پاسداشت حقوق متقابل مردم و حکومت، ضامن اصلاح امور
کد خبر: 4096666
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۱

پاسداشت حقوق متقابل مردم و حکومت، ضامن اصلاح امور

مصطفی دلشادتهرانی، نهج‌البلاغه‌پژوه نوشت: پاسداشت حقوق متقابل مردم و حکومت، ضامن اصلاح امور است.

به گزارش ایکنا، مصطفی دلشادتهرانی، استاد دانشگاه و نهج‌البلاغه‌پژوه در کانال شخصی خود در شبکه اجتماعی تلگرام نوشت: «در ميان حقوق متقابل، حق مردم بر حكومت، و حق حكومت بر مردم و حقوق متقابل زمامداران و مردمان كه مبتنى بر جعل الهى است، از اهميتى ويژه برخوردار است.

رعايت اين حقوق متقابل، ضامن سامان يافتن زندگى مردمان و به صلاح آمدن زمامداران، و جلوه يافتن حق و عدل در جامعه، و برپا شدن اركان دين و ظهور دين‌دارى و اصلاح امور است.

امير مؤمنان على(ع) در این زمینه فرموده است: «و بزرگترين حق‌ها كه خداى سبحان واجبش كرده است، حق زمامدار بر مردم است و حق مردم بر زمامدار كه خداى سبحان آن را واجب کرد و حق هر يك را به عهده ديگرى واگذار فرمود و آن را موجب برقرارى پيوند آنان كرد و ارجمندى دين ايشان. پس حال مردمان نيكو نشود جز آن‌گاه كه زمامداران نيكورفتار باشند و زمامداران نيكورفتار نشوند جز آن‌گاه كه مردمان درستكار باشند. پس چون مردم حق زمامدار را بگزارند و زمامدار حق مردم را به جاى آرد، حق ميان آنان بزرگ‌مقدار شود و راه‌هاى دين پديدار و نشانه‌هاى عدالت بر جا و سنت چنانكه بايد اجرا. پس كار زمانه آراسته شود و طمع در پايدارى دولت پيوسته و چشم آز دشمنان بسته».

نهج البلاغه، خطبه 216

انتهای پیام
captcha