پیامبر اکرم(ص) نعمت عظیم خداوند به جوامع انسانی بود
کد خبر: 4091792
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۵

پیامبر اکرم(ص) نعمت عظیم خداوند به جوامع انسانی بود

امام جمعه شاهدیه گفت: خداوند متعال نعمتی باعظمت‌تر از وجود نازنین پیامبر اعظم به بشر عنایت نکرده است، از آن جهت که خداوند متعال وجود نازنین پیامبر اسلام را الگوی بشریت معرفی کرده است.

محمود دهقان نیری، امام جمعه شاهدیهبه گزارش ایکنا از یزد، حجت‌الاسلام محمود دهقان‌نیری، امام جمعه شاهدیه، امروز، 22 مهرماه در خطبه‌های این هفته با تبریک ولادت با سعادت پیامبر اعظم و امام جعفر صادق(ع) اظهار کرد: خداوند متعال نعمتی باعظمت‌تر از وجود نازنین پیامبر اعظم به بشر عنایت نکرده است، از آن جهت که خداوند متعال وجود نازنین پیامبر اسلام را الگوی بشریت معرفی کرده است.

وی با اشاره به بخشی از فرمایشات حضرت علی(ع) درباره حضرت محمد(ص) گفت: در خطبه 194 آمده است: «وَ نَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ، خَاضَ إِلَى رِضْوَانِ اللَّهِ كُلَّ غَمْرَةٍ وَ تَجَرَّعَ فِيهِ كُلَّ غُصَّةٍ» و شهادت مى‌دهيم كه محمد بنده و پيامبر اوست. او براى خشنودى خداوند هر سختی را به جان خرید و جام هر مشکلی را سركشيد.

وی ادامه داد: امام علی(ع) در خطبه 190 نیز آورده‌اند: «وَ أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ، دَعَا إِلَى طَاعَتِهِ وَ قَاهَرَ أَعْدَاءَهُ جِهَاداً عَنْ دِينِهِ، لَا يَثْنِيهِ عَنْ ذَلِكَ اجْتِمَاعٌ عَلَى تَكْذِيبِهِ وَ الْتِمَاسٌ لِإِطْفَاءِ نُورِهِ». و شهادت مى‌دهم كه محمد بنده و پيامبر اوست. او مردم را به سوی خدا و اطاعت از او دعوت کرد، و با دشمنان خدا برای حفظ دین خدا جنگید، و آنها را زمین‌گیر کرد. هرگز اجتماع دشمنان بر تكذيب او و تلاششان بر خاموش كردن نور او، او را از راهی که انتخاب کرده بود باز نداشت. 

وی ادامه داد: همچنین در خطبه 100 نهج‌البلاغه آمده است: «وَ نَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ غَيْرُهُ وَ أَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ، أَرْسَلَهُ بِأَمْرِهِ صَادِعاً وَ بِذِكْرِهِ نَاطِقاً، فَأَدَّى أَمِيناً، وَ مَضَى رَشِيداً، وَ خَلَّفَ فِينَا رَايَةَ الْحَقِّ، مَنْ تَقَدَّمَهَا مَرَقَ وَ مَنْ تَخَلَّفَ عَنْهَا زَهَقَ وَ مَنْ لَزِمَهَا لَحِقَ» شهادت مى‌دهيم كه خدايى جز او نيست و محمد بنده او و پيامبر اوست. خداوند پیامبرش را برای دوام فرستاد. نخست آنکه فرمان خدا را به مردم برساند و دوم یاد خدا را در دلها زنده سازد. او رسالت خود را در عين امانتداری ادا كرد، و با راستى و درستى به راه خود ادامه داد، و پرچم حق را در ميان مردم به يادگار گذارد. پیشی گرفتگان از این پرچم از دين به در می‌روند، و عقب افتادگان نابود می‌شوند. و همراهان این پرچم رستگار هستند.

امام جمعه شاهدیه در بخش دیگری از خطبه‌های نماز جمعه با اشاره به خطابات قرآن کریم گفت: در آیه 27 سوره مبارکه انفال است که اهل ایمان را از خیانت به خدا و رسول خدا و مؤمنین بر حذر داشته و می‌فرماید: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَخُونُوا اللَّهَ وَالرَّسُولَ وَتَخُونُوا أَمَانَاتِكُمْ وَأَنتُمْ تَعْلَمُونَ». اصل و اساس خیانت از منفورترین گناهان است و مهمترین پیامد آن سلب اعتماد و ایجاد نفرت و عداوت بین مردم خواهد بود. بدین جهت در قرآن کریم و روایات اسلامی فراوان مردم را از این صفت زشت بر حذر داشته است. گاهی می‌فرماید: خداوند افراد خائن را دوست نمی‌دارد و گاهی خیانت را عامل ویرانی جامعه معرفی کرده است و گاهی می‌فرماید: خیانت با اسلام سازگار نیست و گاهی خیانت را سر رشته کفر و نفاق معرفی کرده است. 

وی ادامه داد: در این آیه شریفه نیز خداوند متعال اهل ایمان خواسته است که به سه گروه خیانت نکنید. گروه اول خیانت به خدا است. کوتاهی در حفظ دین خدا و انجام دستورات ‌الهی خیانت به خدا است. گروه دوم خیانت به رسول خدا(ص) چرا که پیامبر اسلام دو امانت قرآن و عترت در بین مردم بجا گذاشت و کوتاهی نسبت به این دو چیز خیانت به پیغمبر است.

دهقان‌نیری گروه سوم را خیانت در امانت مردم برشمرد و گفت: امروز این نظام جمهوری اسلامی امانتی است که امام راحل و ۲۳۰ هزار شهید است که به دست ما سپرده‌اند و آنهایی که تلاش می‌کنند ضربه‌ای به این نظام اسلامی وارد سازند، آنهایی که با قلم و زبانشان در جهت تضعیف نظام اسلامی گام بر می‌دارند، بدون شک اینها خائن هستند.

انتهای پیام
captcha