چهار راهبرد اصولی در جنگ ترکیبی؛ از پذیرش دشمن تا رفتار آفندی + صوت
کد خبر: 4097430
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۷
فروزنده در گفت‌وگو با ایکنا تشریح کرد:

چهار راهبرد اصولی در جنگ ترکیبی؛ از پذیرش دشمن تا رفتار آفندی + صوت

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس با بیان چهار راهبرد در جنگ ترکیبی گفت: دشمن در فضاهای مختلف فعالیت دارد و لذا ابتدا بپذیریم که دشمن داریم، دوم باور کنیم دشمن برای ما دارای برنامه است و سوم دشمن را خوب بشناسیم و چهارم در برابر دشمن باید حالت آفندی و تهاجمی داشته باشیم.

لطف الله فروزنده

لطف‌الله فروزنده، عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس و معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران در گفت‌وگو با ایکنا، با بیان اینکه دشمن از جمهوری اسلامی ایران آسیب‌های فراوانی دیده است، اظهار کرد: این آسیب از این ناحیه است که اولا ایران به عنوان یک کشور قدرتمند دارای منابع فراوان از چنگ و سلطه دشمن خارج شده و ثانیا اینکه گفتمان انقلاب اسلامی و گفتمان مقاومت اجازه نداده آمریکا بتواند در منطقه به منافعش دست پیدا کند و از سوی دیگر این گفتمان سبب شده تا ملت‌ها بیدار و آگاه‌تر شوند.

وی افزود: آمریکا برای اینکه مقابل جمهوری اسلامی بایستد و نظام را تضعیف کند، با تمام توان جنگ را علیه کشورمان آغاز کرده است.

اغتشاش و ناآرامی؛ مانع رشد

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به اینکه اغتشاش و ناآرامی، زمینه عدم تحقق رشد و پیشرفت کشور را فراهم می‌کند، گفت: قطعاً کشور از اغتشاش و ناآرامی آسیب خواهد دید.

فروزنده تأکید کرد: دشمن احساس کرده که ایران در حال رشد و پیشرفت و تبدیل به یک قدرت جهانی و منطقه‌ای است و تمام تلاش خود را بکار گرفته تا مانع پیشرفت کشورمان شود.


بیشتر بخوانید:

وی با اشاره به وجود مشکلات اقتصادی کشور گفت: مشکلات وجود دارد اما باید مدنظر قرار داد که دولت محترم در حال رفع مشکلات و تسهیل امور است.

معاون پارلمانی رئیس دولت دهم درباره جنگ روانی دشمن عنوان کرد: ایجاد آشوب و اغتشاش در کشور در راستای سناریو و بخشی از اهداف دشمن محسوب می‌شود، درواقع دشمن می‌خواهد با ایجاد جنگ روانی و برنامه‌ریزی در این راستا امنیت کشور را مختل کند.

ضرورت مدیریت اعتراضات

فروزنده در بخش دیگری از این گفت‌وگو درباره مدیریت اعتراضات گفت: نباید اجازه داد اعتراضات به اغتشاش و آشوب تبدیل شود، چون عواملی در میان معترضان و اعتراض‌کنندگان وجود دارند که همواره تلاش کرده‌اند مسیر اعتراض را منحرف و به سمت آشوب و اغتشاش بکشانند. اینها از عناصر و عوامل منافقین و معاندان و حتی تروریست‌های داعشی هستند که از هر فرصتی در راستای ایجاد اغتشاش استفاده می‌کنند. همچنین باید سیستم امنیتی و اطلاعاتی کشور دقیقاً روی تحرکات منافقان و معاندان تمرکز داشته باشد و از سوی دیگر بهتر است مکان مشخصی انتخاب و در اختیار معترضان قرار گیرد تا در آنجا با اخذ تضامین لازم از سردسته‌هایشان اعتراض خود را نسبت به برخی امور مطرح سازند.

وی ادامه داد: نظام جمهوری اسلامی ایران آمادگی و این ظرفیت را دارد که سخن حق را بشنود و پیگیری کند، اما وقتی اعتراض به اغتشاش منتهی می‌شود کاملاً ماهیت ماجرا تغییر کرده و خواست و میل معاندان در جریان اغتشاشات مطرح می‌شود.

معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران بیان کرد: دشمنان ایران اسلامی بسیار زیاد است و قضیه این کشور با سایر کشورها کاملاً متفاوت است. ما فرانسه و انگلیس و آلمان نیستیم که یکدیگر را حمایت می‌کنند. در ایران به محض وقوع یک حرکت اغتشاش‌گونه، غول رسانه‌ای کشورهای قدرتمند و سازمان‌های جاسوسی‌شان دست به کار شده و از اغتشاش حمایت می‌کنند و بر آن می‌دمند.

هوشیاری مقابل خواست و میل سازمان‌های جاسوسی

فروزنده با بیان اینکه مردم باید نسبت به خواست و میل سازمان‌های جاسوسی هوشیارانه رفتار کنند، عنوان کرد: در کشور باید فرهنگ صحیح اعتراض را جا انداخت و آن را باید هم در دانشگاه‌ها و هم در مدارس و از سویی در دستگاه‌های اجرایی ترویج کرد. مسئولان کشور باید در ترویج فرهنگ صحیح اعتراض نقش مؤثری ایفا کنند. انتقاد و ایراد مفید و ضروری است اما نباید اجازه داد به اغتشاش تبدیل شود.

وی شناخت دقیق از ماهیت جنگ ترکیبی را یک اصل مهم در مدیریت اعتراضات و بحران‌ها عنوان کرد و در این رابطه گفت: در جنگ ترکیبی باید دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی شناخت دقیقی از توطئه دشمن داشته باشند. همچنین مراکزی مانند شورای امنیت ملی باید دائم تهدیدات را رصد و نسبت به آنها مطالعه و تحقیق داشته باشد و از سوی دیگر نقش مراکز مطالعاتی در نحوه مواجهه با جنگ ترکیبی بسیار پراهمیت است.

چهار راهبرد در جنگ ترکیبی

معاون پارلمانی رئیس دولت دهم ادامه داد: دشمن در فضاهای مختلف فعالیت دارد و لذا ابتدا بپذیریم که دشمن داریم، دوم باور کنیم دشمن برای ما دارای برنامه است و سوم دشمن را خوب بشناسیم و چهارم در برابر دشمن باید حالت آفندی و تهاجمی داشته باشیم.

فروزنده گفت: اگر در برابر دشمن کوتاه بیاییم مطمئن باشید آنها کوتاه نخواهند آمد، پس وظایف دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی و شورای عالی امنیت ملی، شورای عالی فضای مجازی و شورای عالی انقلاب فرهنگی این است که این تهدیدات را مدام رصد و بروزرسانی سازند. این نهادها اگر راهبرد مناسب و مقتضی را در پیش گیرند، تهدیدات را بشناسند و فرصت‌ها را افزایش دهند قطعاً در جنگ ترکیبی موفق خواهیم شد. نباید نسبت به اینکه دشمن در کمین است ذره‌ای تردید داشت. متأسفانه در گذشته عادی‌سازی روابط با دشمن اجرا شد، درصورتی‌که با دشمن نمی‌توان رابطه داشت. آمریکایی‌ها به کمتر از نابودی رژیم ایران قانع نیستند و لذا پیشنهاد می‌شود در برابر راهبرد دشمن دارای راهبرد باشیم.

کد

گفت‌وگو از سعید امینی

انتهای پیام
captcha