گسترش خدمت‌رسانی کتابخانه‌های یزد به مناطق دوردست
کد خبر: 4094548
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۴

گسترش خدمت‌رسانی کتابخانه‌های یزد به مناطق دوردست

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان یزد گفت: این نهاد به جای اینکه به سمت کتابخانه‌سازی جدید حرکت کند عمده فعالیت‌های خود را بر این مسیر قرار داده تا خدمت‌رسانی عمومی گسترش یافته و از دورترین نقاط استان بتوانند از خدمات کتابخانه‌ها استفاده کنند.

بازدید مدیرکل کتابخانه‌های یزد از ایکنابه گزارش ایکنا از یزد، محمد محسن رفیعی، مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان یزد در بازدید از ایکنا شعبه یزد اظهار کرد: این نهاد به جای اینکه به سمت کتابخانه‌سازی جدید حرکت کند عمده فعالیت‌های خود را بر این مسیر قرار داده تا خدمت‌رسانی عمومی گسترش یافته و از دورترین نقاط استان یزد بتوانند از خدمات کتابخانه‌های عمومی استفاده کنند.

رفیعی افزود: در گذشته تنها دو خدمت کتابداری و سالن مطالعه در کتابخانه‌های عمومی انجام می شد ولی اکنون بیش از 40 عنوان خدمت در کتابخانه‌های عمومی قابل ارائه است.

وی ادامه داد: در کتابخانه مرکزی یزد و هم اکنون بیش از 30 عنوان خدمت به افزون بر 10 هزار نفر عضو این کتابخانه ارائه می‌شود و به جز موسیقی و تئاتر که بر اساس نیاز کتابخانه انجام می‌شود، بقیه فعالیت‌ها در این کتابخانه در حال ارائه است.

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان یزد گفت: کتابخانه مرکزی یزد در سال گذشته به عنوان زیباترین کتابخانه عمومی کشور انتخاب شد و در این کتابخانه بخش‌های مختلف از کودک تا بزرگسال و حتی بخش‌های مرتبط سالمندان وجود دارد و فعالیت‌های تخصصی حوزه نابینایان و ناشنوایان انجام می‌شود و دانشجویان و محققان نیز می‌توانند از بخش‌های تخصصی دانشگاهی این کتابخانه استفاده کنند.

رفیعی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه خدمت رسانی به دورترین نقاط استان که از جمله برنامه‌های دولت سیزدهم است در دستور کار این نهاد نیز قرار دارد گفت: با توجه به اینکه به عنوان مثال در بخش مرکزی یزد 14 روستا داریم که تنها یک کتابخانه در محمدآباد وجود دارد لذا به سمت راه‌اندازی کتابخانه سیار حرکت می‌کنیم تا این کتابخانه در مدارس و اماکن تجمعی مردم حضور یافته و خدمت‌رسانی کند.

وی ادامه داد: در شهرستان‌های تفت و اردکان نیز مقرر شد از طرف فرمانداری‌ها خودرویی به نهاد کتابخانه‌های استان اختصاص یافته و نیرو و تجهیزات این خودرو توسط ما تأمین شود و در بهاباد نیز کتابخانه سیار تماماً توسط نهاد کتابخانه‌ها تأمین شده و در حال خدمت رسانی است.

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان یزد در پاسخ به سؤال ایکنا در زمینه وضعیت نیروی انسانی این نهاد گفت: هم اکنون 9 پست اداری و همچنین 15 پست کتابداری خالی است که به دلیل بازنشستگی یا مرخصی بلندمدت و یا استعفا جابجا شده‌اند و باید نیروهای جدید جایگزین شود.

رفیعی در پاسخ به سؤال دیگر ایکنا در مورد پروژه‌های نیمه تمام این نهاد گفت: خوشبختانه کتابخانه‌ مرکزی یزد بعد از 25 سال بلاتکلیفی به بهره‌برداری رسید و کتابخانه شهید بابایی زارچ نیز برای تکمیل محوطه نیاز به یک میلیارد تومان اعتبار دارد. همچنین با مساعدت شهرداری شاهدیه کتابخانه شهدای این شهر بهسازی و توسعه داده شد و در روزهای آتی به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی با اشاره به اینکه کتابخانه‌های چاهک خاتم و مبارکه بافق نیز آماده بهره‌برداری است بیان کرد: آماده همکاری با همه فرمانداری‌ها و شهرداری‌های مناطق استان در این زمینه هستیم.

رفیعی یادآور شد: نهاد کتابخانه‌های عمومی استان هم اکنون دارای 112 واحد کتابخانه اعم از 100 کتابخانه نهادی، 11 کتابخانه مشارکتی و یک کتابخانه مستقل است. 

حامد عطارها، معاون در این نشست گفت: بخش دانشجویی کتابخانه مرکزی یزد دارای ویدئو پروژکتور و سالن اجتماعات و همچنین سالن مطالعه است که دانشجویان می‌توانند از فضاهای موجود این کتابخانه استفاده کنند. همچنین بخش‌های پژوهشی و داده‌ای این کتابخانه و نهاد کتابخانه‌ها در اختیار محققان و پژوهشگران و دانشجویان است.

علی صدری، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی استان یزد نیز در این بازدید گفت: نشر الکترونیک و برگزاری نمایشگاه‌های کتابخوانی و همچنین استودیو ضبط تصویری و فعالیت‌های دانشگاهی در زمینه پایان نامه‌ها و مطالعه و تحقیق کتابخوانی برخی از فعالیت‌های این نهاد در این زمینه است و موارد مشترک زیادی بین این نهاد و کتابخانه‌های عمومی وجود دارد که می‌توان با همکاری یکدیگر در جهت خدمت بیشتر به اقشار مختلف حرکت کرد و آماده هر گونه همکاری هستیم.

انتهای پیام
captcha