هزینه‌هایی که به سنت حسنه‌ تبدیل می‌شوند
کد خبر: 4083580
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۱

هزینه‌هایی که به سنت حسنه‌ تبدیل می‌شوند

این روزها برخی از افراد به خاطر چشم هم چشمی برای برگزاری مجالس لاکچری ختم، میلیون‌ها پول خرج می‌کنند تا تجربه‌ یک وداع به یادمانی و ویژه برای میهمانان خود در مجلس ختم به ارمغان آورند.

اعلامیهصرف هزینه‌های سنگین تالار پذیرایی از میهمانان کم نبود که به تازگی بدعت غلط برگزاری مراسم سوگواری لاکچری با دف و نی نوازی نیز به آن اضافه شده است، به طوریکه با یک جست‌وجوی ساده در فضای مجازی، می‌توانیم شاهد پخش کلیپ‌های تبلیغی برای برگزاری  این چنین مراسم‌هایی باشیم. حال آنکه در کنار این فرهنگ اشتباه و تحمیل هزینه‌های گزاف برای برپایی مجالس ختم، چندسالی است که سنت حسنه‌ای توسط مردم خیر تبریز برای آزادی زندانیان به راه افتاده است و خانواده‌های متوفی شهر در اقدامی خیرخواهانه در حد وسع خود هزینه‌ برپایی ضیافت، کارت دعوت، تاج گل و غیره را صرف آزادی زندانیان جرایم غیرعمد می‌کنند تا خانواده‌ای را از بی‌سرپرستی رهایی بخشند.

این حرکت در سایر استان‌ها نیز با الهام گرفتن از مردم آذربایجان شرقی به فرهنگ و سنت نیک تبدیل شده است، چرا که بسیاری از خانواده‌های متوفی بر این باورند؛ با حذف تشریفات علاوه بربازگرداندن سرپرست خانواده‌ای به کانون گرم خانواده‌، دعای خیر زندانیان آزاد شده نثار روح عزیزان از دست رفته‌شان می‌شود.

یکی از خیرین که هزینه‌ی مراسم ترحیم پدر خود را صرف آزادی یک زندانی جرایم غیرعمد کرده است، به خبرنگار ایکنا از آذربایجان‌شرقی، گفت: مرحوم پدرم فردی خیر بود و همواره در کارهای خیرانه، پیشقدم می‌شد که پس از فوت ایشان به ستاد دیه مراجعه کرده و هزینه‌ آزادی یک زندانی از بند را پرداخت کردیم، امیدواریم این اقدام بیش از پیش در بین خانواده‌های استان فرهنگ‌سازی شود.

وی ادامه داد: زندانیان جرایم غیرعمد بطور ناخواسته پشت میله‌های زندان قرار می‌گیرند، این اتفاق ممکن است برای همه پیش بیاید، از این رو باید دست این افراد را در این شرایط سخت بگیریم.

خانواده‌ دیگر خیر، خانواده‌ای از شهدای مدافع سلامت بوده که به خاطر احسان در حق شهید مدافع سلامت، هزینه ضیافت این عزیز را صرف آزادی زندانیان جرایم غیرعمد کرده‌ است.

یکی از اعضای این خانواده با تأکید بر ضرورت حذف و زائد شمردن هزینه‌های اضافی برپایی مراسم ختم، افزود: معتقدم صرف هزینه‌ای که برای برپایی ضیافت ترحیم عزیز از دست رفته‌مان می‌شود هزینه‌ای اضافی است و معتقدم این هزینه باید صرف اقدام ضروری شود از این رو آزادی زندانی که خانواده‌اش چشم انتظار است، برای ما ارزش معنوی والاتری به همراه دارد.

یکی از زندانیان غیرعمد که ۵۴ ساله است و به تازگی از زندان اهر به جمع خانواده بازگشته است، گفت: کارگری ساده بودم که به خاطر بیکاری و بیماری همسرم مجبور به اخذ وام از بانک شدم ولی با توجه به اینکه درآمد کافی نداشتم در پرداخت بدهی ‌ام به بانک بازماندم، از سویی همسرم با بیماری خاصی دست و پنجه نرم می‌کرد و هزینه‌ی زیادی برای درمان بیماری او خرج کردیم به همین دلیل قادر به پرداخت بدهی‌ها نبودم از پنجمین ماه امسال به خاطر بدهی ۳۴ میلیون تومانی روانه‌ زندان شدم، اکنون بسیار خوشحالیم که خانواده‌ای چنین اقدام نیکی انجام داده و موجبات آزادی بنده‌ای را فراهم کرده‌اند.

وی با ابراز خوشحالی از فراگیر شدن این سنت خیر در شهرستان‌ها، ادامه داد: تا آخر عمر دعاگوی خانواده‌ی خیری که در جهت آزادی بنده‌ای تلاش می‌کنند، خواهیم بود.

یکی دیگر از زندانیان که راننده‌ تاکسی و متولد ۱۳۳۹ است، به تازگی از زندان رهایی یافته است در خصوص گرفتاری خود در بند گفت: از دومین ماه امسال به خاطر بدهی ۱۶۵ میلیون تومانی روانه‌ زندان شده بودم که با قبول اعسار به تقسیط توسط مراجع قضایی مبلغ کاهش یافت و به کمک ستاد دیه از زندان آزاد شدم.

وی با قدردانی از خانواده‌های خیر که سنت آزادی زندانیان را در جامعه نهادینه می‌کنند، افزود: خانواده‌های متوفی با این حرکت علاوه بر اینکه خانواده‌ی افردی که ناخواسته و بی گناه در زندان اسیر شده‌اند را شاد می‌کنند بلکه رضایت خدا و دعای خیر بندگان در حق مرحومین را نیز جلب می‌کنند.

مراجعه بیش از 3 هزار خانواده‌ به ستاد دیه آذربایجان‌شرقی 

رسول تقی‌پور، مدیر ستاد دیه آذربایجان‌شرقی در گفت‌وگو با ایکنا، با بیان اینکه طی پنج ماهه سال جاری، ۱۹۱ نفر زندانی جرایم غیر عمد در استان از بند رهایی یافته‌اند، اظهار کرد: از این تعداد ۱۸۶ نفر آقا و پنج نفر بانو بودند؛ مبلغ کل بدهی این زندانیان ۱۴۸ میلیارد تومان بوده است که ستاد دیه‌ استان کمک ویژه(بلاعوض) به مبلغ شش میلیارد و ۴۵۰ میلیون تومان برای آزادی این زندانیان پرداخت کرد.

وی با اشاره به اعطای دو میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان تسهیلات توسط ستاد دیه به زندانیان جرایم غیر عمد استان، ادامه داد: همچنین ۱۳۴ میلیارد تومان از طریق پذیرش اعسار مراجع قضایی بوده و همچنین مبلغ اخذ گذشت از شکات چهار میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان است.

مدیر ستاد دیه آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه نزدیک به چهار سال اخیر بیش از ۳۰۰۰ خانواده از بابت احسان در حق مرحومین خود به ستاد دیه استان مراجعه کرده‌اند، گفت: این تعداد از خانواده‌ها به آزادی بیش از ۹۰۰ نفر زندانی کمک کرده‌اند، این حرکت خیرخواهانه برای آزادی این تعداد از زندانیان جرایم غیر عمد برای اولین بار در شهر اولین‌ها، تبریز اتفاق افتاده است و مابقی استان‌ها نیز به تبعیت از آذربایجان شرقی اقدام به امر خیر کرده‌اند.

تقی‌پور به نصب بنرهای اهدای نذورات مرحومین در قالب کمک به آزادی زندانیان در مساجد برای توسعه‌ این فرهنگ خیرخواهانه اشاره کرد و گفت: تبریز، طلایه‌دار سنت حسنه صرف هزینه ضیافت متوفی به آزادی زندانیان جرایم غیرعمد است، مردم خیر شهر تبریز و به‌ویژه خانواده‌های متوفی در این رابطه به پا خواسته و در حد وسع خود به کمک این زندانیان می‌شتابند تا خانواده‌ای بدون سرپرست، روز خود را به شب نرساند.

براساس این گزارش مردم نوع دوست و خیران می‌توانند با مراجعه به دفتر ستاد دیه استان واقع در تبریز، بلوار گلکار، خیابان ترافیک، خیابان نصر، جنب ایستگاه شماره 18 آتش نشانی کمک‌های خود را تحویل داده و یا با شماره تلفن 04133288428 برای دریافت اطلاع بیشتر تماس حاصل کنند.

انتهای پیام
captcha