وضعیت صیانت از زبان فارسی نگران‌کننده است + فیلم
کد خبر: 4085591
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۰
شالویی در نشست خبری:

وضعیت صیانت از زبان فارسی نگران‌کننده است + فیلم

محمود شالویی گفت: وضعیت صیانت و گسترش زبان فارسی نگران‌کننده است و برای بهبود این وضعیت نیازمند پویش عمومی هستیم.

وضعیت صیانت از زبان فارسی نگران‌کننده استبه گزارش  ایکنا محمود شالویی، ظهر امروز؛ چهارشنبه 23 شهریور در نشست رسانه‌ای گرامیداشت روز شعر و ادب فارسی گفت: ۲۷ شهریورماه به عنوان گرامیداشت استاد شهریار تبریزی نامگذاری شده است. تکریم و تجلیل از این استاد گرانقدر شعر و ادب فارسی و معرفی ابعاد وجودی و شخصیتی وی از وظایف ماست و در این راستا، برنامه‌های مختلفی از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و فرهنگستان زبان و ادب تدارک دیده شده است.

وی افزود: زبان فارسی به دلیل ارتباطات جهانی در معرض خطر قرار گرفته و باید بتوانیم این زبان و گویش‌های آن را حفظ کنیم. در این راستا هماهنگی برای انجام برنامه‌های مختلف در کشور شکل گرفته است. وضعیت صیانت و گسترش زبان فارسی نگران‌کننده است و برای بهبود این وضعیت نیازمند پویش عمومی هستیم و خوشبختانه وزارت صنعت معادن و تجارت در این زمینه اهتمام خوبی دارد.

شالویی با بیان اینکه صبح یکشنبه 27 شهریور برنامه‌ای در برج میلاد برگزار می‌شود ادامه داد: در این برنامه شخصیت‌هایی از جمله وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در جمع ادیبان و شاعران حضور خواهند داشت و مقاله‌های علمی و فرهنگی اهالی قلم درباره ادبیات فارسی و شهریار ارایه و از برگزیدگان حوزه شهریارشناسی قدردانی خواهد شد. همچنین برنامه‌های متنوعی از سوی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی در جهت اعتلای هرچه بیشتر زبان و ادب فارسی برگزار می‌شوند.

بزرگداشت حافظ و شمس تبریزی و ابتهاج

دبیر شورای هماهنگی پاسداشت شعر و زبان فارسی گفت: هفتم مهر گرامیداشت شمس تبریزی در تهران،‌ خوی و قونیه برگزار می‌شود. همچنین برگزاری ویژه‌برنامه بزرگداشت حافظ شیرازی در 20 مهر در حافظیه برنامه‌های دیگری را نیز برای بزرگداشت حافظ در شهرهای مختلف و نیز با همکاری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و رایزنی‌های فرهنگی کشورمان در کشورهای دیگر برگزار خواهیم کرد.

شالویی با تاکید بر اینکه دولت مردمی توجه زیادی به برگزاری برنامه‌های فرهنگی به ‌ویژه گرامیداشت ادیبان فارسی دارد، گفت: در این راستا می‌توان به برپایی برنامه‌های باشکوه برای گرامیداشت حکیم نظامی اشاره کرد و تا پایان سال نیز شاهد برپایی برنامه‌های متعدد با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، فرهنگستان زبان و ادب فارسی، ‌فرهنگستان هنر و بنیاد آثار و مفاخر فرهنگی خواهیم بود.

وی در پایان از تدارک ویژه برنامه چهلمین روز درگذشت هوشنگ ابتهاج با همکاری اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان و خانواده وی خبر داد.

انتهای پیام
captcha