برپایی کنفرانس منطقه‌ای «ایران و جهان مالایی» در مالزی
کد خبر: 4085978
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۷

برپایی کنفرانس منطقه‌ای «ایران و جهان مالایی» در مالزی

دومین کنفرانس از سلسله کنفرانس‌های منطقه‌ای «ایران و جهان مالایی، روابط تاریخی و معاصر و چشم‌انداز آینده» در دانشگاه «ناتینگهام» مالزی شعبه کوالالامپور برگزار می‌شود.

به گزارش ایکنا؛ این کنفرانس روزهای شنبه و یکشنبه، 29 -30 اکتبر 2022  برابر 7 و 8 آبان ماه 1401 در دانشگاه «ناتینگهام» مالزی شعبه کوالالامپور و به همت «Bait Al Amanah Institute»، «National University of Singapore»، «Department of Malay Studies»، «Asia West-East Centre (Asia WE)» برگزار می‌شود.

امروزه «فرهنگ» و «تمدن»، ازمهم‌ترین عناصری هستند كه به ملل جهان هویت می‌بخشند ، از این ‌رو ملت‌ها همواره درصدد بازسازی تعلقات تمدنی خود بوده و از این عناصر استفاده می‌کنند. كشورهای اسلامی نیز مشمول این قاعده بوده و در این مسیر حرکت می کنند. زاد و مرگ تمدن‌ها از جریان‌های مستمر تاریخ است.

نقش فرهنگ ایرانی در گسترش فرهنگ اسلامی در حوزه آسیای میانه و شبه قاره هند و شرق آسیا از چین گرفته تا مالزی و اندونزی واضح و روشن است. مردمان این منطقه را بازرگانان عرب و صوفیان هندی و تجار ایرانی، از قرن سیزدهم میلادی با اسلام آشنا کردند.

این حوزه فرهنگ اسلامی شامل اندونزی، مالزی، برونئی و اقلیت‌ها‌یی در جنوب تایلند و فیلیپین با زبان مالایی و جاوه‌ای و بیش از 250 میلیون نفر مسلمان است. اسلام این منطقه به شدت همچون اسلام در شبه قاره هند و هر کجا که فرهنگ ایرانی حاصل اعتقادات اسلامی بوده، رنگ و بوی تصوف دارد.

موضوع تعامل  ایرانیان در آسیای جنوب شرقی نیز به مانند موضوع تاریخ مسلمان شدن مردم منطقه از حساسیت خاصی در بین محققان برخوردار است که بایستی  در نظر محققان و پژوهشگران قرار گیرد.

درباره نفوذ فرهنگی ایرانیان در منطقه مالایا و اندونزی و چینی  قبل از ورود اسلام به این مناطق مطالعات زیادی صورت گرفته‏ است ولی متأسفانه اثرکاملی وجود ندارد که تمام جنبه‏های این مقوله را در خود گنجانده باشد.

در طول سالهای اخیر همزمان با رشد ایران‌ستیزی و هجمه‌های رقبای منطقه‌ای به ایران و ایرانیان، برخی نهادها و موسسات علمی – پژوهشی و همچنین علاقمندان ایران  تلاش کرده‌اند در راستای معرفی فرهنگ، اندیشه و غنی علمی و تاریخی ایران و همچنین روشنگری شرایط  سیاسی – اجتماعی ایران، نشست‌ها، سمینارها و کنفرانس‌های منطقه‌ای و بین‌المللی با موضوع ایران و اندیشمندا ن ایرانی برگزار گردد.

تجربه  برگزاری اولین سمینارعلمی ـ منطقه‌ای میراث تمدنی فرهنگی ایران و جهان مالایی : یک گفتمان فرهنگی و استقبال بی نظیر اندیشمندان مالایی و منطقه در سال 2018 و انتشار و انتخاب کتاب منتخب مقالات این کنفرانس به عنوان کتاب ملی مالزی در بخش فرهنگی در سال 2019 و اهدا جایزه به گردآورندگان این کتاب پرفسور سید فرید العطاس و عبدالرضا عالمی  نشان از اهمیت و ضرورت ادامه این مسیر دارد.

بر این اساس با همکاری برخی مراکز علمی و پژوهشی مالایی ـ سنگاپوری دومین  کنفرانس از سلسله کنفراس‌های ایران و جهان مالایی با عنوان «ایران و جهان مالایی: روابط تاریخی و معاصر و چشم‌انداز آینده» برنامه‌ریزی و با دعوت از اندیشندان ایران و جهان مالایی این کنفرانس در تاریخ 29 و 30 اکتبر برابر 7 و 8 آبان‌ماه1401 در دانشگاه ناتینگهام کوالالامپور مالزی برگزار خواهد شد.

موضوعات مورد بررسی در این سمینار سیاست، فرهنگ، اندیشه، تاریخ، ادبیات و اقتصاد و هنر  و ... است.

انتهای پیام
captcha