راهکارهای پیشگیری از کوچک شمردن گناه
کد خبر: 4083410
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۸

راهکارهای پیشگیری از کوچک شمردن گناه

مدرس مرکز هدایت علمی ـ تربیتی امام صادق(ع) قم با اشاره به تبعات کوچک شمردن گناه گفت: تفکر در نعمت‌های خداوند، پناه بردن به خدا و طاعت و عبادت خدا از راهکارهای پیشگیری از کوچک شمردن گناه است.

صحیفه سجادیهبه گزارش ایکنا از لرستان، حجت‌الاسلام محمدمهدی بهجت‌، مدرس مرکز هدایت علمی ـ تربیتی امام صادق(ع) قم در سلسله کارگاه‌های مجازی صحیفه سجادیه‌خوانی ویژه طلاب خواهر مدارس علمیه لرستان که دوشنبه، ۱۴ شهریور برگزار شد، با اشاره به فرازی از دعای هشتم صحیفه سجادیه «اللَّهُمَّ إِنی أَعُوذُ بِک مِنْ اسْتِصْغَارِ الْمَعْصِیةِ، وَ اسْتِکبَارِ الطَّاعَةِ»، اظهار کرد: در دعای هشتم صحیفه سجادیه امام سجاد(ع) از ۴۳ مانع رشد و کمال انسان به خدا پناه برده است.

وی با اشاره به اینکه واژه «اسْتِصْغَارِ» در کتب لغت به‌ معنای کوچک شمردن است و «اسْتِصْغَارِ الْمَعْصِیةِ» به‌ معنای کوچک شمردن معصیت است، بیان کرد: معصیت ضد تبعیت است؛ به‌ معنای دیگر معصیت اطاعت نکردن و ترک تبعیت از دستورات الهی است.

بهجت با بیان اینکه انسان نباید معصیت و نافرمانی خدا را کوچک بشمارد، اولین مشکل کوچک شمردن نافرمانی خدا را بخشیده نشدن گناهان دانست و گفت: در بیانی از امام جعفرصادق(ع) انسان را از کوچک و سبک شمردن گناهان و نافرمانی خدا بر حذر داشته است، چراکه چنین انسان‌هایی بخشیده نمی‌شوند.

این مدرس حوزه و دانشگاه رضایت شیطان از انسان را نتیجه سبک شمردن معصیت و نافرمانی خدا دانست و افزود: در بیانی از نبی مکرم اسلام آمده است که شیطان به‌واسطه سبک شمردن معصیت و گناهان از انسان راضی می‌شود.


 بیشتر بخوانید:


وی با اشاره به اینکه اگر کسی گناهان را کوچک بشمارد باید بداند که تکرار گناهان صغیره، انسان را به سمت ارتکاب گناهان کبیره سوق می‌دهد، اضافه کرد: گناهان کوچک یا گناهانی که انسان آن را کوچک می‌شمارد راه‌ رسیدن به گناه کبیره است، چراکه کسی که از گناه صغیره نمی‌ترسد، از ارتکاب به گناه کبیره هم ترس ندارد.

بهجت با اشاره به اینکه وقتی انسان گناه را کوچک بشمارد، حق خدا و جایگاه را کوچک شمرده است، چراکه خداوند متعال خالقیت و ربوبیت بر انسان دارد، تصریح کرد: کسی که معصیت را کوچک بشمارد خدا را به‌خوبی نشناخته است و این برای ما نگران‌کننده است.

این مدرس سواد رسانه از دیگر تبعات کوچک شمردن معصیت و نافرمانی خدا را تسلط و سلطنت شیطان بر انسان دانست و با بیان اینکه انسان باید راهکارهای پیشگیری از سبک شمردن نافرمانی خدا را بشناسد، ادامه داد: انسان از سر نیاز و ضعف از سبک شمردن گناه و معصیت، به خدا پناه ببرد.

وی راهکار غلبه بر سبک شمردن معصیت و نافرمانی خدا را تفکر در نعمت‌های خدا دانست و با بیان اینکه امام حسین(ع) در دعای عرفه، بارها نعمت‌های خدا را یادآور می‌شود، گفت: انسان نمی‌تواند نعمت‌هایی که خدا به او عطا کرده است را بشمارد.

بهجت‌ دیگر راهکار مقابله با سبک شمردن معصیت را طاعت و عبادت خداوند دانست و با بیان اینکه راه رسیدن به رضایت خداوند، طاعت خداوند است، یادآور شد: طاعت خداوند ایمان انسان را بالا می‌برد و وقتی ایمان انسان بالا برود معصیت را سبک نمی‌شمارد.

انتهای پیام
captcha