبول نمی‌شود.

انتهای پیام
captcha