آغاز به کار رویداد ملی «تا ثریا» در شیراز
کد خبر: 4087161
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۵

آغاز به کار رویداد ملی «تا ثریا» در شیراز

در آستانه فرا رسیدن هفته دفاع مقدس، رویداد ملی «تا ثریا» با حضور جمعی از سرمایه‌گذاران و مسئولان شرکت‌های دانش‌بنیان در پایگاه استنادی جهان اسلام در شیراز در حال برگزاری است.

رویداد ملی «تا ثریا»، شیرازبه گزارش ایکنا از فارس، به نقل از روابط عمومی بسیج علمی پژوهشی سپاه فجر فارس، در آستانه فرا رسیدن هفته دفاع مقدس، نخستین رویداد ملی «تا ثریا» به‎‌همت سازمان بسیج علمی پژوهشی سپاه فجر فارس و دفتر استان فارس شرکت پیشگامان بنیاد تعاون بسیج در مرکز منطقه‌ای اطلاع رسانی علوم و فناوری و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام امروز، 30 شهریورماه در شیراز در حال برگزاری است.

قاسم علیپور، معاون هماهنگ کننده سپاه فجر فارس در این برنامه، با تاکید بر اینکه مقام معظم رهبری بیشترین توجه را به دانش‌بنیان‌ها داشته‌اند، تصریح کرد: در این راستا سپاه فجر فارس برای حمایت از دانش‌بنیان‌ها و به مرحله اقتصادی رساندن فعالیت‌های این‌گونه شرکت‌ها، بسیج کنندگی که ماموریت اصلی سپاه است را در این راه به کار گرفت.

وی با بیان اینکه ۸۹ طرح فناورانه برای رویداد تا ثریا به دبیرخانه ارسال شد، ادامه داد: در نهایت ۱۵ طرح دانش‌بنیان و 10 نیاز سازمان‌های اقتصادی بر اساس زنجیره نیاز استان برای ارائه در این رویداد انتخاب شد.

به گفته علی‌پور، در فعالیت دانش‌بنیان‌ها مسئله اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی باید جایگاه قابل توجهی داشته باشد که این مسئله هم باید مورد توجه مسئولان امر قرار بگیرد.

حقی، مدیرعامل شرکت پیشگامان بنیاد تعاون بسیج هم در این مراسم با بیان اینکه اقتصاد دانش‌بنیان از 10 سال اخیر مورد تاکید مقام معظم رهبری قرار گرفته است، گفت: هم اکنون حدود دو درصد از اقتصاد در کشور اثر دانش‌بنیان‌ها تأمین می‌شود که برای جبران عقب‌ماندگی باید مدل‌های خاصی را در نظر بگیریم.

وی با اشاره به اینکه چالش جدی در حوزه دانش‌بنیان‌ها داریم، گفت: وزن اصلی اقتصاد ما در کشاورزی صنایع و معادن نفت است در حالی که وزن اصلی اقتصاد در دانش‌بنیان‌ها در حوزه‌های خدمات بازی و سرگرمی و امثال آن است و این یعنی حجم زیادی از مسائل ما عملاً از ظرفیت دانش‌بنیان‌ها بی‌بهره هستند.

به گفته حقی، چالش دوم در دانش‌بنیان‌ها، این است که مجموعه‌های سرمایه‌گذاران و پشتیبان‌ها به صورت هم‌افزا عمل نمی‌کنند و این باعث شده است ظرفیت پشتیبانی آن‌گونه که باید دست پشتیبان‌ها را نگیرد.

وی با بیان اینکه عدم وجود عدالت در دسترسی به منابع چالش سوم دانش‌بنیان‌هاست، گفت:  اگر سپاه می‌خواهد اقدامی انجام دهد باید این چالش‌ها را برطرف کند.

حقی به برگزاری رویداد «تا ثریا» اشاره کرد و گفت: این رویدادها مسیر رفع این چالش‌ها را نشان می‌دهد. تیم‌های شرکت کننده در این رویداد با حضور در میزهای مذاکره ظرفیت‌های خود را به سرمایه‌گذاران ارائه داده و از عدالت در نوآوری بهره‌مند خواهند شد.

وی با بیان اینکه ارائه تیم‌های فناور از دیگر اقداماتی است که در برنامه «تا ثریا» برای جذب سرمایه‌گذار و پشتیبان برگزار می‌شود، ادامه داد: در این رویداد سرمایه‌گذاران مختلف با طرح سئوال از سوی دستگاه‌ها و ارگان‌های مختلف می‌توانند مسیر فعالیت و تمرکز دانش‌بنیان‌ها را شناسایی و در آن مسیرها گام بردارند.

مدیرعامل شرکت پیشگامان بنیاد تعاون بسیج در پایان گفت: مجموعه پیشگامان در سپاه، وظیفه تجاری‌سازی تیم‌های فناور و شرکت‌های دانش بنیان مردمی را بر عهده دارد.

انتهای پیام
captcha