تخصص لازمه جذب فعالان قرآنی در پست‌های مدیریتی است
کد خبر: 4085098
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۹

تخصص لازمه جذب فعالان قرآنی در پست‌های مدیریتی است

معاون فرهنگی دانشگاه قم بیان کرد: صرف فعال قرآنی بودن و به دور از هرگونه تخصص، به‌طور مسلم نمی‌تواند دلیلی برای تخصیص پست‌های مدیریتی باشد؛ یک مدیر وقتی می‌تواند موفق عمل کند که واقعا به خداوند باور و ایمان داشته باشد و اگر این مسئله متزلزل شود قطعا شاخص‌های دیگر نیز تحت‌تأثیر قرار می‌گیرند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا کریمی‌والا، معاون فرهنگی دانشگاه قمحجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا کریمی‌والا، معاون فرهنگی دانشگاه قم در گفت‌وگو با ایکنا از قم درباره چگونگی اجرایی شدن فرامین قرآن کریم در اداره جامعه، اظهار کرد: به نظر می‌رسد مسئله اساسی در این خصوص، قرآن کریم است. یعنی باید تلاوت قرآن کریم برنامه اصلی زندگی شود و هیچ چاره و راهی نیست جز اینکه باید به قرآن کریم اهتمام بیشتری داشته باشیم.

وی افزود: ما باید با بهره‌مندی از رهنمودهای معصومین(ع) معارف عالی آن را خوب بفهمیم، چراکه تمسک به کلام وحی، تنها راه پیشرفت جامعه است. بنابراین، قرآنی کردن فضای جامعه باید در اولویت کارهای فرهنگی جامعه اسلامی قرار گیرد و قرآن کریم از حاشیه زندگی به متن زندگی آورده شود تا به تدریج همه شئون جامعه تحت‌تأثیر قرآن کریم و منطبق با دستورات الهی شود.

معاون فرهنگی دانشگاه قم در مورد قرار گرفتن فعالان قرآنی در پست‌های مدیریتی بیان کرد: صرف فعال قرآنی بودن و به دور از هرگونه تخصص، به‌طور مسلم نمی‌تواند دلیلی برای تخصیص پست‌های مدیریتی باشد؛ اگر چه این مسلم است که یک مدیر وقتی از هر جهت می‌تواند موفق عمل کند که واقعا به خداوند باور و ایمان داشته باشد و اگر این مسئله متزلزل شود قطعا شاخص‌های دیگر نیز تحت‌تأثیر قرار می‌گیرند. کسی که حریمی برای خدا قائل نیست انگیزه انجام هر خلافی را خواهد داشت.

وی بیان کرد: اما علاوه بر ایمان، تقوا، امانت‌داری، صداقت، عدالت، قاطعیت، بی‌تردید تخصص لازمه هر کاری است. خداوند در مورد حضرت طالوت در آیه 247 سوره مبارکه بقره می‌فرماید: «... إِنَّ اللَّهَ اصْطَفَاهُ عَلَيْكُمْ وَزَادَهُ بَسْطَةً فِي الْعِلْمِ وَالْجِسْمِ وَاللَّهُ يُؤْتِي مُلْكَهُ مَنْ يَشَاءُ ...؛ در حقيقت ‏خدا او را بر شما برترى داده و او را در دانش و نيروى بدنى بر شما برترى بخشيده است و خداوند پادشاهى خود را به هر كس كه بخواهد مى‏‌دهد...» یعنی حضرت طالوت چون دو ویژگی تخصص و توان بدنی برای این کار را داشت پس برای این کار انتخاب شد. بنابراین فعال قرآنی بودن و به‌طور مثال یک قاری قرآن کریم ممکن است انسان باتقوایی باشد، اما این کافی نیست و لازم است از تخصص لازم برای کاری که به او محول می‌شود، برخوردار شود.

کریمی‌والا با اشاره به برنامه‌های پیش‌رو در جهت وسعت دید قرآنی دانشگاهیان گفت: به نظر بنده افراد در هر سطحی باشند؛ لازم است که انس قرآن را به‌عنوان برنامه اصلی محسوب کنند یعنی حداقل در شبانه‌روز، نیم ساعت قرآن بخوانند تا به تدریج عبارت‌های قرآن کریم در ذهن و روان‌شان منعکس شود و زمینه برای توجه به دقایق این عبارت‌ها فراهم شود.

وی در خصوص رفع مهجوریت قرآن کریم و با اشاره به آیه 30 سوره فرقان «وَقَالَ الرَّسُولُ يَا رَبِّ إِنَّ قَوْمِي اتَّخَذُوا هَذَا الْقُرْآنَ مَهْجُورًا؛ و پيامبر خدا گفت پروردگارا قوم من اين قرآن را رها كردند» بیان کرد: رسول خدا(ص) در روز قیامت به محضر پروردگار شکایت می‌کند. متن شکایت این نیست که قوم، قرآن را مهجور کرده‌اند؛ بلکه عبارت چنین است «اتَّخَذُوا هَذَا الْقُرْآنَ مَهْجُوراً» یعنی قرآن را مهجور گرفته‌اند. قرآن را در اختیار دارند اما از آن به نحو شایسته و بایسته استفاده نمی‌کنند و حداکثر گرفتار نقش و نگار ظواهر می‌شوند.

معاون فرهنگی دانشگاه قم افزود: در این رابطه امام صادق(ع) سخنی بسیار روشن دارند. حضرت می‌فرمایند وقتی قرآن را قرائت می‌کنید باید دقت کنید در اینکه «كَيْفَ تُجِيبُ أَوَامِرَهُ وَ تَجْتَنِبُ نَوَاهِيَهُ وَ كَيْفَ تَتَمَثَّلُ حُدُودَهُ وَ تَفَكَّرْ فِي أَمْثَالِهِ وَ مَوَاعِظِه؛ قاری قرآن در برابر آیاتی که مشتمل بر دستورات و اوامر و نواهی الهی است، لازم است که خود را بسنجد که چند درصد از این اوامر را در زندگی خود اجرا و چه مقدار از نواهی را امتثال کرده است و اینکه چگونه حدود الهی را رعایت کرده است؟ وقتی به امثال و مواعظ قرآن می‌رسی در آن‌ها فكر كن، همه این بیان‌ها برای عبرت گرفتن ماست.»

وی افزود: سپس حضرت می‌فرماید: «وَ احْذَرْ أَنْ تَقَعَ مِنْ إِقَامَتِكَ حُرُوفَهُ فِي إِضَاعَةِ حُدُودِه‏؛ مبادا به فكر اين باشی كه حروف قرآن را صحيح قرائت كنی، تجويد قرآن را درست انجام بدهی، اما خدای ناكرده حدود و حقايق قرآن را ضايع نمايی.» بنابراین برای رفع مهجوریت قرآن کریم هر چند تلاوت قرآن لازم است اما باید توجه داشت که قرآن برنامه زندگی و سعادت است، لذا باید قرآن را فهمید و در آن تدبر کرد و دستورات آن را در زندگی پیاده کرد.

انتهای پیام
captcha