رشد 200 درصدی معتادان متجاهر طی پنج سال گذشته
کد خبر: 4094086
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۱

رشد 200 درصدی معتادان متجاهر طی پنج سال گذشته

مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران از رشد 200 درصدی معتادان متجاهر شهر تهران طی پنج سال گذشته خبر داد.

احمد احمدی‌صدر، مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران، امروز دوم آبان ماه طی سخنانی در جمع خبرنگاران در مورد آخرین فعالیت‌های این سازمان پیرامون جمع‌آوری معتادان متجاهر و ساماندهی آن‌ها در مراکز تحت پوشش سازمان، اظهار کرد: درباره بحث ساماندهی آسیب‌های اجتماعی به‌ویژه وضعیت معتادان متجاهر نهادهای مختلفی متولی امر هستند. ستاد مبارزه با مواد مخدر، وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سازمان بهزیستی، سازمان فنی و حرفه‌ای، قوه قضائیه، نیروی انتظامی، کمیته امداد، مجلس شورای اسلامی، هلال احمر، صداوسیما، سازمان‌های مردم‌نهاد ، شهرداری تهران و ... از جمله نهادهای متولی در این موضوع مهم هستند.

وی ادامه داد: شهرداری تهران در دوره مدیریت جدید و ابتدای پذیرش مسئولیت شهر تهران اقدام به تشکیل قرارگاه اجتماعی کرد. متأسفانه با حجم بالایی از معتادان متجاهر در سطح شهر تهران مواجه شدیم که به اذعان دستگاه‌های مسئول و متولی، نسبت به پنج سال گذشته رشد بیش از ۲۰۰ درصدی داشته‌اند که باید برای این چالش راه حلی می‌اندیشیدیم که تنها راه این مسئله ورود جدی و جهادی برای برداشتن بارهای روی زمین مانده از قبل بود. اولین سؤال ما این بود که چرا معتادان متجاهر از قبل جمع‌آوری نشده‌اند و پاسخ آقایان این بود که ظرفیت کافی برای پذیرش آن‌ها نداریم. به همین دلیل۱۴ دستگاه متولی مکلف شدند که تعداد 9 هزار ظرفیت جدید مورد نیاز را ایجاد کنند که شهرداری تهران به منظور کمک هرچه بیشتر و باز شدن گره‌ها، مسئولیت ایجاد بیش از ۵۰ درصد ظرفیت مورد نیاز تهران را برعهده گرفت و تاکنون بیش از پنج هزار ظرفیت ایجاد کرده و قرار بر این است سایر نهادهای متولی نیز کمتر از ۵۰ درصد دیگر را تأمین می‌کنند.

احمدی‌صدر اظهار کرد: نگاه ما به این مسئله نسبت به سایر نگاه‌ها تفاوت جدی دارد و معتقدیم این عزیزان با وضعیت بد جسمانی، روحی و روانی نیز خانواده ما هستند. آن‌ها پدران و مادران و فرزندان این سرزمین هستند و همه در قبال آن‌ها مسئولیت داریم و این چه معنا دارد روی انسانی برچسب منع پذیرش بزنیم و او را همچون زباله قلمداد کنیم که متأسفانه این گونه تعابیر در دوران گذشته مکررا به کار رفته است. لذا باید به حل مشکلات این قشر بپردازیم و غفلت نکنیم. در همین راستا، سخت‌ترین قسمت و حلقه مفقوده ماجرای متجاهران را نیز با جان ودل پذیرفتیم و ظرفیت‌هایی برای بالای ۶۵ سال و زیر ۱۸ سال، زخم بازها، عفونی‌ها، بانوان، معلولان اعصاب و روان‌ها نیز ایجاد کردیم که جمعا تاکنون بیش از پنج هزار ظرفیت به لطف خدا ایجاد شده است.

وی در ادامه در رابطه با چگونگی تأمین هزینه این افراد در شهرداری نیز بیان کرد: هزینه یک معتاد متجاهر زخم باز که به صورت میانگین هر ماه حدود ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان بوده، معادل است با هزینه نگهداری بیش از 10 نفر معتاد متجاهرعادی. یعنی انرژی، هزینه و خدماتی که به ۲۰۰ نفر زخم باز و عفونی می‌دهیم، معادل است با هزینه و خدماتی که برای بیش از دو هزار نفر معتاد متجاهر عادی صرف می‌کنیم و این مسئله، بار سنگینی برای شهرداری تهران دارد. در ادوار گذشته، به ویژه دهه گذشته طبق آمار ستاد مبارزه با مواد مخدر نه تنها طرح‌های جمع‌آوری موثر نبوده بلکه عدد پنج هزار معتاد متجاهر در چند سال قبل به بیش از 25 هزار نفر در استان تهران رسیده است.

مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی تصریح کرد: به همین جهت برنامه‌ای در ۹ گام به عنوان برنامه (تربیتی، انگیزشی، درمانی) طراحی کرده‌ایم و این ۹ گام پس از شناسایی، جذب و پذیرش به این ترتیب است: گام اول: سم زدایی و درمان اولیه، گام دوم: بازگشت به هویت، درمان انگیزشی و خودباوری، گام سوم: بازتوانی جسمانی و کسب آمادگی جسمانی (سلامت جسم)، گام چهارم: خودشناسی، خداشناسی، معنویت افزایی و سلامت روح، گام پنجم: حمایت از خانواده‌های نیازمند مددجویان، برقراری ارتباط با خانواده و مددجو، گام ششم: حرفه‌آموزی، مهارت‌آموزی، گام هفتم: ورود به چرخه اشتغال، گام هشتم: باز اجتماعی شدن و گام نهم: ورود به بازار کار، مراقبت‌های پس از خروج.

احمدی‌صدر بیان کرد: مسئله متجاهران موضوعی بسیار پیچیده است؛ چراکه با شخصیت انسان سروکار دارد و اما موظفیم همه تلاش و همت خود را انجام دهیم و از هیچ کوششی فروگذار نکنیم و قطعاً برنامه‌های تربیتی، انگیزشی و حمایتی را با جدیت دنبال خواهیم کرد، اما باید بدانیم پاک شدن کامل چهره تهران از حضور متجاهران بستگی به عملکرد همه‌جانبه، دقیق و به موقع همه نهادهای متولی دارد که اگر این وظایف به درستی انجام نشود و در موضوعاتی همچون وجود گسترده خرده‌فروشان و عمده‌فروشان اقدام به موقع انجام نشود و مسئله جمع‌آوری به همان شکل سنتی قدیم ادامه یابد و در امر غربالگری دقت‌های لازم صورت نپذیرد و نیز فرهنگ‌سازی عمومی جدی گرفته نشود و اقدامات پیشگیرانه به صورت هدفمند و جامع در سطح کشور و کلانشهر تهران صورت نپذیرد، همه تلاش‌ها و اقدامات شبانه‌روزی ما بخش کوچکی از درد را درمان نخواهد کرد و این چرخه ادامه خواهد داشت.

وی در پایان گفت: لذا در این مورد نیز در قرارگاه اجتماعی تهران پیشنهاداتی به سایر نهادهای متولی داده شده است که در صورت انجام آن‌ها (که پیچیدگی ویژه‌ای نیز ندارد) قطعا موفق خواهیم شد و با کمک سایرعزیزان متولی که همواره در تلاش هستند با یک نگاه واحد و در یک مسیر روشن و یک برنامه جامع پیشنهادی اقدام کنند، طی کمتر از سه سال شاهد عاری شدن سطح شهر از وجود متجاهران خواهیم بود.

انتهای پیام
captcha