تمسک به قرآن مسیر عبور از غبار فتنه‌ دشمنان است
کد خبر: 4093138
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۸

تمسک به قرآن مسیر عبور از غبار فتنه‌ دشمنان است

امام‌جمعه بخش مرکزی یزد تمسک به قرآن را در عبور از غبار فتنه‌ها مؤثر خواند و ضمن تطبیق این آیات با حوادث کنونی گفت: بخشی از جامعه، امروز با یکسری غبارآلودگی‌ها در فضای زندگی‌شان مواجه هستند که باید از قرآن که فصل‌الخطاب است برای رفع ناپاکی‌ها استفاده کرد.

سیدمحمد کاظم مدرسی، امام جمعه بخش مرکزی یزدبه گزارش ایکنا از یزد، آیت‌الله سیدمحمدکاظم مدرسی، امام‌جمعه بخش مرکزی یزد، شامگاه 27 مهرماه در جمع اعضای هیئت انصار ولایت دارالعباده یزد با اشاره به اهمیت بهره‌گیری از آیات نورانی قرآن کریم و تطبیق حوادث به آن اظهار کرد: گاهی حوادثی پیش می‌آید که باید با توجه به آیات قرآن آنها را حل کنیم. حضرت محمد(ص) می‌فرمایند: «فَاِذا التَبَسَت عَلیکُمُ الفِتَن کَقِطَعِ الَّیلٍ المُظلِمِ فَعَلَیکُم بِالقُرآنِ فَإنَّهُ شافِعٌ مُشَفَّعٌ و ما حِلٌ مُصَدَّقٌ وَ مَن جَعَلَهُ أمامَهُ قادَهُ إلَی الجَنَّةِ وَمَن جَعَلَهُ خَلفَهُ ساقَهُ إلَی النّارِ وَ هُوَ الدَّلیلُ یَدُلُّ عَلَی خَیرِ سَبیلٍ»؛ هرگاه آسمان زندگی شما را غبار فتنه‌ها فرا گرفت، به طوری که راه حق از باطل را تشخیص نمی‌دهید و تردید دارید، به قرآن مراجعه کنید. اگر کسی قرآن را با التفات به روایات پیامبر(ص) و تفسیر حضرات معصومان(ع) درک کند، یقیناً قرآن او را به طرف حق سوق خواهد داد.

امام‌جمعه بخش مرکزی یزد با استناد به بخشی از آیات سوره مبارکه نور، تمسک به قرآن را در عبور از غبار فتنه‌ها مؤثر خواند و ضمن تطبیق این آیات با حوادث کنونی گفت: بخشی از جامعه ما، امروز با یکسری غبارآلودگی‌ها در فضای زندگی‌شان مواجه هستند. در زمان پیامبر(ص) و در جریان غزوه بنی‌الصطلق عده‌ای خواستند فضاسازی کنند و پیغمبر(ص) را بواسطه تهمت به قداست همسرشان هدف قرار دهند، تا از این طریق نظام اسلامی را ضعیف جلوه دهند چرا که در تهمت و افترا دشمن بسیار می‌تواند سوء استفاده کند.

وی ادامه داد: دشمن در قدم اول ایجاد شک و تردید می‌کند؛ چگونه پیغمبر(ص) که نمی‌تواند خانواده خودش را کنترل کند، می‌خواهد جامعه را هدایت کند؟! یکی از آثار تهمت‌های ناروا در نظام‌های الهی ایجاد تفرقه و اختلاف است. استفاده ابزاری از حوادث برای تضعیف روحیه مردم، ایجاد یأس و ناامیدی در جامعه و امیدوار کردن دشمن از دل بهتان‌ها بیرون می‌آید. در جریان فتنه اخیر هم یک گروه متشکل از درون و بیرون کشور که علیه نظام اسلامی فعالیت دارند، با یک افترا شروع به تشویش اذهان و ایجاد اختلاف بین مردم کردند.

مدرسی افزود: البته قرآن می‌فرماید: گمان نکنید این حوادثی که پیش می‌آید تماماً شر است برای شما، خیر؛ بلکه موجب می‌شود افراد منافق درون جامعه کاملاً شناخته شوند. قبل از ظهور حضرت ولیعصر(عج) آنقدر باید این جامعه از نفاق پاک شود تا در زمان ظهور فقط دو طایفه داشته باشیم؛ مؤمن و کافر.

مدرسی با اشاره به برخی آثار فتنه‌ها اظهار کرد: فتنه اخیر نقاط ضعف ما را برایمان روشن کرد. مسئولانی که ضعیف عمل کردند باید بدانند فضای مجازی ما مشکل دارد، حوزه‌ها نتوانستند به تربیت کامل بپردازند، آموزش و پرورش و دانشگاه مشکل دارد. اگر کسی اهل دقت باشد، می‌بیند کسانی که امروز سردمدار جریان فتنه هستند، کسانی‌ هستند که اتفاقاً نه به جایگاه زن اعتقادی دارند، نه به زندگی و نه به آزادی. یکی از آنها، دولت وهابی عربستان است که به زن، تحصیلات و آزادی زن اعتقادی ندارد. دیگری گروهک منافقان هستند که حتی به زنان اجازه نمی‌دهند رنگ لباسشان را خودشان انتخاب کنند. چنین کسانی امروز مدافع زن و آزادی در جامعه ما شده‌اند.

اهمیت جهاد تبیین در مهار فتنه‌ها

سخنران این مراسم با بیان اینکه امروز باید نقاط ضعف‌مان را بشناسیم، گفت: مسئولان باید توجه داشته باشند. نباید سفید نمایی مطلق داشته باشیم همانطور که نباید سیاه‌نمایی مطلق داشته باشیم. هر بخشی از جامعه که در این جریان وارد شد، به میزانی که وارد شد و بنزین روی آتش ریخت، برای او به همان مقدار گناه نوشته می‌شود. ابتدای آن یک هسته مرکزی داشت که فتنه را آنجا شروع کردند. اینها عذاب دردناک‌تری دارند. کسانی که به هر شکل بر علیه نظام اسلامی نا‌امنی ایجاد می‌کنند باید روزی پاسخ دهند.

مدرسی ضمن بیان اهمیت جهاد تبیین، با مهم خواندن نقش خواص در فتنه‌ها افزود: قرآن خواص ساکت را مذمت می‌کند: «لولا إذ سمعتموه....هذا افک مبین» می‌فرماید شما که فهمیدید دشمن به نظام اسلامی تهمت زده‌ است، چرا در جامعه اقدام نکردید و فریاد بزنید که این بهتان است. خیال نکنید شما هم بی‌تقصیر هستید، باید در آن فضاها می‌آمدید، بنابراین یک معلم، روحانی، استاد دانشگاه نباید ساکت از کنار این جریانات و هیجانات ایجاد شده بگذرد.

وی در پایان به نقش مردم در فضای مجازی و نشر مطالب اشاره کرد و گفت: برای هر زمانی قرآن، فصل‌الخطاب است. «اذ تلقونه بالسنتکم و تقولون بافواهکم..» این آیه خطاب به کسانی است که در فضای مجازی پیام‌ها را در گروه‌ها و کانال‌ها نشر می‌دهند. بدانند روزی بازخواست خواهند شد که این پیام‌ها را زبان به زبان و گوش به گوش چرخاندید، در حالیکه علم نداشتید.

انتهای پیام
captcha