استخراج برش عملیاتی طرح کاهش آلودگی هوای اراک از سوی جهاددانشگاهی
کد خبر: 4095290
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۹

استخراج برش عملیاتی طرح کاهش آلودگی هوای اراک از سوی جهاددانشگاهی

فرماندار اراک با بیان خدمات جهاددانشگاهی استان گفت: برش عملیاتی از طرح جامع کاهش آلودگی هوای شهر اراک از سوی این نهاد انقلابی استخراج شود تا جلسات با محوریت این برش پیگیری شود.

بازدید فرماندار اراک از آزمایشگاه محیط زیست جهاد دانشگاهی

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، به نقل از روابط عمومی جهاد دانشگاهی استان مرکزی، امیر هادی، فرماندار اراک، در جریان بازدید از آزمایشگاه معتمد محیط زیست جهاددانشگاهی استان مرکزی اظهار کرد: خدماتی که جهاد دانشگاهی ارائه می‌دهد باید در سطح استان به ویژه شهرستان‌ها به عموم شناسانده شود.

وی با اشاره به اینکه نگاه به طرح‌های مطالعاتی، اقتصادی شده و به همین سبب خروجی کاملی ندارند، افزود: برش عملیاتی از طرح جامع کاهش آلودگی هوای شهر اراک از سوی جهاددانشگاهی استخراج شود تا جلسات با محوریت این برش پیگیری شود. اگر جهاد دانشگاهی بتواند این مهم را انجام دهد، قطعا ما نیز در کنار این نهاد خواهیم بود.

توانایی ورود جهاد دانشگاهی به حوزه‌های مختلف

علی‌اصغر غفاری‌زاده، رئیس جهاددانشگاهی استان مرکزی، نیز با تأکید بر ظرفیت‌های جهاددانشگاهی در تمام حوزه‌ها بیان کرد: با توجه به وجود چندین آزمایشگاه معتمد محیط زیست در سطح استان برآیندهای صورت گرفته حاکی از آن است که آزمایشگاه محیط زیست جهاد دانشگاهی عملکرد بسیار خوبی داشته است، به طوری که نتیجه کار این آزمایشگاه قابل مقایسه با سایر مراکز آزمایشگاهی نیست.

وی با اشاره به گسترده‌تر کردن این مجموعه در استان، گفت: جهاددانشگاهی در سه حوزه سرطان پستان، محیط زیست و جمعیت ورود می‌کند که البته خروجی مطلوب در این حوزه ها نیازمند حمایت ویژه از سوی مسئولان استانی و شهرستانی است. این نهاد انقلابی در بسیاری از حوزه‌ها ورود کرده که به عنوان مثال می‌توان فرآوری نخاله‌های ساختمانی و تبدیل آنها به محصولات کاربردی را یکی از این اقدامات عنوان کرد.

غفاری‌زاده ادامه داد: جهاددانشگاهی جزو معدود نهادهایی است که توانایی ورود به بسیاری از عرصه‌ها همچون پزشکی، خدمات، صنعت و ... را دارد. همچنین جهاددانشگاهی وابسته به درآمدهای خود است و باید مسئولان حمایت از این نهاد را مدنظر قرار دهند؛ چراکه بدون حمایت نمی‌توان به نتیجه مطلوب دست پیدا کرد.

مسئول آلایندگی اراک باید مشخص شود

سیداحمد حسینی،مدیر آزمایشگاه معتمد محیط زیست جهاددانشگاهی استان مرکزی، نیز گفت: این آزمایشگاه با حداقل آیتم‌ها و امکانات آغاز به کار کرد، ولی تلاش ما بر این بود که در حوزه محیط زیست اقدامات بیشتر و مؤثرتری را به انجام رسانده و کار را توسعه دهیم و حرکت در حوزه محیط زیست به صورت ویژه پیگیری شود.

وی با اشاره به موضوع آلودگی هوا، ادامه داد: با توجه به اینکه صنایع استان تمایل بسیاری به رفع آلایندگی دارند تلاش ما بر این است که برای رفع این آلودگی‌ها به صنایع کمک کنیم. صدمات ناشی از آلایندگی از سوی صنایع آلاینده سیار بیشتر از صنایع ثابت است. مسئول آلایندگی اراک باید مشخص شود. بیش از ۵۰ درصد آلودگی اراک از سوی صنایع ایجاد می‌شود.

وی تاکید کرد: ظرفیت آزمایشگاه معتمد محیط زیست جهاد دانشگاهی تنها منحصر به پایش نیست، بلکه به دنبال رفع آلاینده‌ها نیز هست. این مرکز آزمایشگاهی برنامه‌های بلندمدتی را برای خود ترسیم کرده است. با توجه به اینکه بعد از آلودگی آب و هوا در سال‌های نزدیک با آلودگی خاک نیز مواجه می‌شویم؛ از این رو این آزمایشگاه آمادگی فعالیت در این حوزه را نیز دارد.

انتهای پیام
captcha