تجلیل از 8 مادر شهید ابرکوهی در «روایت مادری»
کد خبر: 4087215
تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۶:۵۵

تجلیل از 8 مادر شهید ابرکوهی در «روایت مادری»

ویژه برنامه «روایت مادری» با حضور مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان یزد و جمعی از مسئولان شهرستان ابرکوه برگزار و از صبر و استقامت مادران هشت شهید دفاع مقدس این شهرستان تجلیل شد.

تجلیل از مادران شهید ابرکوه در «روایت مادری»به گزارش ایکنا از یزد، ویژه برنامه «روایت مادری»، 30 شهریورماه با حضور محسن رفیعی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان یزد و جمعی از مردم و مسئولان شهرستان ابرکوه برگزار و از صبر و استقامت مادران هشت شهید دفاع مقدس در این شهرستان تجلیل شد.

در این برنامه که به میزبانی اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان ابرکوه و با همکاری فرمانداری و شهرداری ابرکوه و ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی، بنیاد شهید و امور ایثارگران، تبلیغات اسلامی و بسیج ناحیه ابرکوه برگزار شد، کتاب «مادرانه» نوشته رحیم میرعظیم که به بیان خاطرات هشت مادر شهید ابرکوهی پرداخته است، مورد بررسی قرار گرفت و از نویسنده این کتاب نیز تقدیر شد.

محمدمحسن رفیعی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان یزد در این مراسم با گرامیداشت هفته دفاع مقدس و پاسداشت مقام شهدای سرافراز ایران اسلامی، هدف از برگزاری سلسله نشست‌های کشوری «روایت مادری» را تشریح و بیان کرد: دو هدف مهم از برگزاری این سلسله نشست‌ها، نقد، بررسی و معرفی کتاب‌هایی با موضوع شهدا و بیان خاطرات مادران آنان و همچنین تجلیل از صبوری و استقامت مادران بزرگوار شهید است که پرورش دهنده این اسوه‌های شجاعت و دلیری بودند.

وی تأکید کرد: تقویت برنامه‌های فرهنگی و تلاش برای رشد کیفی خدمات کتابخانه‌ای، از مهم‌ترین برنامه‌های اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان در دوره مدیریت جدید است.

شهدا بهترین الگوی زندگی برای نسل امروز

زارع‌زاده، فرماندار ابرکوه نیز در این مراسم شهدا را بهترین شاخص و الگوی زندگی برای نسل حاضر قلمداد کرد و گفت: باید تلاش کنیم آثار ارزشمند هنری و فاخر با موضوع دفاع مقدس را تقویت کنیم و در این راستا، بیان خاطرات شیریت والدین شهدا و به خصوص مادران صبور شهید، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی افزود: کتابت و تدوین خاطرات مادران شهدا از آن جهت اهمیت دارد که می‌تواند مکتب شهادت و شهیدان را به عنوان چراغ راه حرکت و زندگی در اختیار جامعه قرار دهد.

محمدرضا بابایی، از ایثارگران و راویان دفاع مقدس شهرستان ابرکوه نیز در این مراسم بیان خاطرات شهدا را دارای اهمیت ویژه‌ای دانست و گفت: بیان این خاطرات و زنده داشتن یاد شهید و شهادت، به ما کمک می‌کند به زندگی خود جهت بدهیم و دچار خطا و انحراف نشویم.

بابایی تصریح کرد: لازم است خاطرات شهدا از زبان مادران، پدران، همسران و خانواده آنان که با شهدا روزگار گذرانده‌اند، بیان شود و پس از تدوین در قالب کتاب، ثبت شده و در اختیار همه نسل‌ها قرار گیرد.

وی با بیان اینکه کتابت خاطرات و آثار شهدا، راهی در جهت حفظ و نشر فرهنگ شهادت و ایثار است، گفت: هیچ رسانه‌ای ماندگاری و استناد کتاب را ندارد و با وجود رشد رسانه‌های نوین در جامعه، کتاب همچنان جایگاه و اهمیت خود را حفظ کرده است.

این رزمنده دفاع مقدس در بخش دیگری از سخنان خود، کتاب مادرانه را کاری ارزشمند از رحیم میرعظیم دانست و گفت: آقای میرعظیم در این کتاب سعی کرده در کنار اجمال و رعایت سادگی و شیوایی کلام، خاطرات جذاب و ناب مادران شهدا را بیان کند و در کنار این موضوع، نگاه تک‌بعدی به شهدا هم نداشته باشد و همه ابعاد و برجستگی‌های آنان را در مقابل دیدگان خواننده قرار دهد.

تدوین خاطرات 30 مادر شهید 

رحیم میرعظیم، نویسنده کتاب مادرانه نیز در این نشست، از روند جمع‌آوری خاطرات، تدوین و کتابت اثر خود گفت و بیان کرد: برای من توفیق بزرگی بود که بتوانم پای صحبت‌های مادران و خانواده شهدا بنشینم و جزئیات شیرین و ارزشمندی از زندگی شهدا را به رشته تحریر درآورم که این کار برکات و اثرات بزرگی در زندگی‌ام داشت.

وی افزود: به اعتقاد من، جمع‌آوری خاطرات مادران و پدران شهدا در این برهه، مهم‌ترین مرحله از ثبت آثار، خاطرات و سیره زندگی شهدا است. هنوز بسیاری از والدین شهدا هستند که اسرار و خاطرات زندگی فرزند خود را در سینه دارند و کسی به آنان مراجعه نکرده است و در مواردی هم با فوت این عزیزان، بخشی از گنجینه ناب دفاع مقدس از دست رفته است.

میرعظیم بیان کرد: پس از جمع‌آوری و ثبت این خاطرات و نکات، مرحله بعدی آغاز می‌شود که هنرمندان حوزه‌های مختلف ادبی و هنری باید پا به عرصه بگذارند و از این اطلاعات، کتاب، فیلم و اثر فاخر هنری تولید کنند.

این نویسنده ابرکوهی همچنین از تدوین خاطرات 30 مادر شهید دیگر شهرستان خبر داد و گفت: در آینده‌ای نزدیک جلدهای دوم و سوم کتاب مادرانه که به بیان خاطرات این مادران سرافراز شهید پرداخته است، منتشر خواهد شد.

یادآور می‌شود اجرای نمایش‌نامه‌خوانی با برداشت از برش‌هایی از زندگی حضرت ام‌البنین(س) توسط دو تن از کتابداران یزدی، از دیگر برنامه‌های این مراسم بود. همچنین در پایان این مراسم از مادران بزرگوار هفت شهید دفاع مقدس ابرکوهی و یک خواهر شهید این شهرستان که روایت‌های زندگی آنان در کتاب «مادرانه» ثبت شده است، تجلیل شد.

انتهای پیام
captcha