قصه‌های ناگفته گروه جهادی سیدالشهدا(ع) ابرکوه
کد خبر: 4091556
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۹

قصه‌های ناگفته گروه جهادی سیدالشهدا(ع) ابرکوه

گروه جهادی سیدالشهدا(ع) شهرستان ابرکوه 14 سال است که در زمینه‌های مختلف اعم از احداث خانه محرومان، تأمین جهیزیه، توزیع بسته‌های بهداشتی و معیشتی و ... فعالیت می‌کند، گروهی که تنها دغدغه‌شان سربلندی ملت و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است.

گروه جهادی سیدالشهدا(ع) ابرکوه

محمد حاتمی‌زاده، مسئول گروه جهادی سیدالشهدا(ع) شهرستان ابرکوه در گفت‌وگو با ایکنا از یزد در زمینه آغاز فعالیت این گروه گفت: در روزهای نوجوانی و جوانی لحظه‌های زیادی را در پایگاه بسیج سپری می‌کردم و هر کاری از دستم بر می‌آمد انجام می‌دادم، بنابراین با یکی از دوستانم تصمیم گرفتیم گروه دونفره جهادی تشکیل دهیم، البته آن زمان با ساختار گروه‌های جهادی آشنا نبودیم، اما رفته رفته سعی کردیم گروه ثمر بخش‌تر با تعداد بیشتری داشته باشیم.

وی ادامه داد: در ابتدای امر جلسات قرآن و همچنین دعای کمیل و توسل برگزار می‌کردیم، گاهی هم که در محله مراسمی بود سعی می‌کردیم برای کمک حضور داشته باشیم.

این فعال جهادی با اشاره به انتخاب نام سیدالشهدا(ع) برای این گروه گفت: اکثر فعالیت‌های ما در حوزه مقاومت بسیج سیدالشهدا(ع) رقم می‌خورد و لذا نام گروه جهادی از همین نام پر برکت و مقدس انتخاب شد و در سال 1396 تصمیم گرفتیم گروه را در سامانه اطلس ثبت کنیم، چراکه معتقد هستیم بسیج سازندگی چتر حمایتی خوبی برای گروه‌های جهادی محسوب می‌شود، البته ارگان‌ها و تشکل‌های دیگر هم بودند اما بسیج یادگار امام خمینی(ره) و مورد اعتماد آحاد جامعه نیز است.

طرحی ابتکاری برای ترویج نماز

وی ادامه داد: گروه ما رفته رفته پر جمعیت شد سعی کردیم با گروه‌های جهادی فعال شهرستان ابرکوه ارتباط برقرار کنیم. در حال حاضر 100 نفر به عنوان جهادگر در گروه سیدالشهدا(ع) فعالیت می‌کنند و با ارتباطی که با جهادگران دیگر داریم کارهای خوبی نیز در سطح استان و شهرستان انجام دادیم.

مسئول گروه جهادی سیدالشهدا ابرکوه بیان کرد: یکی از طرح‌هایی که برای ترویج و تشویق به نماز انجام شد، فضای ورزشی ایجاد کردیم و برای شهریه به نوجوانان پیشنهاد داده شد به جای پرداخت شهریه در نماز جماعت محله شرکت کنند که الحمدالله استقبال خوبی هم شد به نحوی که تاکنون 200 ورزشکار در کنار گروه جهادی فعالیت می‌کنند، ما نیز سعی کردیم برای این افراد کلاس تقویتی برگزار و کفش و لباس ورزشی رایگان توزیع کنیم.

وی با اشاره به نحوه شناسایی نیازمندان شهرستان گفت: سیستم و سامانه‌ای داریم که مشخصات نیازمندان با نام و کد ملی در این سامانه ثبت شده و هنگام توزیع بسته معیشتی یا لوازم‌‌التحریر یا جهیزیه و ... به این سامانه مراجعه می‌شود.

احداث سالانه 5 تا 10 خانه محروم

حاتمی‌زاده احداث خانه محرومان را از دیگر فعالیت‌های این گروه برشمرد و بیان کرد: در ابتدای فعالیت تعمیرات جزئی منازل محرومان همانند تعمیر پشت بام، ساخت سرویس بهداشتی، کاشی کاری، لوله کشی و... انجام می‌شد و پس از مدتی با ارگان‌هایی مثل بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی(ره) ارتباط گرفته شد و هم‌اکنون سالانه بین 5 تا 10 خانه با همت جهادگران احداث می‌شود که امسال تاکنون هفت خانه احداث شده است.

وی با اشاره به تأمین هزینه ساخت افزود: شهرستان ابرکوه خیران زیادی دارد که به گروه ما برای خدمت‌رسانی کمک می‌کنند البته جهادگران این گروه هم که هزینه‌ای دریافت نمی‌کنند و در بسیاری موارد حمایت مالی دارند.

حاتمی‌زاده طبخ غذا و توزیع بسته‌های معیشتی را از دیگر اقدامات برشمرد و گفت: سالانه در مناسبت‌های مختلف بسته‌های معیشتی توزیع و طبخ غذا صورت می‌گیرد، البته با توجه به بیانات رهبر انقلاب که کلید واژه کمک مؤمنانه را در جامعه طنین‌انداز کردند، اتفاقات خوبی رقم خورد؛ امسال برای عید غدیر 35 هزار غذا طبخ شد و سال‌های گذشته نیز به طور میانگین در سال از 15 تا 20 هزار غذای گرم طبخ شده است.

تلخ و شیرین دوران کرونا

وی با اشاره به فعالیت‌های این گروه در دوران کرونا بیان کرد: ایام کرونایی برای ما سرشار از اتفاقات تلخ و شیرین بود، تلخ به‌دلیل از دست دادن هموطنان و شیرین به‌دلیل سیل همدلی و مهربانی مردم. گروه جهادی سیدالشهدا(ع) با همکاری گروه‌های جهادی، 600 خیاط از بانوان را برای دوخت ماسک، گان و... گردهم جمع کرد که تقریباً فعالیت شبانه‌روزی و بدون وقفه داشتند، در زمینه آبمیوه‌گیری نیز 200 نفر از بانوان پای کار جهادی آمدند و لحظه‌های سخت کرونایی در کنار مردم بودند.

حاتمی‌زاده ادامه داد: همزمان نیز محلول‌پاشی و ضد عفونی کردن معابر، شستن اموات کرونایی و دفن آنها را نیز جهادگران گروه جهادی سیدالشهدا(ع) بر عهده داشتند. همچنین در ایام کرونا 1100 نفر که تاکنون کار جهادی انجام نمی‌دادند، به طور رسمی به مدت چند ماه جذب گروه جهادی سید الشهدا شدند و ما نیز وظیفه سازماندهی را برعهده داشتیم.

وی با اشاره به فعالیت‌های فرهنگی در ایام کرونا توسط این گروه بیان کرد: یکی از خلاقیت‌های گروه جهادی ما راه‌اندازی مسابقه کتابخوانی با عنوان «کرونا کتاب» بود که جهادگران تعدادی کتاب که اکثراً در گروه سنی کودکان بود، را در روزهای قرنطینه به در منازل تحویل می‌دادند و مسابقه‌ای به صورت مجازی برگزار می‌شد. 

سیل همدلی در خوزستان

حاتمی‌زاده با اشاره به فعالیت جهادی خارج از استان نیز گفت: گروه جهادی سیدالشهدا(ع) در این سال‌ها اردوهای جهادی متعددی برگزار کرده که شاخص‌ترین آن سیل خوزستان بود اما در سطح استان مثل خاتم و مروست هم اردو داشته‌ایم که اتفاق خوبی در بحث محرومیت‌زدایی بود.

وی با اشاره به تأمین جهیزیه برای نیازمندان بیان کرد: الحمدالله با کمک جهادگران، خیران و بسیج سازندگی شهرستان و استان سالانه به‌طور میانگین 14 تا 18 سری کامل جهیزیه بین زوج‌های جوان اهدا می‌کنیم البته در مواقعی و در صورت تقاضای نیازمندان وسایل به‌صورت خُرد فراهم و توزیع می‌شود.

حاتمی‌زاده در پایان تصریح کرد: گروه‌های جهادی زیادی در کشور در حال فعالیت هستند که گمنام اما خوش‌نام هستند، بسیجی‌هایی که تنها دغدغه‌شان سربلندی ملت و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است، من و همه جهادگران شهرستان ابرکوه ضمن اعلام بیعت دوباره با رهبر معظم انقلاب اعلام می‌کنیم در هر لحظه گوش به فرمان رهبر معظم انقلاب هستیم تا ان‌شاءالله پرچم انقلاب از سوی نائب برحق امام زمان به دست خود حضرت حجت(عج) برسد.

اعظم‌السادات میرجلیلی

انتهای پیام
captcha