نقش مردم در سند تحول دولت شعار نیست
کد خبر: 4081549
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۸

نقش مردم در سند تحول دولت شعار نیست

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری آذربایجان‌شرقی گفت: در سند تحول دولت مردمی، نقش مردم یک نقش اساسی است و حالت شعاری ندارد و صحبت بر این است که چگونه نقش مردم را افزایش دهیم.

جهانبخش سلمانیان، معاون استاندار آذربایجان‌شرقیجهانبخش سلمانیان، معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری آذربایجان‌شرقی در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌شرقی با گرامیداشت هفته دولت اظهار کرد: همه ساله از دوم تا هشتم شهریورماه به‌‌عنوان هفته دولت نامگذاری می‌شود که مناسبت آن، شهادت شهیدان رجایی و باهنر در هشتم شهریور ماه ۱۳۶۰ است.

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری آذربایجان‌شرقی ادامه داد: در هفته‌ دولت غالباً علاوه‌ بر نکوداشت مقام شهدای دولت، بزرگداشت مقام کارمند هم اتفاق افتاده و بازنمایی از اقدامات دولت از هفته دولت در سال گذشته در این هفته انجام و به اطلاع مردم می‌رسد.

وی افزود: امسال هم پیش از هفته دولت ستاد گرامیداشت هفته‌ دولت در نهاد ریاست جمهوری شکل گرفت و هفته‌ دولت امسال «دولت مردم» نامگذاری شده و ایام هفته نیز نامگذاری شدند و به اطلاع ستادهای استانی رسیدند که متناسب با نام‌ها و شعار روزها، برنامه‌هایی برای این هفته تدارک دیده شد و به موازات ستاد مرکزی، ستادهای استانی به ریاست استاندار و به دبیری معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری و به ریاست فرماندار در شهرستان‌ها شکل گرفت. 

سلمانیان بیان کرد: در این برنامه‌ریزی علاوه بر احصای عملکرد دولت در حوزه‌های مختلف، برنامه‌هایی متناسب با نام‌های روزهای هفته ترتیب داده شد و نهادهای مختلف آن را برگزار کردند و پروژه‌های قابل افتتاح نیز در نظر گرفته شد و برآوردی از وضعیت پروژه‌ها احصا و به اطلاع مردم و رسانه‌ها رسید.

معاون استاندار آذربایجان‌شرقی اضافه کرد: در حوزه‌های دیگر اطلاع‌رسانی از طریق معاونت‌های استانداری، روابط عمومی و استاندار محترم انجام شد و در نشست با اصحاب رسانه، استاندار محترم به گوشه‌هایی از فعالیت‌های مختلف که انجام شده و انجام می‌شوند اشاره کردند.

وی گفت: حوزه عملکرد معاونت توسعه مدیریت و منابع استانداری اغلب مربوط به درون سازمان استانداری بوده و در رابطه با سایر نهادها نقش نظارت عالیه بر پشتیبانی سازمانی و اصلاح زیرساخت‌های اداری را داراست که وظیفه‌ اجرایی آن، بر عهده نمایندگی سازمان امور اداری و استخدامی در استان مستقر در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی است؛ به‌‌عنوان نمونه در رفع موانع اداری تلاش می‌کنیم با اصلاح بروکراسی‌های موجود، ساختار را تسهیل کنیم تا سایر معاونت‌های استانداری و دستگاهای مرتبط بهتر از پیش در زمینه‌ کاری خود خدمت‌رسانی کنند که در این راستا اقداماتی انجام و چرخش‌هایی تحول‌آفرین پیش‌بینی شده است. 

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری آذربایجان‌شرقی یادآور شد: در حوزه‌ بودجه با همراهی و همکاری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان، سقف اعتبارات هزینه‌ای و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای استان را نسبت به سال گذشته بالا برده و درصد بهره‌مندی استان از منابع ملی را افزایش داده‌ایم و امیدوارم این ارتقا در سال‌های آینده نیز روند رو به رشدی داشته باشد.

وی ادامه داد: در زمینه‌ تحولات اداری، سه اقدام مهم انجام شد؛ راه‌اندازی سامانه شفافیت که از شعارهای دولت بود، در دستور کار قرار گرفت تا تمام قراردادهای اداری، حقوق، مزایا و بسیاری از مباحث در دید عموم مردم قرار گیرند که این سامانه اکنون راه‌اندازی شده است.

سلمانیان اظهار کرد: دومین مورد پیگیری تفویض اختیارات از تهران به استان‌ها بود که این فرآیند در تسهیل فعالیت سایر بخش‌ها مؤثر بوده و باعث کاهش حجم بوروکراسی در انجام امورات می‌شود؛ در این راستا در سال ۱۴۰۰ از مجموع ۲۰ دستگاه استانی ۷۷۵ اختیار از نهادهای مرکز به دستگاههای متناظر استانی تفویض شده‌اند که سهم اداره‌کل‌های امور اقتصادی و دارایی، صنعت و معدن، آموزش و پرورش، جهاد کشاورزی، فرهنگ و ارشاد اسلامی و گمرک از همه بیشتر است و در سال ۱۴۰۱ نیز در حال احصاء اختیارات قابل واگذرای از ۴۰ دستگاه هستیم که در خود استانداری ۸۳ اختیار قابل واگذاری احصا و به وزارت کشور منعکس شده‌اند. 

وی ادامه داد: سومین مورد اصلاح ساختار اداری بود که در راستای چابک‌سازی ادارات، حرکت و با همراهی و همکاری نمایندگی سازمان امور اداری و استخدامی، و با تکیه بر سند تحول دولت مردمی، فعالیت‌های تحولی آغاز کرده‌ایم.

سلمانیان متذکر شد: در حوزه‌ آموزش، پژوهش و فناوری، تجمیع یک درصد اعتبارات هزینه‌ای دستگاه‌ها که برای امر پژوهش تخصیص داده شده است را دنبال کردیم و با اعمال تغییراتی در کارکرد کارگروه آپفن به عنوان بازوی پژوهشی شورای برنامه‌ریزی استان، نسبت به تامین پژوهش‌های مورد نیاز ادارات استان اقدام کرده‌ایم و با تشکیل کارگروه‌های تخصصی در این حوزه، پژوهش‌های سال ۱۴۰۱ منطبق بر نیازهای واقعی استان خواهد بود.

وی گفت: مورد بعدی در زمینه‌ آی تی بود و در زمینه‌ تحقق دولت الکترونیک کارهای خوبی انجام و چرخش‌های تحول آفرینی آغاز شده است که ۱۷۰۰ نقطه استان به شبکه دولت متصل هستند و پیش‌بینی می‌کنیم این امر تا ۲۵۰۰ نقطه افزایش یابد؛ تحقق دولت الکترونیک علاوه‌بر کاهش بروکراسی در فسادستیزی و برقراری عدالت نیز مؤثر است‌، چراکه نقش اعمال سلیقه در آن به حداقل می‌رسد.

سلمانیان افزود: در سند تحول دولت مردمی، نقش مردم یک نقش اساسی است و حالت شعاری ندارد و صحبت بر این است که چگونه نقش مردم را افزایش دهیم؛ سند تحول دولت مردمی برنامه‌ای را ارائه داده تا نقش مردم به‌عنوان پایه باشد و حرکت از دولت مردمی به سمت مردم پایگی شود که اساس سند تحول دولت مردمی است. 

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری آذربایجان‌شرقی گفت: در حوزه‌ امور دانش‌بنیان و علم و فناوری نیز اقداماتی در راستای برگزاری مجدد نمایشگاه رینوتکس پس از دو سال وقعه انجام شد و همچنین اقدامات لازم برای اصلاح ساختار منطقه ویژه فناوری ربع رشیدی نیز آغاز شد تا به جای موازی‌کاری با سایر دستگاه‌ها، نقش چترمانند و تسهیل‌گر در دانش‌بنیان کردن سایر نهادها داشته باشد.

وی در ادامه بیان کرد: تبدیل وضعیت کارمندان به‌ویژه کارمندان شاهد و ایثارگر انجام و جزو اولین استان‌هایی بودیم که این مهم را به پایان رساندیم که علاوه‌بر ایجاد امنیت شغلی، نقش مهمی در تکمیل جایگاه‌ها و نقش‌های کارشناسی دارد.

سلمانیان در پایان تأکید کرد: احیای مجدد دبیرخانه کمیسیون ماده ۸۹ از اقدامات دیگر ما بود که در اداره امور اقتصاد و دارایی شکل گرفت و کار خود را در راستای ساماندهی ساختمان‌های ادارات آغاز کردیم که در این کمیسیون موارد را احصا و ساختمان‌های اداری از مجرای شورای برنامه‌ریزی استان سامان‌دهی می‌شوند.

انتهای پیام
captcha