بهره‌مندی ۸۵۰ هزار نفر از خدمات رایگان بیمه سلامت در آذربایجان‌غربی
کد خبر: 4091301
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۶

بهره‌مندی ۸۵۰ هزار نفر از خدمات رایگان بیمه سلامت در آذربایجان‌غربی

معاون خدمات درمانی بیمه سلامت آذربایجان‌غربی گفت: ۸۵۰ هزار نفر در استان از خدمات رایگان بیمه سلامت بهره‌مند هستند که ۲۴۰ هزار نفر از آنها در سال‌ جاری تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفتند.

جواد مجیدی، معاون خدمات درمانی بیمه سلامت آذربایجان‌غربی، محمد دلیرراد، معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، لعیا صدیق‌راد، مدیر نظارت و ارزیابی مواد و فرآورده‌های دارویی دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربیبه گزارش ایکنا از آذربایجان‌غربی، جواد مجیدی، معاون خدمات درمانی بیمه سلامت آذربایجان‌غربی امروز، 20 مهرماه در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: هدف طرح دارویار جلوگیری از تحمیل هزینه دارو به بیمه است که الزامات استفاده از این طرح تحت پوشش یکی از سازمان‌های بیمه‌گر بودن است.

وی افزود: با اجرای طرح دارویار 85 درصد در مرداد و شهریور سال‌ جاری در سرفصل داروها افزایش هزینه داشتیم که با توجه به تزریق اعتبارات توسط بیمه سلامت برای اجرای این طرح با مشکل تأمین اعتبار  همراه نبودیم  و این در حالی است که اکنون 850 هزار نفر در استان از خدمات رایگان بیمه سلامت بهره‌مند هستند و 240 هزار نفر از آن‌ها در سال‌ جاری تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفتند.

مجیدی بیان کرد: در سال گذشته و با اجرای طرح بیمه محلات در استان ۵۵۰ نفر تحت پوشش بیمه رایگان سلامت قرار گرفتند و این بیمه استان هزینه‌های اسناد سرپایی، داروخانه‌های خصوصی، دانشگاه‌ها را تا شهریور ماه سال‌ جاری پرداخت کرده است و پرداختی بستری‌های بیمه سلامت نیز تا تیرماه انجام می‌شود.

اجرای طرح دارویار در آذربایجان غربی

لعیا صدیق‌راد، مدیر نظارت و ارزیابی مواد و فرآورده‌های دارویی دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی در این نشست اظهار کرد: با اجرای طرح دارویار تعداد نسخه‌های پزشکی افزایش یافته که این نشان از موفق بودن اجرای این طرح است که با اجرای این طرح هیچ افزایش قیمتی در 119 قلم دارو وجود نداشت.

وی افزود: با اجرای طرح دارویار ارز چهار هزار و 200 تومانی که برای تولید دارو به داروساز اختصاص می‌یافت حذف شد و این ارز به سازمان بیمه‌گر تزریق می‌شود و 119 دارویی که در طرح دارویار تحت پوشش قرار گرفته در صورت افزایش قیمت وارد لیست بیمه می‌شود و بیمار در آن صورت هم هزینه‌ای متحمل نخواهد شد.

 صدیق‌‍‌راد بیان کرد: در سال گذشته سهمیه سرم آذربایجان‌غربی بیش از یک میلیون و 300 هزار عدد سرم بود که امسال به یک میلیون و 100 هزار سرم کاهش یافته است و در 80 قلم دارو با کمبود مواجه هستیم که این کمبود هم کشوری است و دلیل آن هم تحریم و مشکل در انتقال ارز برای تامین مواد اولیه دارو است.

400 عطاری مجوزدار در آذربایجان‌غربی فعالیت دارند

فرزاد صیادی‌فر، سرپرست فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل معاونت غذا و دارو علوم پزشکی آذربایجان‌غربی در این نشست خبری گفت: صدور مجوز برای فعالیت عطاری‌ها به عهده صنعت معدن و تجارت است و در حال حاضر در مجموع 400 عطاری مجوزدار در استان فعالیت دارند که 180 مورد در ارومیه فعالند و منکر فعالیت عطاری غیر مجاز نیز در استان نیستیم.

وی افزود: امسال 120 مورد بازرسی از عطاری‌های استان توسط بازرس‌های سازمان انجام شده و پلمب عطاری صورت نگرفته و فقط هشت مورد ارجاع عطاری به مقامات قضایی ثبت شده است.

صیادی‌فر تصریح کرد: طبق قانون هیچ مغازه فروش گیاهان دارویی و عطاری مجاز به انجام حجامت و زالو درمانی نیست و انجام این کار مداخله در امر پزشکی محسوب می‌شود و انجام حجامت و زالو درمانی فقط در دهکده‌های سلامت انجام می‌شود، در حال حاضر یک دهکده سلامت و پنج متخصص طب سنتی در استان فعالیت دارند.

پزشکان از تجویز بی‌رویه سرم پرهیز کنند

محمد دلیر راد، معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه در این نشست اظهار کرد: اجرای طرح دارویار همزمان با سراسر کشور از 23 تیرماه امسال در استان با هدف یاری رساندن به مردم در زمینه دارو اجرا شده که در این طرح 119 قلم داروی بدون نسخه تحت پوشش بیمه‌ای قرار می‌گیرند.

وی افزود: با اجرای این طرح داروها بدون افزایش قیمت در اختیار بیمارانی که نسخه پزشک دارند، قرار می‌‍‌گیرد و هم‌اکنون 6 کارخانه سرم‌سازی در کشور فعالیت دارند که ظرفیت تولید آنها بیش از حد نیاز است اما به دلیل هزینه بالای تولید اقدام به کاهش تولید سرم کرده‌اند که موجب کمبود سرم در مقاطعی از سال قبل شده‌ایم.

دلیر راد بیان کرد: در مواقعی همکاران پزشک در بخش خصوصی و درمانگاهی بی‌رویه سرم تجویز می‌کنند که همین امر یکی از دلایل کمبود سرم در استان است.

انتهای پیام
captcha