شعر بخش مهمی از هویت ایران اسلامی است
کد خبر: 4082358
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۴
در اختتامیه جشنواره شعر آئینی «آستان» عنوان شد:

شعر بخش مهمی از هویت ایران اسلامی است

نخستین جشنواره جهانی شعر آئینی «آستان» با معرفی برگزیدگان خود در بخش فارسی و انگلیسی و اهدای جایزه نقدی و نشان جشنواره به کار خود پایان داد.

اختتامیه نخستین جشنواره شعر آئینی

به گزارش خبرنگار ایکنا، آئین اختتامیه نخستین دوره جشنواره جهانی شعر آئینی «آستان»، روز چهارشنبه نهم شهریور با حضور بزرگان عرصه شعر و ادب و برگزیدگان این جشنواره در تالار سوره حوزه هنری برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، سیدعبدالله حسینی، رئیس جشنواره، پیام رئیس‌جمهور به نخستین جشنواره جهانی شعر آئینی را به شرح زیر قرائت کرد:

«بسم‌الله الرحمن الرحیم

شعر، هنر اول ایران‌زمین و سخن‌گوی تمدن ایرانی ـ اسلامی از مواهب استثنایی خداوند بر برخی بندگان است.

«حسد چه می‌بری ای سست نظم بر حافظ/قبول خاطر و لطف سخن خداداد است»

در شعر والاترین اندیشه‌ها با عمیق‌ترین عواطف گره می‌خورد و جان و جهان را تازگی و طراوت می‌بخشد.

«هین سخن تازه بگوی تا دو جهان تازه شود»

میراث عظیم و شکوهمند شعر دینی از دل تاریخی پر از رنج به شما شاعران این عصر رسیده است. تنها با حق‌گویی و عدالت‌خواهی و انتصار مظلومین است که می‌توان شکر این نعمت را به جای آورد و قدم در راه کمیت نهاد و با فردوسی بزرگ و ناصرخسرو و محتشم و عمان هم‌سخن شد. شعر آیینی در دهه‌های اخیر و به برکت انقلاب اسلامی به شکوفایی و درخشندگی کم‌نظیری رسیده است و این شجره طیبه هر آن به اذن خدا ثمری تازه می‌دهد و من معتقدم این هنوز، از نتایج سحر است.

شعر، زبان حیات و حیات زبان است و بخش مهم از شناسنامه و هویت ایران اسلامی. تردیدی نیست که حمایت جدی و اصولی از این هنر متعالی بر همه متولیان فرهنگ واجب است.

پاسداشت شعر، مبارک است. از خداوند متعال توفیق روزافزون شما را مسئلت دارم و امیدوارم خداوند به قلم و نفس‌تان برکت دهد و فیض روح‌القدس را مددکارتان سازد.»

اختتامیه نخستین جشنواره شعر آئینی

رئیس نخستین جشنواره جهانی شعر آیینی در بخش دیگری از برنامه ضمن اشاره به استفاده از شعر در مجالس و محافل روضه‌خوانی و سینه‌زنی و ...، عنوان کرد: شعر با هیئت درهم تنیده و عجین است، اما در کشورهای دیگر و زبان‌های پرکاربردی مثل انگلیسی و اردو و... با کمبود شعر غنی آیینی برای استفاده در هیئت‌ها مواجه بودیم که هدف از برگزاری این جشنواره، پرکردن همین خلأها بود.

حجت‌الاسلام سعیدی با اشاره به سوره مبارکه شعرا در قرآن، عنوان کرد: خداوند در قرآن در توصیف شاعرانی که به راه او می‌روند، سه ویژگی ایمان، عمل صالح، ذکر خدا و دادخواهی از مظلومان را ذکر کرده و هر شاعری که غیر از انتصار استفاده دیگری از شعر کند، به بیراهه رفته است.

وی افزود: در تاریخ ظلم‌های زیادی اتفاق افتاده اما بزرگ‌ترین ظلم تاریخ به حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) شده است. لذا می‌طلبد که شاعران در تظلم‌خواهی بزرگ‌ترین مظلوم تاریخ شعر بسرایند.

رئیس‌ نخستین جشنواره جهانی شعر آئینی در ادامه به شکل‌گیری اولیه این جشنواره از سه سال پیش در مرکز اسلامی آفریقای جنوبی اشاره کرد و گفت: متأسفانه مسئله کرونا، برگزاری این جشنواره را به تعویق انداخت اما امسال این فرصت پدید آمد و خوشبختانه مورد استقبال شاعران برجسته آئینی کشور قرار گرفت؛ آنچنان که برای داوری آثار به کمبود شاعر برخوردیم.

حسینی در انتها درخصوص احتساب جوایز این جشنواره به یورو هم، عنوان کرد: از آنجا که جشنواره در سطح جهانی و بین‌المللی برگزار می‌شد و برگزیدگانی از کشورهای غیر ایران داشتیم، نمی‌توانستیم جایزه را به واحد پول ایران تعیین و اهدا کنیم.

حجت‌الاسلام محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی هم در سخنانی کوتاه از عوامل برگزاری این جشنواره تقدیر و تشکر کرد و پشتیبانی خود از اینگونه برنامه‌ها را اعلام کرد.

اختتامیه نخستین جشنواره شعر آئینی

در ادامه مهدی زارعی، شاعر آیینی و از راه‌یافتگان به مرحله نهایی اولین دوره جشنواره جهانی شعر آئینی، چند بند از ترکیب‌بند خود با عنوان «قابیل» را خواند.

قرائت بیانیه هیئت داوران نخستین جشنواره جهانی شعر آئینی توسط هادی سعیدی کیاسری، رئیس هیأت داوران بخش فارسی این جشنواره از دیگر برنامه‌های مراسم اختتامیه جشنواره جهانی شعر آئینی بود.

در بخشی از این بیانیه آمده است:

«تأسیس و برگزاری جشنوارۀ شعر آیینی و عاشورایی آن هم در سرزمینی که از یک‌سو وارث درخشان‌ترین ادبیات جهان است و  از دیگرسو دلدادۀ معارف حقۀ الهیه است و می‌تواند پیام‌های انسان‌ساز و رهایی‌بخش امام حسین (ع) و انقلاب کربلا را به زبان اثرگذار شعر به جهانیان برساند، علاوه بر ارزش‌های ادبی و بلاغی خود، ضرورت و رسالتی است که می‌باید به شایسته‌ترین شکل ممکن صورت تحقق بیابد.

بر این اساس در نخستین منزل از جشنوارۀ شعر آیینی که تیمناَ به تبیین و بازنمود شاعرانۀ انقلاب عظیم کربلا تخصیص یافته است، ستاد برگزاری و هیأت داوران متفقاً بر آن شده‌اند که با التزام به اصول و مبانی عرفی و معمول جشنواره‌های معتبر ادبی دنیا، معیارهای بلاغی و محتوایی خاصی را مبنای گزینش آثار رسیده به دبیرخانۀ جشنواره لحاظ کرده و به قاعدۀ عدالت و انصاف نتیجه را به رأی اکثریت داوران در هر مرحله واگذارند.

گذشته از ویژگی‌های عام بلاغی و ادبی و طراوت و شاعرانگی کلام و بدایع مورد انتظار از شعر فاخر و این روزگاری عاشورایی، اشراف معرفتی شاعران شرکت‌کننده در جشنواره بر دقایق و ظرایف واقعه، تنیدگی و سازگاری روایت و لحن و زبان اثر با موضوع و محتوا، التزام به ادب ویژۀ نعت و منقبت و پرهیز از آلودگی‌های زبانی و بیانی منجر به وهن ساحت قدس آل‌الله، درک درست و تبیین و بازنمود دقیق پیام انقلاب بزرگ کربلا، توجه ویژه به سرگردانی انسان معاصر و مبارزۀ مداوم و پایدار حق و باطل در طول اعصار به ویژه امروز و نهایتاً ترسیم جلوه‌های کمتر دیده شدۀ واقعۀ عاشورا و عرضۀ روایت‌های اثرگذار و متناسب از اجزای واقعه در قالب شعری تازه که صرفاٌ برای شرکت در این جشنواره سروده شده باشد، شماری از مبانی و معاییر انتخاب آثار در سه مرحلۀ مختلف داوری بوده است.

بر این اساس در مرحلۀ نخست، هیأت محترم داوران از میان 2500 اثر رسیده به دبیرخانه، 470 اثر را واجد صلاحیت برای بررسی در مرحلۀ دوم تشخیص دادند.

در این نوبت نیز بر پایه رأی و امتیازات داده شده از سوی داوران مرحلۀ دوم، 70 قطعه شعر در قالب‌های مختلف کهن و نیمایی و آزاد به مرحلۀ نهایی راه یافت. نهایتاً و در منزل پایانی سومین گروه از داوران جشنواره با بررسی دقیق بلاغی و محتوایی این 70 اثر و اعطای امتیازات تفکیکی از یک تا 100 به هر قطعه شعر، سه اثر را به عنوان برندۀ اول تا سوم و 12 اثر را به عنوان آثار برگزیدۀ نخستین جشنوارۀ شعر آیینی معرفی کردند. ناگفته پیداست که در هر سه مرحله، داوری آثار با حذف نام شاعران و صرفاً بر اساس شماره و کد انجام پذیرفت تا به هیچ‌وجه شایبه‌ای در میان نیاید».

اختتامیه نخستین جشنواره شعر آئینی

در ادامه با حضور سیدعبدالله حسینی، رئیس نخستین جشنواره جهانی شعر آیینی، حجت‌الاسلام محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، محمدمهدی دادمان، رئیس حوزه هنری، علیرضا قزوه، از داوران جشنواره، علی فروزانفر، معاون هنری حوزه هنری و دبیر اجرایی جشنواره و قاسم صرافان، دبیر علمی جشنواره برگزیدگان نخستین جشنواره جهانی شعر آئینی معرفی و تقدیر شدند.

برگزیدگان بخش انگلیسی‌زبان نخستین جشنواره جهانی شعر آئینی

نفر اول: نهال ولجی «Nihal Vahji» از آمریکا

نفر دوم: فاطیما بند‌علی «Fatima BandaliL» از انگلیس

 نفر سوم: تسنیم جعفر «Tasnim Jaffer» از تانزانیا

برگزیدگان بخش فارسی جشنواره جهانی شعر آئینی

نفر اول: مهدی زارعی از کرج برای ترکیب‌بند «قابیل» دیپلم افتخار رتبه اول و جایزه نقدی ۵۰۰۰ یورو

محمد سعید میرزایی از تهران برای قصیده «پیوسته حسینیه»  تندیس جشنواره و جایزه۲۵۰۰ یورو

نفر سوم، سیدابوطالب مظفری از افغانستان برای ترکیب‌بند «شهد شوکران»، تندیس جشنواره، لوح تقدیر و جایزه نقدی ۱۲۵۰ یورو

شایستگان تقدیر نخستین جشنواره جهانی شعر آئینی

شایستگان تقدیر نیز تندیس جشنواره، لوح تقدیر و مبلغ یکصد یورو دریافت کردند که اسامی آنان به شرح زیر است:

  1. حسن خسروی‌وقار از شهر قم برای اثر «من خواب بودم آتش آمد»
  2. سید اعظم حسینی از شیراز برای اثر «چرخه بی‌انجام عشق»
  3. غلامرضا کافی از شیراز برای اثر«و ما رأیت الا جمیلا...»
  4. امیر رسولی از زنجان برای اثر «گرفته با دو دستش گرم»
  5. سید شاه‌حسین موحد بلخی از افغانستان برای اثر «حسین خونی که از خاک تا خدا زد»
  6. مرتضی حیدری آل‌کثیر از تهران برای اثر «همقدم»
  7. مصطفی جلیلیان‌مصلحی از مشهد برای اثر «قاصد خون»
  8. پرویز بیگی برای از تهران برای اثر «غروب بود و زمین و زمان قرار نداشت»
  9. هادی فردوسی از شیراز برای اثر «اینجا همه لطف بی‌حدند»
انتهای پیام
captcha