وحدت زمینه‌ساز پیشرفت است / محور وحدت از منظر قرآن
کد خبر: 4090133
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۷

وحدت زمینه‌ساز پیشرفت است / محور وحدت از منظر قرآن

امام جمعه شاهدیه با اشاره به اینکه وحدت یک اصل عقلی و دینی است، آن را زمینه‌ساز رشد دانست و گفت: قرآن کریم محور وحدت را یک چیز ذکر کرده و آن ریسمان الهی است.

محمود دهقان نیری، امام جمعه شاهدیهبه گزارش ایکنا از یزد، حجت‌الاسلام محمود دهقان‌نیری، امام جمعه شاهدیه، امروز، 15 مهرماه در خطبه‌های این هفته نماز جمعه با اشاره به خطابات آیه 21 سوره نور اظهار کرد: در این آیه خداوند متعال به اهل ایمان دستور داده است که از سیاست‌های شیطان تبعیت نکنید. ‏یکی از سیاست‌های شیطان که در این آیه شریفه به آن اشاره شده است، ترویج فحشا و منکرات است.

وی ادامه داد: شیطان در جهت ترویج فساد و فحشا در جامعه اقداماتی انجام می‌دهد که تضعیف باورهای اعتقادی از آن جمله است. شیطان با سُست کردن اعتقادات، راحت‌تر به مقصود شیطانی خودش می‌رسد زیرا انسانی که ایمان او ضعیف است، به آسانی به دام شیطان می‌افتد و مطابق دستورهایش عمل می‌کند.

دهقان‌نیری افزود: دومین مورد شکستن قبح گناه است. هنگامی که قبح گناه در بین مردم شکست، انجام گناه برای آنان آسان و راحت می‌شود. در دنیای امروز بسیاری از گناهان، قبح و زشتی خود را از دست داده‌ است و این کار شیطان است که گناه را زیبا جلوه دهد.

وی کمرنگ کردن نماز و معنویت را از دیگر اقدامات شیطان دانست و گفت: قرآن کریم نماز را مهمترین عامل بازدارنده مردم از فحشا و منکرات معرفی کرده و می‌فرماید: «وَأَقِمِ الصَّلَاةَ إِنَّ الصَّلَاةَ تَنْهَىٰ عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنكَرِ»، هر اندازه نماز در میان مردم کمرنگ شود، فحشاء و منکرات زیادتر خواهد بود.

امام جمعه شاهدیه با اشاره به میلاد با سعادت پیامبر اعظم(ص) و امام صادق(ع) و هفته وحدت بیان کرد: اصل وحدت یک اصل عقلی و دینی است. یعنی هر عاقلی این را درک می‌کند که وحدت زمینه‌ساز رشد است و تفرقه عامل تخریب و نابودی. دین هم فراوان بر  همین موضوع تأکید کرده است ولی آنچه لازم است در بحث وحدت مورد توجه قرار گیرد این است که چه چیزی باید محور وحدت باشد، حزب باشد، زبان باشد، یا نژاد و قومیت، و یا مذهب، و یا مرز جغرافیایی. اینها چیزی است که امروز اسباب دست شیاطین برای ایجاد تفرقه بین مسلمانان شده است. قرآن کریم محور وحدت را یک چیز ذکر کرده و آن ریسمان الهی است.

وی ادامه داد: این ریسمان دارای چهار رشته است که دست قدرت حق آن را بافته و بین خود و بندگانش آویزان کرده است و کفر به طاغوت، ایمان به خدا، انس با قرآن، تمسک به اهل بیت(ع) این چهار رشته هستند.

دهقان‌نیری با اشاره به برگزاری یادواره شهدای شاهدیه گفت: فلسفه اصلی بزرگداشت شهدا درک پیام آنها است. پیام شهدا را خداوند متعال اینگونه بیان کرده است که «وَيَسْتَبْشِرُونَ بِالَّذِينَ لَمْ يَلْحَقُوا بِهِم مِّنْ خَلْفِهِمْ» شهدا برای نسل بعد از جنگ سه پیام دارند. در راهی که می‌روید، هیچ‌گونه خوف و اندوهی به خود راه ندهید، همیشه به فضل الهی امیدوار باشید و بدانید ذره‌ای از اجر و پاداش شما ضایع نمی‌شود.

انتهای پیام
captcha