همایش بین‌المللی «فقه و تربیت» برگزار می‌شود
کد خبر: 4095372
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۹
با همکاری ۲۰ نهاد حوزوی و دانشگاهی

همایش بین‌المللی «فقه و تربیت» برگزار می‌شود

رئیس نمایندگی جامعةالمصطفی العالمیه در خراسان از برگزاری همایش بین‌المللی «فقه و تربیت» با همکاری ۲۰ نهاد حوزوی و دانشگاهی در اسفندماه خبر داد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا صالح، رئیس نمایندگی در خراسان

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا صالح، رئیس نمایندگی المصطفی در خراسان و دبیر همایش بین‌المللی فقه و تربیت، ظهر امروز 7 آبان در حضور اصحاب رسانه گفت: جامعةالمصطفی نهادی حوزوی، بین‌المللی و فعال در عرصه‌های علوم اسلامی و علوم‌ انسانی ناظر به رویکرد‌های دینی است که در عین پیگیری برنامه‌های متعدد علمی، با تنوع رشته‌ها در علوم اسلامی و انسانی، هدف پاسخگویی به نیاز‌های جامعه بین‌الملل را با طراحی‌های نوینی دنبال می‌کند.

وی تنوع ۴۰۰ رشته، گرایش و مقطع جامعةالمصطفی در حوزه علوم اسلامی را در کل جهان بی‌سابقه عنوان کرد و افزود: جامعة‌المصطفی العالمیة با نگاه دینی به علوم‌ انسانی تلاش می‌کند تا ناظر به نیاز‌های فقهی بشر امروز، رویکرد‌های ارزشمندی را فعال و پیگیری کند.

وی با تأکید بر این که فقه و تربیت نقش‌ برجسته‌ای در زندگی فرد و جامعه دارد، اظهار کرد: این همایش بین‌المللی به دنبال تبیین نقش فقه و تربیت در یکدیگر به‌عنوان موضوع مشترک تربیتی انسان می‌باشد که ساحت‌های مختلفی را هدف‌گذاری کرده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین صالح تربیت اقتصادی، سیاسی، جسمانی، بهداشتی، فرهنگی و... را برخی از موضوعات مشترک فقه و تربیت توصیف کرد و گفت: نقش تبیینی فقه در فرایند اسلامی‌سازی علوم، بسیار مهم و حائز اهمیت است.

استاد جامعةالمصطفی افزود: فقه به‌ عنوان خاستگاه قرآن و سنت تأمین‌کننده محتوای تربیت اسلامی است؛ فقه و تربیت در احصای موضوعات جدید، هماهنگی و هم‌نوایی زایدالوصفی با یکدیگر دارند.

همایش بین‌المللی فقه و تربیت به چهار زبان در اسفندماه برگزار می‌شود

وی حوزه‌های علمیه، دانشگاه‌ها و مراکز جامعة‌المصطفی را از جمله مخاطبان همایش بین‌المللی فقه و تربیت برشمرد و با بیان اینکه این همایش به چهار زبان فارسی، عربی، انگلیسی و اردو برگزار خواهد شد، تصریح کرد: تقویت ورود بانوان در عرصه‌های علوم‌ انسانی و اسلامی از پدیده‌های انقلاب اسلامی که حضور ایشان در رشد و ارتقای دانش دینی تأثیر بسزایی داشته است.

صالح در ادامه یادآور شد: همایش بین‌المللی فقه و تربیت از ظرفیت‌های بانوان داخل و خارج از کشور حداکثر استفاده را داشته، بانوان اساتید، سکان‌داران اصلی برگزاری این همایش بین‌المللی هستند.

وی ضمن اشاره به سایت همایش بین‌المللی فقه و تربیت به نشانی hamayesh.miu.ac.ir/tarbiyt/fa با بیان این که مهلت ارسال چکیده مقالات تا اول دی‌ماه و ارسال اصل مقالات تا اول بهمن‌ماه ۱۴۰۱ تمدید شده است، ادامه داد: همایش بین‌المللی فقه و تربیت، ۱۱ اسفندماه همزمان در مشهد مقدس و سایر نمایندگی‌های داخلی و خارجی برگزار خواهد شد.

رئیس نماینده جامعةالمصطفی در خراسان ایجاد بستر مناسب برای مطالعات میان‌رشته‌ای را از مهم‌ترین اهداف این همایش توصیف کرد و افزود: بررسی نقش تربیتی فقه و ابواب متناظر آن از جمله مؤلفه‌هایی است که تعامل فقه با ساحت تربیتی را هدف‌گذاری می‌کند.

وی ضمن تأکید بر اهمیت آشنایی با موضوعات و مسائل جدید در حوزه فقه و تربیت، محور‌های این همایش اعم از پیشینه شناسی و سیر تحول مطالعات فقه و تربیت را مهم ارزیابی کرد و گفت: در این همایش بین‌المللی موضوعات فقهی آیند بشری مورد توجه قرار می‌گیرد؛ این که فقه برای آینده چه برنامه‌هایی خواهد داشت، در حوزه پیشینه و سیر تحولات مدنظر است.

استاد جامعة‌المصطفی به ظرفیت‌های تحولی فقه و مؤلفه‌های اصلی این عرصه اشاره و اذعان کرد: ۷ مؤلفه اصلی تربیت از جمله مباحثی است که نقش و ظرفیت فقه در این عناصر بررسی می‌شود.

وی تعامل فقه و تربیت اخلاقی، تربیت سیاسی، تربیت عاطفی، تربیت جسمانی و... شکل‌گیری نگاه جدید در مخاطبان و مکلفان به‌ویژه نسل جوان را از جمله اهداف همایش بین‌المللی فقه و تربیت توصیف کرد و افزود: تحلیل تربیتی موضوعات و ابواب فقهی از دیگر محور‌های این همایش بین‌المللی است که در آن دلالت‌های تربیتی موضوعات از منظر فقهی بررسی می‌گردد.

رئیس نمایندگی جامعةالمصطفی در خراسان به برخی از مؤلفه‌های مهم در محور‌های این همایش اشاره کرد و یادآور شد: در این همایش ۲۰ نهاد حوزوی و دانشگاهی مشارکت نموده، تا کنون ۱۰ پیش‌ نشست با مشارکت مراکز و مجموعه‌ها برگزار شده است.

حجت‌الاسلام‌ صالح، ضمن اشاره به‌عنوان برخی از پیش‌نشست‌های همایش بین‌المللی فقه و تربیت، ارتقای سطح تو انمندی‌های پژوهشی و نگارشی طلاب را مهم دانست و با بیان این که ۱۰ کارگاه تخصصی با حضور اساتید برجسته کشوری برگزار شده است، اظهار کرد: تاکنون ۱۳۶ مقاله به دبیرخانه همایش بین‌المللی فقه و تربیت ارسال شده است که از این تعداد، ۵۰ مقاله را بانوان پژوهشگر تدوین کرده‌اند.

انتهای پیام
captcha