پیشنهاد عجیب وزیر دانمارکی در واکنش به رشد اسلام‌هراسی
کد خبر: 4083899
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۱
مبلغ پاکستانی‌تبار در کپنهاگ بیان کرد؛

پیشنهاد عجیب وزیر دانمارکی در واکنش به رشد اسلام‌هراسی

حجت‌الاسلام نقوی گفت: در جلسه‌ای که در مورد اسلام‌هراسی با دولت دانمارک داشتیم، وزیر خارجه این کشور در واکنش به اعتراض نمایندگان مسلمانان به رشد اسلام‌هراسی گفته بود «دانمارک کشور آزادی است شما هم می‌توانید علیه حضرت عیسی(ع) سخن بگویید!» ما در پاسخ به وی گفتیم «حتی تصور انجام چنین کاری را هم نخواهیم کرد».

رشد پدیده اسلام‌هراسی در کشورهای اروپایی به خصوص در بین کشورهای اسکاندیناوی که با رشد تعداد مهاجران در کشورهای خود روبه‌رو هستند باعث شده که هر از چندگاهی اقدامات و یا رخدادهایی با محوریت اسلام‌هراسی و توهین به مقدسات مسلمانان در این کشورها شکل بگیرد.

با این همه این پدیده باعث شده که اتحاد بیشتری بین مسلمانان اعم از شیعه و سنی در این کشورها شکل بگیرد و همه مسلمانان با هر مذهب و دیدگاهی در مقابل توهین به مقدسات اسلامی واکنش نشان دهند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمرید نقوی، مدیر پاکستانی‌تبار مرکز اسلامی مدینة العلم در شهر کپنهاگ دانمارک، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایکنا در پاسخ به سؤالی در مورد وضعیت مسلمانان و همچنین شیعیان در این کشور گفت: وضعیت شیعیان در سال‌های اخیر بهتر شده است. در حال حاضر حدود 60 هزار شهروند شیعه در دانمارک داریم که بیشتر آنها در شهر کپنهاگ زندگی می‌کنند.

نقوی ادامه داد: اصالت این افراد از کشورهایی مانند ایران، عراق، افغانستان، پاکستان، لبنان و ترکیه است. خوشبختانه مساجد و مراکز اسلامی شیعیان در دانمارک وضعیت خوبی دارد و برنامه‌های متنوعی برای شیعیان در این مراکز انجام می‌شود.وضعیت شیعیان در سال‌های اخیر بهتر شده است. در حال حاضر حدود 60 هزار شهروند شیعه در دانمارک داریم که بیشتر آنها در شهر کپنهاگ زندگی می‌کنند.

وضعیت شیعیان دانمارک در سال‌های اخیر بهتر شده است. در حال حاضر حدود 60 هزار شهروند شیعه داریم که بیشتر آنها در شهر کپنهاگ زندگی می‌کنند

مدیر مرکز اسلامی مدینة العلم در مورد افزایش اسلام‌هراسی در دانمارک با تأیید رشد این پدیده در این کشور گفت: در مورد مواجهه با این پدیده باید بگویم که شیعه و سنی برای مقابله با اسلام‌هراسی متحد هستند و در جلساتی که با نمایندگان دولت داشته‌ایم در کنار اهل سنت در این جلسات شرکت کرده‌ایم. کارهای مثبتی در رابطه با مقابله با اسلام‌هراسی انجام داده‌ایم.

وی در رابطه با واکنش دولت دانمارک به رشد اسلام‌هراسی گفت: با دولت دانمارک نشستی بی‌حاصل داشتیم. در جلسه‌ای که در مورد اسلام‌هراسی با دولت دانمارک داشتیم، وزیر خارجه این کشور در واکنش به اعتراض نمایندگان مسلمانان به رشد اسلام‌هراسی گفته بود «دانمارک کشور آزادی است شما هم می‌توانید علیه حضرت عیسی(ع) سخن بگویید!» ما در پاسخ به وی گفتیم «حتی تصور انجام چنین کاری را هم نخواهیم کرد».

نقوی افزود: وزیر امور خارجه دانمارک ضمن ابراز تأسف در مورد این رخدادهای پیش آمده گفت که به دلیل مسائل مرتبط با آزادی بیان قادر به مقابله با عاملان این اقدامات نیسیتم اما با شما احساس همدردی می‌کنیم و به شما حق می‌دهیم.

مدیر مرکز اسلامی مدینة العلم تصریح کرد:  با این همه و به دلیل همکاری و وحدتی که در این زمینه بین مسلمانان وجود داشت خوشبختانه شاهد کمتر شدن رفتارها و اقدامات اسلا‌م‌هراسانه هستیم و این پدیده در مقایسه با سال‌های ابتدایی، بسیار کم شده است.

وی آینده شیعیان دانمارک را روشن توصیف کرد و گفت: برنامه‌های خوبی برای شیعیان دانمارک در مراکز اسلامی خود در نظر داریم و به لطف حمایت‌های مجمع جهانی اهل بیت(ع) و تشکل‌های مختلف که در دانمارک داریم، آینده روشنی در انتظار شیعیان این کشور می‌بینیم.

نقوی در پایان در مورد کنفرانس امسال با اشاره به وقفه‌ای که در برگزاری این کنفرانس به دلیل شیوع کرونا به وجود آمد، گفت: به شخصه از ابتدای تأسیس مجمع جهانی اهل بیت(ع) در برنامه‌های سالانه این مجمع شرکت داشته‌ام. در دوران شیوع کرونا برنامه‌های این مجمع با مشکل مواجه شده بود اما امیدواریم که به مانند امسال، برنامه‌های این مجمع ادامه داشته باشد.

هفتمین اجلاس مجمع جهانی اهل‌ بیت(ع) با حضور صدها نفر از اعضای مجمع عمومی و شخصیت‌هایی از کشورهای مختلف جهان ۱۰ تا ۱۲ شهریورماه در سالن اجلاس سران در تهران برگزار شد.

گفت‌وگو از محمدحسن گودرزی

انتهای پیام
captcha