عرضه «قرآن با قرائات سبع» در نمایشگاه بین‌المللی کتاب ریاض
کد خبر: 4089222
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۳

عرضه «قرآن با قرائات سبع» در نمایشگاه بین‌المللی کتاب ریاض

وزارت فرهنگ، ورزش و جوانان عمان، قرآن تاریخی نادر با عنوان «مصحف قرائات سبع: قرآن با قرائات هفتگانه» را در نمایشگاه بین‌المللی کتاب 2022 عربستان در ریاض عرضه کرده است.

به گزارش ایکنا به نقل از atheer، وزارت فرهنگ، ورزش و جوانان عمان در این نمایشگاه شاخص‌ترین نسخ خطی تاریخی خود را در قالب کتابی با عنوان «مخطوط السیر والجوابات: نسخه خطی زندگینامه‌ها و پاسخ‌ها» عرضه کرده و آثار معرفی‌ شده در این کتاب متعلق به بیش از 900 سال پیش است.

این وزارتخانه همچنین «مصحف القرائات السبع: قرآن با قرائات هفتگانه» را که از نادرترین نسخ خطی عمان به شمار می‌آید، در غرفه خود در معرض دید عموم قرار داده است.

این نسخه از قرآن به وسیله «عبدالله بن بشیر الحضرَمی»، از خوشنویسان قرن دوازدهم هجری کتابت شده و شامل کل متن قرآن با قرائات سبع در حاشیه آن است.

هر جزء از این قرآن از سمت چپ صفحات قرآن آغاز می‌شود و 8 برگ(16 صفحه پشت و رو) دارد. این نسخه از قرآن در مجموع مشتمل بر 240 برگ است و هر صفحه 15 سطر دارد.

گفته می‌شود؛ الحضرَمی مهارت زیادی در ایجاد هماهنگی میان صفحات و سطرهای قرآن داشته و به شکلی منحصر به فرد این قرآن را کتابت کرده است.

هر صفحه از این قرآن، از ابتدای آیات آغاز و با انتهای آیات، پایان می‌یابد و حرف اول سطر اول، همان حرفی است که سطر آخر هر صفحه با آن آغاز شده است.

این نوع هماهنگی در دیگر صفحات قرآن نیز دیده می‌شود و دست خط خوب، وضوح و زیبایی‌ این نسخه از کلام وحی منحصر به فرد است.

بنابر این گزارش، غرفه عمان در نمایشگاه کتاب 2022 عربستان، نسخ خطی و کتب منبع مادر از مشهورترین مؤلفان عمانی با موضوعات تاریخ، ادبیات، زبان عربی، فقه، فلسفه، پزشکی و علمی را نیز در معرض دید بازدیدکنندگان قرار داده است.

انتهای پیام
captcha