خطبه ۳۹ نهج‌البلاغه و نکوهش سستی کوفیان در مقابل دشمن
کد خبر: 4088979
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۸

خطبه ۳۹ نهج‌البلاغه و نکوهش سستی کوفیان در مقابل دشمن

مدرس حوزه علمیه لرستان با اشاره به اینکه امام علی(ع) کسانی را که در مقابل دشمن سستی و ضعف نشان می‌دهند، نکوهش کرده است، گفت: در مقابل دشمن باید هوشیار بود و با ابتکار عمل مجال جولان را به دشمن نداد.

حجت‌الاسلام سیدنواب موسوی، مدرس حوزه علمیه لرستانحجت‌الاسلام سیدنواب موسوی، مدرس حوزه علمیه لرستان در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان با شرح فرازی از خطبه ۳۹ نهج‌البلاغه «مُنِيتُ بِمَنْ لَا يُطِيعُ إِذَا أَمَرْتُ وَ لَا يُجِيبُ إِذَا دَعَوْتُ. لَا أَبَا لَكُمْ، مَا تَنْتَظِرُونَ بِنَصْرِكُمْ رَبَّكُمْ، أَمَا دِينٌ يَجْمَعُكُمْ وَ لَا حَمِيَّةَ تُحْمِشُكُمْ؟ أَقُومُ فِيكُمْ مُسْتَصْرِخاً وَ أُنَادِيكُمْ مُتَغَوِّثاً فَلَا تَسْمَعُونَ لِي قَوْلًا وَ لَا تُطِيعُونَ لِي أَمْراً حَتَّى تَكَشَّفَ الْأُمُورُ عَنْ عَوَاقِبِ الْمَسَاءَةِ، فَمَا يُدْرَكُ بِكُمْ ثَارٌ وَ لَا يُبْلَغُ بِكُمْ مَرَامٌ»، اظهار کرد: امام علی(ع) در حکومت خود همواره شاهد خیانت‌ها و جنایت‌های معاویه بود. این خطبه در زمانی‌ که نعمان ابن بشیر از طرف معاویه به یکی از مناطق تحت حکومت امام علی(ع) حمله می‌کند، بیان شده است؛ معاویه با امام علی(ع) دشمنی می‌کرد و به نقاطی که تحت حکومت آن حضرت بود حمله می‌کرد.

وی با اشاره به اینکه معاویه با حیله و مکر و به بهانه‌های مختلف و با اجیر کردن افراد به مناطقی که دوستان و محبان اهل‌ بیت(ع) بودند حمله می‌کرد، افزود: وقتی نعمان ابن بشیر به دستور معاویه به شهرهای تحت حکومت امام علی(ع) حمله کرد، مالک‌اشتر در مقابل او ایستاد و امام علی(ع) به‌عنوان امام و پیشوای جامعه اسلامی مردم را به حمایت و همراهی از مالک‌اشتر فرا می‌خواند اما با سستی و بی‌حالی کوفیان مواجه می‌شود.

مدرس حوزه علمیه لرستان با یادآوری اینکه سستی و ضعف در مقابل دشمنان سبب جسارت و گستاخی آنان می‌شود، ادامه داد: نباید نسبت به دشمن و کارهای او بی‌تفاوت باشیم بلکه باید احساس مسئولیت کرده و اگر این کار را نکنیم دشمن بر ما مسلط شده و زمانی به حقیقت موضوع پی می‌بریم که کار از کار گذشته است.


 بیشتر بخوانید:


وی بیان کرد: امام علی(ع) در فراز «مُنِيْتُ بِمَنْ لاَيُطِيعُ إِذَا أَمَرْتُ وَ لايُجِيبُ إِذَا دَعَوْتُ» می‌فرماید: «ما گرفتار مردمی شدیم وقتی آنان را برای جهاد دعوت می‌کنم اجابت نمی‌کنند»، مولای متقیان خطاب به این افراد می‌فرماید: «چه انتطاری از شما هست چگونه می‌خواهید خدا را یاری کنید آیا چیزی نیست شما را متحد کند آیا غیرتی نیست که شما را به راه بیاورد.»

موسوی با اشاره به اینکه کوفیان برای رویارویی با دشمنان ظرفیت، نیرو و تجهیزات داشتند اما با این حال بهانه‌تراشی می‌کردند، ادامه داد: امام علی(ع) در این خطبه از سستی و کوتاهی کوفیان در مقابل دشمن صحبت می‌کند و می‌فرماید: «وقتی شما می‌بینید دشمن حمله کرده‌ شیعیان را می‌کشد، در شهرها آشوب می‌کند و کوفه را ناامن کرده است چرا ساکت می‌نشینید.»

مدرس حوزه علمیه لرستان به داشتن غیرت دینی در مقابله با دشمنان تأکید کرد و با یادآوری اینکه تأکید دین در رویارویی با دشمنان، اجتماع و اتحاد است، یادآور شد: خشم و عصبانیت از صفات انسانی است، غضب از صفات انسان است، اگر غضب نبود، انسان از خانواده، ناموس، مال، دین و تعلقات خود دفاع نمی‌کرد.

وی با اشاره به اینکه اگر انسان در برابر کسی که به خاک و مال او حمله می‌کند به سبب داشتن صفت غضب است، بیان کرد: غضب باعث می‌شود غیرت انسان به جوش بیاید البته توصیه شده که غضب را کنترل کنید و آن را در مسیر درست و صحیح به کار ببرید چراکه اگر غضب در جای نادرست به کار برده شود سبب طغیان انسان می‌شود.

موسوی با اشاره به اینکه امام علی(ع) ناله می‌زند، اهل کوفه را ندا می‌دهد و طلب فریادرسی می‌کند ولی هیچ‌کس صدای او را نمی‌شنود، گفت: امام به کوفیان می‌فرماید: «بیدار هستید و اطاعت نمی‌کنید در حالی‌ که من امام و حاکم شما هستم، شما به جهاد دعوت شدید اما غیرت دینی ندارید و بهانه می‌آورید.»

مدرس حوزه علمیه لرستان با یادآوری اینکه باید در مقابل دشمنان هوشیار باشیم و به کوچک‌ترین تحرک آنان پاسخ بدهیم، گفت: باید تحرک دشمن را در همان ابتدا در نطفه خفه کرد و ابتکار عمل را در دست گرفت و مجال جولان به دشمن نداد.

خبرنگار امین زینی وند 

انتهای پیام
captcha