شب بهترین زمان عبادت و بندگی خداوند است
کد خبر: 4097163
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۵

شب بهترین زمان عبادت و بندگی خداوند است

مدرس حوزه علمیه لرستان بیان کرد: برکات شب برای انسان فراوان است، به‌طوری‌ که شب بهترین زمان برای عبادت و بندگی و انس با خداوند متعال است.

حجت‌الاسلام سیدنواب موسوی، مدرس حوزه علمیه لرستانحجت‌الاسلام سیدنواب موسوی، مدرس حوزه علمیه لرستان در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان، با شرح فرازی از خطبه ۴۸ نهج‌البلاغه «الْحَمْدُ لِلَّهِ كُلَّمَا وَقَبَ لَيْلٌ وَ غَسَقَ، وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ كُلَّمَا لَاحَ نَجْمٌ وَ خَفَقَ، وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ غَيْرَ مَفْقُودِ الْإِنْعَامِ وَ لَا مُكَافَإِ الْإِفْضَالِ. أَمَّا بَعْدُ، فَقَدْ بَعَثْتُ مُقَدِّمَتِي وَ أَمَرْتُهُمْ بِلُزُومِ هَذَا الْمِلْطَاطِ حَتَّى يَأْتِيَهُمْ أَمْرِي وَ قَدْ رَأَيْتُ أَنْ أَقْطَعَ هَذِهِ النُّطْفَةَ إِلَى شِرْذِمَةٍ مِنْكُمْ مُوَطِّنِينَ أَكْنَافَ دِجْلَةَ، فَأُنْهِضَهُمْ مَعَكُمْ إِلَى عَدُوِّكُمْ وَ أَجْعَلَهُمْ مِنْ أَمْدَادِ الْقُوَّةِ لَكُمْ» اظهار کرد: این خطبه در مسیر شام و جنگ صفین بیان شده است.

وی با اشاره به اینکه آغاز این خطبه به مسائل توحیدی می‌پردازد، ادامه داد: امام علی(ع) در این خطبه خداوند متعال را به سبب نعمت وجود شب ستایش می‌کند. برکات شب برای انسان فراوان است، به‌طوری‌ که شب بهترین زمان برای عبادت و بندگی و انس با خداوند متعال است.

موسوی با تأکید بر اینکه شب سبب آرامش جسم، استراحت و بازیابی قوت و آرامش روحی انسان است، اضافه کرد: سکوت و تسکین شب سبب آرامش روحی انسان است، لذا شب منشأ برکات برای بشریت است و آمدن شب و روز نشانه عظمت خداوند است.

مدرس حوزه علمیه لرستان با یادآوری اینکه حمد و ستایش سپاس خداوندی است که ستارگان را خلق می‌کند، افزود: زینت و آراستگی آسمان و ستارگان آثار و برکات مادی دارد که بسیاری از برکات آن هنوز ناشناخته است؛ ستارگان سبب هدایت و رهنمون شدن انسان می‌شود، به‌طوری‌ که انسان‌ها در گذشته با حرکات ستارگان مسیر را تشخیص می‌دادند.

وی با اشاره به اینکه نعمت‌های خداوند متعال همیشه وجود دارد و نعمت‌بخشی خداوند هرگز تمام نمی‌شود، ادامه داد: هرگز نمی‌توان نعمت‌ها و فضل خداوند را جبران کرد و ما توان جبران نعمت‌های خداوند را نداریم، چراکه نعمت‌های خداوند قابل احصا و شمارش نیست.

موسوی با بیان اینکه امام علی(ع) سپاه خود را در کنار رودخانه فرات به سمت سپاه معاویه فرستاد، اظهار کرد: امام علی(ع) آب فرات را با عنوان «نطفه» وصف می‌کند و نطفه در لغت به‌معنای آب بکر و صاف تعبیر شده است.

مدرس حوزه علمیه لرستان با بیان اینکه مولای متقیان در نهایت دقت و درایت در جایگاه فرماندهی نظامی تدابیر نظامی را انجام می‌دهد و نیروهای خود را ساماندهی و تقویت می‌کند، اظهار کرد: وقتی امام علی(ع) در قواره فرمانده نظامی قرار می‌گیرد یک فرمانده تمام‌عیار است، اگر در قالب یک عابد است، یک عابد زاهد تمام‌عیار و اگر در قالب حاکم قرار می‌کند یک حاکم تمام‌عیار است.

انتهای پیام
captcha