حجاب انسان را از حواشی زندگی دور نگه می‌دارد
کد خبر: 4098060
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۲
امام جمعه ملایر:

حجاب انسان را از حواشی زندگی دور نگه می‌دارد

امام جمعه ملایر با بیان اینکه در کشور ما بسیاری از بانوان امروز از تحصیلات عالیه برخورداند، در خارج از کشور نیز با ادامه تحصیل و حضور در عرصه‌های مختلف علمی، فرهنگی و ورزشی و... حجاب خود را حفظ کرده‌اند، گفت: حجاب انسان را از حواشی زندگی دور نگه می‌دارد.

محمد باقر برقراری امام جمعه ملایربه‌ گزارش ایکنا از همدان، حجت‌الاسلام محمدباقر برقراری، امام جمعه ملایر، امروز، 17 آبان‌ماه در دومین سمینار دانشجویی دانشکده علوم قرآنی ملایر با موضوع «چرایی حجاب» خطاب به دانشجویان اظهار کرد: قرآن کریم زنده و غنابخش است و هیچ فقری با وجود قرآن نیست.

وی بیان کرد: امام سجاد(ع) در حدیثی فرمودند که اگر تمام اهل مغرب و مشرق از دنیا بروند و من در دنیا تنها بمانم وحشت نمی‌کنم وقتی که قرآن با من است. این فرموده جایگاه انیس و مونس بودن قرآن برای انسان را می‌رساند. کسی که اهل قرآن نباشد دچار خسران می‌شود، نه تنها به نورانیتش افزوده نمی‌شود بلکه به قساوتش اضافه می‌شود، اما اهل قرآن، قرآن برایش شفابخش است، چراکه نور کتاب جامع و کلمه طیبه‌الله است.

امام جمعه ملایر با بیان اینکه باید با تمام وجود قرآن را قدر بدانیم و به این چشم نگاه نکنیم که قرآن کتابی است که ۱۴۰۰ سال قبل نازل شده است، افزود: قرآن کتابی است که تا قیام قیامت می‌شود از آن نسخه‌برداری کرد؛ تنها کتابی که هل من مبارز طلبیده و هیچ‌کس حریف قرآن نمی‌شود. قرآن می‌گوید قدر خودتان را بدانید.

وی به دانشجویان گفت: شما بهترین الگو هستید و دیگران را به معروف دعوت و از منکرات نهی کنید تا دیگران از شما الگوبرداری کنند. اگر می‌خواهیم قدر قرآن را بدانیم باید به سفارشات قرآن جامه عمل بپوشانیم. مسئله حجاب یک بحث کاربردی است و این مسئله برای کسانی که شاگرد مکتب قرآن هستند بدون شبهه و حل شده است. حجاب قیمتی‌ترین هدیه خدا برای انسان است، چراکه مطابق با فطرت، امنیت، مصونیت و وجدان است.

امام جمعه ملایر اضافه کرد: افرادی که بدحجاب می‌شوند بدون تحقیق، مدرک و با چشم و هم‌چشمی این راه را انتخاب می‌کنند. یک نکته دقیق در مسئله حجاب وجود دارد و آن اینکه خدای متعال می‌خواهد زن در اجتماع باشد وگرنه در منزل برای زن در کنار خانواده به حجاب نیازی نیست و حجاب بحثی اجتماعی برای ورود زن به اجتماع بوده تا مدیریت امور اجتماعی جامعه را به زن بسپارد.

وی گفت: در حقایق عالم ارتباط‌هایی وجود دارد که شامل ارتباط انسان با اشیا، ارتباط اشیا با انسان ارتباط انسان با خدا، ارتباط خدا با انسان و ارتباط انسان با انسان است و در همین ارتباط انسان با انسان اولین ارتباط، ارتباط زن و مرد است. ارتباط را نمی‌توان از جامعه گرفت و این ارتباط باید مدیریت شود که مدیریت نرم این ارتباط اجتماعی جامعه را خدای متعال در دست بانوان قرار داده است.

برقراری با بیان اینکه مدیریت باید دست افراد توانمند باشد و در بحث روابط زن و مرد مدیریت نرم‌افزاری در دست زن قرار دارد، افزود: حکمی که خدا در مدیریت نرم‌افزاری به زن داده حجاب است. زن می‌تواند با حیا و عفت خود در جامعه علاوه بر مصونیت خود، نگاه نامحرمان را نیز کنترل کند.

وی خطاب به بانوان گفت: برای زن همین جایگاه بس است که در هنگام ازدواج انتخاب را برعهده او قرار داده تا از بین مردانی که از زن خواستگاری می‌کنند یک گزینه را انتخاب کند، چراکه زن با تیزبینی، هوشمندی و عقلانیتی که دارد می‌تواند انتخاب درستی داشته باشد.

امام جمعه ملایر تصریح کرد: زن براساس هوا و هوس تصمیم نمی‌گیرد و اگر هم هوای نفس دارد، خداوند قدرت غلبه بر هوای نفس را به او داده، در حالی که مردان در کنترل هوای نفس خود مانند زن توانمند نیستند. مردان متواضع و مؤمن موافق حجاب و مردان بی‌دین و متکبر مخالف حجاب هستند. در واقع کسانی که خواستار بی‌حجابی هستند، مردان متکبرند نه زنان؛ چراکه حجاب زن باعث می‌شود به آنها توهین شود و نتوانند به خواسته‌های نفسانی خود دست پیدا کنند.

وی اضافه کرد: نتیجه بی‌حجابی خیانت و جنایت است، دودش به چشم خود فرد بی‌حجاب می‌رود. حجاب زن باعث رشد خود او و ترقی جامعه است، انتخاب حجاب راهی عالمانه و عاقلانه است، وقتی خانمی با حجاب مسئولیت خود را به نحو احسن مدیریت می‌کند، موفق است. در کشور ما بسیاری از بانوان از تحصیلات عالیه برخوردار هستند و در خارج از کشور نیز با ادامه تحصیل و حضور در عرصه‌های مختلف علمی، فرهنگی و ورزشی و... حجاب خود را حفظ کرده‌اند. در واقع حجاب انسان را از حواشی زندگی دور نگه می‌دارد.

امام جمعه ملایر با اشاره به اینکه غرب از داشتن این نعمت محروم است و می‌خواهد که این نعمت را نیز از ما بگیرد که طبق فرموده قرآن این امر ریشه در حسادت دارد، تصریح کرد: جهان غرب و اروپا می‌خواهند ما نیز از حجاب، عفاف، نجابت و اصالت خانوادگی ایرانی محروم شویم. آنها هرگز دلسوز مردم ما نیستند؛ اگر دلسوز هستند چرا داروهایی را که بیماران خاص ما نیاز دارند تحریم می‌کنند، اما فضای مجازی مخرب و ماهواره را تحریم نمی‌کنند. امروز باید با بصیرت و آگهی و تلاش خودمان بتوانیم به آنچه که موجب پیشرفت کشور است دست پیدا کنیم، دنیای غرب به‌دنبال بزرگ‌نمایی خود و تحقیر ماست.

وی با بیان اینکه هر کس هر چه دارد از زحمات و تلاش خود است، افزود: مردم ما باید قدر خود را بدانند و به این باور برسیم که ما بزرگ هستیم، چراکه دارای مکتبی بزرگ و فرهنگی ارزشمند هستیم و نباید اجازه داد فرهنگ بی‌ریشه غرب بر ما غالب شود.

امام جمعه ملایر با اشاره به اینکه دانشکده علوم قرآنی می‌تواند محل رشد دانشجویانی متدین و در سطح باشد، گفت: کسانی که در این محیط رشد می‌کنند خودفروخته نمی‌شوند بلکه صاحب شخصیت شده و می‌تواند در جامعه نیز مروج فرهنگ ناب قرآنی و اسلامی و شخصیت باشند.

فروزان کردیوند، کارشناس و معاون فرهنگی دانشکده علوم قرآنی ملایر نیز در ادامه بیان کرد: با توجه به هجمه‌های ایجاد شده در حوزه حجاب در جامعه دو سمینار دانشجویی دانشجویان دانشکده علوم قرآنی ملایر برگزار شده است.

وی گفت: این جلسات و تبادل اندیشه‌ها و افکار و اندوخته‌های قرآنی دانشجویان دانشگاه علوم قرآنی باید به سایر دانشگاه‌ها و در سطح جامعه انتقال پیدا کند تا مؤثر واقع شود.

انتهای پیام
captcha