صنعت چاپ مکمل حوزه فرهنگی در بخش کتاب و نشر است
کد خبر: 4096800
تاریخ انتشار : ۱۳ آبان ۱۴۰۱ - ۰۰:۵۲

صنعت چاپ مکمل حوزه فرهنگی در بخش کتاب و نشر است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: صنعت چاپ، کامل‌کننده صنایع فرهنگ‌محور در حوزه نشر و کتاب است، چراکه اگر فعالیت زیبای صنعت چاپ نباشد، هر چقدر محتوای کتاب خوب باشد، اما برای مخاطب دلنشین نخواهد بود.

محمد حسین‌زاده، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضویبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، محمد حسین‌زاده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در آیین بزرگداشت روز ملی صنعت چاپ و تجلیل از فعالان صنعت چاپ خراسان رضوی که 12 آبان‌ماه در هتل پردیسان مشهد برگزار شد، با اشاره به اهمیت صنعت چاپ اظهار کرد: تمام صنایع به صنعت چاپ وابسته هستند، لذا اگر صنعتی هوشمند باشد، سعی خواهد داشت که پیوند خود را با صنعت چاپ و بسته‌بندی تقویت کند.

وی ادامه داد: اگر تولیدکنندگان بخواهند برای محصول خود ارزش افزوده ایجاد کنند، یکی از مؤثرترین راه‌های آن سرمایه‌گذاری بر حوزه بسته‌بندی است. صنعت چاپ، کامل‌کننده حوزه فرهنگ در حوزه کتاب و نشر کتاب است و هرچه که فعالان این عرصه تلاش کنند در انتهای کار، ثمره زحمات و تلاش‌های فرهنگی چند ساله خود را تقدیم صنعت چاپ و بسته‌بندی می‌کنند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی اضافه کرد: اگر کار زیبای صنعت چاپ نباشد، هر چقدر محتوای کتاب خوب باشد، اما برای مخاطب دلنشین نخواهد بود.

در ادامه محمود بنانژاد، عضو هیئت‌رئیسه اتاق اصناف ایران و رئیس اتاق اصناف مشهد، با اشاره به بعد صنفی و صنعتی چاپ نسبت به رفع موانع وارداتی به‌عنوان مصداق بارز حمایت و تسهیل‌گری، تصریح کرد: دولتی‌ها باید کمک کنند و موانع این حوزه را برطرف کنند.

وی گفت: امروز با ممنوعیت واردات کالاهای دسته‌ دوم و کارکرده مواجه هستیم، در حالی که همه می‌دانیم بسیاری از ماشین‌آلات کارکرده در دنیا هستند که می‌توانند خدمات شایسته‌ای به صنعت چاپ کشور داشته باشند و با در نظر گرفتن استثناء برای این قانون، می‌توان کمک بزرگی به بهسازی صنعت چاپ و بسته‌بندی ارائه کرد.

بنانژاد افزود: البته رفع ممنوعیت واردات این ماشین‌آلات باید به‌گونه‌ای باشد که دست دلالان در کار نباشد و تنها فعالان عرصه چاپ در این خصوص بتوانند با توجه به نیاز خود نسبت به وارد کردن دستگاه‌های دسته دوم اقدام کنند تا به بهسازی صنعت چاپ کمک شود.

عضو هیئت‌رئیسه اتاق اصناف ایران با اشاره به اهمیت صنعت چاپ، اظهار کرد: نمی‌توان صنعت چاپ را در عرصه صنایع استان نادیده گرفت، چراکه این صنعت به‌عنوان پیشران سایر صنایع و محور اقتصاد مولد است.

وی با اشاره به پیشران بودن صنعت چاپ ادامه داد: چاپ ما با چاپ کاغذی عجین شده است، اما امروزه تنها حدود 15 درصد از این ظرفیت به چاپ‌های کاغذی، نشریات، روزنامه‌ها و کتاب اختصاص یافته و مابقی این ظرفیت یعنی 85 درصد، در اختیار بخش بسته‌بندی صنعتی است که به کالاهای تولیدی کشور هویت می‌بخشد.

بنانژاد یادآور شد: بسیاری از فعالان صنعت چاپ برای دریافت تسهیلات دولتی و وام‌های کم‌بهره اعلام نیاز کرده‌اند، در حالی که رفع موانع خود یکی از مصادیق بارز تسهیلات حمایتی است. باید یک انسجام و هماهنگی میان واحدهای تولیدی استان وجود داشته باشد و این افتخار اتاق اصناف خراسان رضوی است که در مجموعه خود، صنف چاپ و بسته‌بندی را به‌عنوان یکی از معدود صنوف استانی می‌شناسد.

انتهای پیام
captcha