پیشنهاداتی برای همگانی کردن تفسیر قرآن
کد خبر: 4097865
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۴۰۱ - ۰۱:۴۵
تفسیر؛ گام اصلی فهم قرآن / ۱۳

پیشنهاداتی برای همگانی کردن تفسیر قرآن

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآنی چهارمحال‌ بختیاری با بیان اینکه در بیشتر موارد به تفسیر قرآن تخصصی نگاه می‌شود به ارائه پیشنهاداتی برای همگانی کردن تفسیر قرآن پرداخت.

مرتضی رفیعی، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآنی چهارمحال‌ بختیاریمرتضی رفیعی، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآنی چهارمحال‌ بختیاری، در گفت‌وگو با ایکنا از فارس، با اشاره به اهمیت استفاده از تفسیر قرآن کریم در ترویج سبک زندگی قرآنی گفت: به نظر می‌آید بیشتر به صورت تخصصی به تفسیر قرآن نگاه می‌شود یعنی به گونه‌ای نیست که به صورت همگانی باشد‌ و برای همه، کلاس تفسیر قرآن یا نهج‌البلاغه برگزار کنیم.

وی با یادآوری اینکه به تازگی تفسیر نهج‌البلاغه نیز شروع شده است، اضافه کرد: در دانشگاه، کسانی که رشته‌های مرتبط داشته باشند تفسیر قرآن و نهج‌البلاغه را آموزش می‌بینند و دیگران نیز تفسیر موضوعی را به عنوان درس عمومی دارند لذا شاید بیشتر نگاهشان تخصصی است یعنی مثلاً فردی که دکترای علوم قرآن و حدیث می‌خواند باید بیشتر با تفسیر سر و کار داشته باشد اما چون با نگاه کردن به آیات یا ترجمه قرآن به بطن آن نمی‌توانیم پی ببریم، این مسئله که قرآن در زندگی ما ساری و جاری شود به وسیله تفسیر است.

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآنی چهارمحال‌ بختیاری تصریح کرد: تأویل کار ما نیست اما تفسیر باید انجام شود، تا ندانیم این آیه چه‌ می‌گوید و تفسیر آن، چه می‌شود و تبیین و روشن نشود، نمی‌توانیم آن را در زندگی به کار ببریم بنابراین باید تفسیر قرآن را بدانیم.

رفیعی یادآور شد: آیات بسیاری به عنوان آیات محکم و متشابه در قرآن کریم  داریم که اگر قرار باشد به ترجمه توجه کنیم، در آیات متشابه مثلاً می‌گوییم «یَدُ اللَّهِ فَوْقَ أَيْدِيهِمْ‌‌...؛ دست خدا بالای دست آن‌هاست» (سوره الفتح آیه ۱۰) که این نیاز به تفسیر دارد چون فقط معنای ظاهری قرآن برای ما شرط نیست.

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآنی چهارمحال‌ بختیاری اظهار کرد: به نظر در مباحث تفسیری نتوانستیم آنچنان که باید و شاید جلسات و برنامه‌ها و جلسات تخصصی به جزء دانشگاه‌ها داشته باشیم.

وی ادامه داد: می‌توانیم برای کارهای تربیتی در مدارس در مقطع متوسطه دوم، کلاس‌های تفسیر قرآن برگزار کنیم؛ البته کار تربیتی، راه‌ و‌ روشی دارد مثلاً اگر خواستیم یک کلاس تفسیر برگزار کنیم باید حدود ۲۰ دقیقه از کلاس ما درباره موضوع باشد و در کنار آن بتوانیم جاذبه‌هایی برای نوجوان در کلاس ایجاد کنیم و در ضمن آن، اصل حرف خود را بزنیم. به عنوان مثال در کنار انواع کلاس‌های قرآنی‌ و تربیتی، کلاس‌های ورزشی مانند دارت، فوتسال، شطرنج و... قرار دهیم و بعد در حین بازی هدف خود را اجرایی کنیم.

رفیعی در پایان با بیان ‌اینکه برای جوان امروز نیازمند است که فرد دلسوزی بیاید و در کنار آنان باشد، گفت: اگر جوان ببیند که کلاس‌ها و برنامه‌ها بازخورد دارد و سرگرمی‌های خوبی برای آن‌ها ایجاد کردیم، جذب جاهای دیگر نمی‌شود.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha