بیش از 60 درصد عشایر یزد فاقد بیمه هستند
کد خبر: 4090569
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۶

بیش از 60 درصد عشایر یزد فاقد بیمه هستند

رئیس اداره امورعشایر استان یزد با اشاره به اینکه عشایر کمتر از یک درصد جمعیت استان را تشکیل می‌دهند گفت: بیش از 60 درصد عشایر استان فاقد هر گونه بیمه‌ای هستند.

نشست خبری اداره امورعشایر یزدبه گزارش ایکنا از یزد، جواد شمس، رئیس اداره امورعشایر استان یزد، امروز، 17 مهرماه در جمع خبرنگاران با اشاره به حضور 1423 خانوار عشایری در شهرستان‌های ابرکوه، مروست و خاتم اظهار کرد: البته تعدادی از خانوار عشایر در بخش‌هایی از منطقه ندوشن شهرستان میبد نیز حضور دارند.

وی ادامه داد: عشایر استان 250 هزار رأس دام سبک و 500 نفر شتر را در اختیار دارند و 20 درصد گوشت قرمز استان که سالانه بیش از سه هزار و 500 تن گوشت را شامل می‌شود، تولید می‌کنند.

شمس با اشاره به اینکه عشایر کمتر از یک درصد جمعیت استان را تشکیل می‌دهند گفت: اداره امور عشایر استان وظیفه خدمت‌رسانی به این جامعه را در بخش‌های مختلفی اعم از عمرانی، خدماتی، فرهنگی و مطالعات پتانسیل‌سنجی برعهده دارد.

رئیس اداره امورعشایر استان یزد با اشاره به اقدامات انجام شده در بخش مطالعات پتانسیل‌سنجی گفت: هم اکنون پنج طرح در حال مطالعه است که برخی به نتیجه رسیده است و مطالعات طرح گردشگری کرخنگان، مطالعه تأمین آب پایدار برای عشایر که تأمین آب باغ معدن هرات، چاه احمد مروست و چاه بلاغ ابرکوه و نیز چشمه شور هرات از آن جمله است.

وی عمده اقدامات طرح‌های عمرانی اداره امور عشایر استان را مربوط به تأمین آب پایدار برای مناطق عشایری از طریق آبرسانی سیار با تانکر، ساخت مخزن و ایجاد خطوط انتقال و شبکه آبرسانی بیان کرد و گفت: 1500 کیلومتر جاده‌های عشایری در استان داریم که سالانه دو الی سه مرتبه تیغ زنی صورت می‌گیرد اما متأسفانه در سیل اخیر این جاده‌ها به شدت آسیب دید و در این زمینه برای اصلاح و بهسازی این جاده‌ها که قابل رفت و آمد باشد، نیازمند اعتبار هستیم. 

خسارت سیل به تردد عشایر 

وی ساماندهی چشمه‌ها و آب انبارهای در اختیار عشایر را از دیگر اقدامات برشمرد و افزود: بیش از 40 چشمه و آب انبار در اختیار عشایر داریم که امیدواریم بتوانیم تا پایان سال مرمت و بازسازی کنیم.

شمس، توزیع خوراک دام، پرداخت تسهیلات برای زنجیره تولید گوشت، تشکیل شرکت‌های تعاونی عشایر و صندوق خرد زنان عشایری، توزیع پنل‌های خورشیدی را از اقدامات این اداره در بخش خدمات ارائه کرد و گفت: سالانه 3 هزار تانکر برای آبرسانی به مناطق عشایری ارسال می‌شود.

وی ادامه داد: با پیگیری‌های صورت گرفته واکسیناسیون دام عشایری از سال گذشته به صورت رایگان انجام می‌شود که در سه شهرستان خاتم، ابرکوه و مروست انجام شده و در حال انجام است.

شمس با اشاره به مشکل آبرسانی به منطقه عشایری باغ معدن در شهرستان خاتم گفت: این منطقه 25 خانوار دارد که در زمینه دامپروری و نیز گردشگری از پتانسیل بالایی برخودار است اما در زمینه تأمین آب با مشکلاتی مواجه هستند و علی رغم مراحل نهایی ساخت مخزن و اجرای حدود یک کیلومتر خط انتقال آب در این منطقه،‌ نیازمند تکمیل خط انتقال به طول سه کیلومتر با صرف دو میلیارد تومان اعتبار است.

آبرسانی باغ معدن نیازمند اعتبار 2 میلیاردی

شمس با اشاره به اینکه 38 مدرسه عشایری در استان مشغول ارائه خدمت هستند گفت:در خصوص آموزش، تفاهم‌نامه‌ای با آموزش و پرورش و نوسازی مدارس منعقد شده که بر اساس آن نوسازی مدارس عشایری در اولویت قرار گیرد و این اداره نیز گزارش‌های مشکلات این مدارس را به نوسازی اعلام می‌کند.

رئیس اداره امورعشایر استان یزد با اشاره به دیگر مشکل عشایر به نداشتن بیمه درمانی این قشر اشاره کرد و گفت: هم اکنون ۶۰ تا ۷۰ درصد عشایر فاقد بیمه درمانی هستند و علی رغم فعالیت صندوق بیمه روستائیان و عشایر با توجه به اینکه این صندوق از ارائه خدمات بیمه درمانی برخوردار نیست، استقبال زیادی نمی‌شود و البته در قانون بودجه امسال بیمه رایگان عشایر مطرح شده که امیدواریم اجرایی شود.

رئیس اداره امور عشایر استان یزد با اشاره به هفته عشایر و روستا، شعار امسال را «مناطق عشایری، کانون‌های تولید و ارزش‌آفرینی» دانست و دیدار با ائمه جمعه در شهرستان‌ها، افتتاح دفتر نمایندگی امور عشایر در شهرستان ابرکوه، برگزاری جشنواره معرفی توانمندی‌های عشایر در روستای هارونی، بازدید مسئولان استانی از طرح‌های عمرانی و خدماتی حوزه عشایر و دیدار با خانواده شهدای عشایر استان را از جمله برنامه‌ها ذکر کرد.

وی با اشاره به سفر اخیر ریاست جمهوری به استان و اختصاص اعتبار برای خرید تانکر آبرسانی به مناطق عشایری گفت: در این زمینه خریداری 4 تانکر با اعتباری بالغ بر 9 میلیاردتومان انجام و امیدواریم در این هفته در اختیار استان قرار گیرد و بتوانیم این تانکرها را در مدار آبرسانی عشایر قرار دهیم.

شمس یادآور شد: در جریان سفر ریاست جمهوری 25 میلیارد تومان به این امر اختصاص یافت که 9 میلیارد تومان به حوزه آبرسانی سیار و 16 میلیارد تومان برای تأمین آب پایدار در نظر گرفته شده است.

یادآور می‌شود حجت‌الاسلام سیدعلی اصغر موسوی، مسئول نمایندگی ولی‌فقیه در امور عشایر استان یزد نیز در این نشست گزارشی از اقدامات فرهنگی این نهاد ارائه کرد.

انتهای پیام
captcha