تعهد دانش‌آموزان به نظام ستودنی است + صوت
کد خبر: 4095887
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۴
دبیر کل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان:

تعهد دانش‌آموزان به نظام ستودنی است + صوت

حسین تاریخی در نشست خبری روز دانش‌آموز گفت: نسل حاضر یکی از پرانگیزه‌ترین نسل‌ها برای تداوم انقلاب اسلامی و تقیّد و تعهد دانش‌آموزان به این نظام ستودنی و مثال‌زدنی است.

به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری دبیر کل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان به مناسبت چهل‌وسومین سالگرد تأسیس اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان و هفته ملی نوجوان امروز دوشنبه ۹ آبان در ساختمان شهید رجایی وزارت آموزش‌وپرورش برگزار شد.

حسین تاریخی، دبیرکل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان در این نشست بیان کرد: خدا را شاکر هستیم که توانستیم در طول این 43 سال در کنار دانش‌آموزان و نوجوانان خدمات ویژه‌ای را به کشور ارائه کنیم. مجموعه انجمن اسلامی به عنوان قدیمی‌ترین تشکل دانش‌آموزی در طی این سال‌ها پرچمدار جنبش دانش‌آموزی بوده و توانسته با حفظ هویت و پرچمداری دانش‌آموزان جایگاه و نقش آنها را به رسمیت بشناسد.

وی ادامه داد: تجربه ما در طول این سال‌ها نشان داده  اگر به دانش‌آموزان اعتماد کنیم و آنها را به رسمیت بشناسیم و میدان را برای فعالیت آنها باز کنیم؛ این توان را دارند تا در بزنگاه‌ها و مواقعی که انقلاب دچار گره‌های کور شده است گره‌گشایی‌های کنند.

میزان اهمیت دانش‌آموزان در اتفاقات اخیر 

دبیر کل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان اضافه کرد: در طی سال‌های گذشته برای برخی این موضوع پیچیده بود که دانش‌آموزان بتوانند به عنوان کنشگر اجتماعی وارد عرصه فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی شوند و باری از دوش نظام بردارند اما تجربه ما نشان داده که در برهه‌های مختلف هم می‌توان این توانایی را به منصه ظهور برسانیم. یکی از برکات این اتفاقات اخیر این بود که میزان و اهمیت دانش‌آموزان و نوجوانان برای بسیاری پررنگ و پررنگ‌تر شد.

وی با اشاره به 13 آبان، روز ملی دانش‌آموز گفت: تقارن روز دانش‌آموز و روز استکبارستیزی جدای از تقارن تاریخی به لحاظ ماهیتی و ذاتی برخوردار از وجوه مشترک بسیار جدی است.  تجارب کشورهای دیگر و تمدن‌های مختلف نشان داده است که دانش‌آموزان و نوجوانان مبتنی بر فطرت ذاتی خود استکبارستیز هستند. دانش‌آموزان تحمل هیچگونه تکبر، غرور و خودخواهی را ندارند و این روحیه در بین نوجوانان و دانش‌آموزان بسیار پررنگ است. آنها در مقابل هرگونه استکباری مقاومت و ایستادگی ‌می‌کنند.

کد

این مقام مسئول اضافه کرد: تقارن 13 آبان با روز جمعه این امکان را به وجود خواهد آورد تا دانش‌آموزان علاوه بر حضور در راهپیمایی در نماز جمعه نیز حضور پیدا کنند. با پیش‌بینی‌هایی که صورت گرفته تلاش کردیم تا فضای شهر را به گونه‌ای طراحی شود که گویی نوجوانان میزبان شهروندان هستند.

تلاش برای تغییر مفهوم استکبار 

تاریخی با بیان اینکه دشمنان در تلاش هستند تا کفه مفهوم استکبار را در ذهن دانش‌آموزان متناسب با آنچه که تلقی خود است تغییر دهند، ادامه داد: روحیه استکبارستیزی را نمی‌توان از دانش‌آموز گرفت. به همین دلیل در تلاشند تا مفهوم استکبار را در ذهن دانش‌آموزان به پشتوانه ابزار رسانه‌‌ای و دروغ‌پردازی‌ها تغییر دهند. این گرد و غبارهای به وجود آمده از بین خواهد رفت و آنچه که واقعیت و حقیقت است برای همه آشکار می‌شود و روسیاهی برای افرادی که در این دام گرفتار شدند خواهد ماند.

دبیر کل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان اظهار کرد: افتخار مجموعه انجمن اسلامی این است که علاوه بر تقویت روحیه استکبار‌ستیزی بتواند کنش‌های اجتماعی و سیاسی را برای دانش‌آموزان سراسر کشور فراهم کند. از مصادیق این اتفاق می‌توان به بیان مطالبات و دغدغه‌های دانش‌آموزی با مسئولیا و دست‌اندرکاران اشاره کرد. فرصتی فراهم شد تا دانش‌آموزان متناسب با مطالباتی که در نسبت با صنف دانش‌آموز، انقلاب اسلامی و آینده دارند بتوانند بدون واسطه و دغدغه به مسئولان بیان کنند.

وی افزود: طبق اذعان مسئولان، دانش‌آموزان در بیان دغدغه و نظرات خود از عقبه تعقل و تدبر ویژه‌ای برخوردار هستند و اینگونه نیست که به دلیل سن پایین، نظرات و دغدغه‌های خام و ناپخته داشته باشند. مسئولینی که جسارت پاسخگویی داشتند و خود را در معرض سؤال قرار دادند، معترف بودند که بچه‌ها ‌علاوه بر تعقل و تدبر، کارشناسی خوبی برای بیان نقد و انتقادات سازنده انجام داده بودند و این موضوع مسیر خوبی را برای آنها و نظام این کشور ترسیم ‌می‌کند.

تاریخی تأکید کرد: قطعاً نسل حاضر یکی از پرانگیزه‌ترین نسل‌ها برای تداوم انقلاب اسلامی است. نسل حاضر اگر جلوتر از نسل سال ۱۳۴۲ نباشد حتماً هم‌طراز آنها است. تقیّد و تعهد دانش‌آموزان به این نظام ستودنی و مثال زدنی است.

برنامه‌های انجمن اسلامی به مناسبت 13 آبان

وی در ادامه با بیان اینکه مخاطب انجمن‌ اسلامی دانش‌آموزان مقطع متوسطه در دوره اول و دوم هستند؛ برنامه‌های انجمن اسلامی به مناسبت 13 آبان را شرح داد: تلاش کردیم تا بتوانیم متناسب با اقتضائات زمان تغییر و تحولاتی در فضای برنامه‌ای به وجود بیاوریم که می‌توان به فعالیت این مجموعه در حوزه بازی‌های گروهی و فعالیت‌های اردویی اشاره کرد. در حوزه اردوها و بازی‌های گروهی به فناوری‌ نوینی مجهز هستیم که «تاما» نام دارد.

تاریخی در رابطه با «تاما» شرح داد: در این حوزه طراحی‌های بازی و سناریوهای اردویی خوبی صورت گرفته است. در فضای فعلی آموزش‌وپرورش امیدواری‌های ایجاد شده تا مجدد فضای کار اردویی تقویت شود و بچه‌ها دوباره بتوانند با همان شور و هیجانی که متناسب اقتضای سنی آنها است فعالیت کنند. همچنین در فصل پاییز در مدارس جشنواره «بازی‌های گروهی تاما» حضور پررنگتری خواهیم داشت.

وی ادامه داد: در روز 13 آبان مراسم دوچرخه‌پیمایی را داریم که توسط دانش‌آموزان به سمت محل‌های تجمع راهپیمایی و مراسم نماز جمعه خواهند رفت. برنامه «کافه 57» را پیش‌بینی شده که جُنگ گفت‌وگو محور است. این برنامه در فضای مدرسه اتفاق می‌افتد و محور اصلی آن ایجاد فضای گفت‌وگو بین دانش‌آموزان مدرسه است. پیش‌بینی می‌شود فاز اول این برنامه در پنج هزار مدرسه در مقطع متوسطه دوم اجرا شود. همچنین لیگ‌های دانش‌آموزی با محوریت کتابخوانی با موضوع «گام دوم انقلاب اسلامی» و «استعمار» برگزار خواهد شد. نمایشگاه‌های «مدرسه ضدانقلاب» و تئاترهای دانش‌آموزی را داریم که بچه‌های انجمن اسلامی در فضای مدرسه برگزار خواهند کرد.

دبیر کل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان اضافه کرد: انتشار کتاب «من معترضم» اتفاق خوبی بود که در هفته‌های گذشته توانستیم رقم بزنیم. این کتاب مجموعه سؤالات دانش‌آموزان در رابطه با مسئله حجاب گردآوری کرده و پاسخ‌هایی متناسب با دانش‌آموزان به آنها داده شده است. این کتاب در دسترس جامعه دانش‌آموزی عموم کشور قرار گرفته است. اجرای سرودهای هماهنگ با عنوان سرودهای «ایرانیوم» در میدان‌های اصلی شهرها با محوریت انجمن اسلامی برگزار خواهد شد. همچنین پویش «سلبریتی محبوب من» که معرفی شهدای نوجوان و شهدای جبهه مقاومت است. در این پویش تلاش شده سلبریتی‌های واقعی فضای نوجوانِ تمدن‌ساز را برای دانش‌آموزان و نوجوانان معرفی شود. کتاب «این پرسش‌ها واقعی است» بازتولید پرسش و پاسخ در رابطه با مسائل نظام و انقلاب است که آماده انتشار است.

وی از فعال شدن سامانه پاسخگویی «همراز» به پیوست سامانه عقیق خبر داد و گفت: این سامانه آمادگی ارائه خدمت دارد که به صورت آنلاین پاسخگوی سؤالات بچه‌ها در حوزه‌های عقیدتی، معرفتی، احکام، تشکیلاتی و علمی است.

کم‌کاری و لکنت در معرفی خود 
دبیر کل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان در پاسخ به سؤال خبرنگار ایکنا مبنی بر اینکه فضای حقیقی سیاسی و اجتماعی از منظر شما چیست گفت: تعمدی وجود دارد تا توفیقاتی کشور دیده نشود. ما دستاوردهای‌ علمی، سیاسی و اقتصادی داریم اما افرادی تلاش می‌کنند تا همیشه نقطه ضعف‌ها بیان شود. این در صورتی است که بچه‌های المپیادی ما در سال‌های اخیر در کل دنیا افتخارآفرین بودند ولی آنطور که باید به آن پرداخته نشده است. همچنین در خانه‌های خلاقیت در موضوع استارتاپ‌ها شاهد ورود دانش‌آموزان به این حوزه هستیم که بچه‌ها کارهای شگرفی انجام می‌دهند.

در عرصه نظامی هم شاهد فضاسازی‌ عجیبی هستیم و برخی از دانش‌آموزان که تحت تأثیر فضای رسانه‌ای هستند، حتی اینکه ما در عرصه نظامی دستاوردهای ویژه‌ای داریم را باور ندارند. این تجربه را داشتیم که دانش‌آموز را وقتی به فضای نمایشگاهی بردیم نسبت به پیشرفت‌ها آگاه شدند. بسیاری تلاش ‌می‌کنند تا جمهوری اسلامی ایران را ناتوان در عرصه‌های مختلف نشان دهند که اشتباه است. اینکه ما دستاوردی نداشته باشیم و در فضای مدرسه نتوانیم به لحاظ حقیقی آن را مطرح کنیم به فضای رسانه‌ای دشمنان و کم‌کاری ما بازمی‌گردد. ما در معرفی آنچه که هستیم کم‌کاری و لکنت داشتیم که یا بیان آن را بلد نبودیم یا خودمان نیز نسبت به آن شک داشتیم.

تمایل بچه‌ها نسبت به اینکه در آینده بخواهند به کشور خدمت کنند و باعث افتخار کشور شوند جدی است. در این فضایی که گفته می‌شود ملتهب است اگر به مدارس مراجعه شود خواهیم دید که بخش جدی‌ای از دانش‌آموزان مسئله درس خود را دارند. بسیاری از بچه‌های متوسطه دوم نگران این هستند که تحصیل آنها تحت شعاع قرار بگیرد. بچه‌ها نسبت به آینده خود امید دارند و با انگیزه در حال کار کردن هستند.

تاریخی در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران مبنی بر جذب دانش‌آموزان معترض و منتقد گفت: ویژه برنامه «کافه 57» که پارسال تجربه اجرای آن را داشتیم بسیار موفقیت‌آمیز بود. در این رده سنی پذیرش حرف از سوی هم‌سن و سال بسیار بیشتر است و بچه‌ها توانایی این را دارند که در کنار یکدیگر گفت‌وگو کنند. اگر مسیر را ایجاد کنیم بچه‌ها هم فهم خوب و حوصله و صبر مناسب دارند. تلاش این است که بچه‌ها را از فرصت تعقل و تدبر خارج کنند و از بخش احساسی و عاطفی آنها سؤاستفاده کنند.

انتهای پیام
captcha