نیاز جدی به ترجمه کتب دفاع مقدس داریم
کد خبر: 4098078
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۸
در یک نشست خبری عنوان شد

نیاز جدی به ترجمه کتب دفاع مقدس داریم

حسین صفری گفت: مردم دنیا می‌خواهند از جنگ و رشادت رزمندگان ایران بیشتر بدانند لذا در حوزه کتب دفاع مقدس نیاز جدی به ترجمه داریم.

نشست خبری یازدهمین دوره نمایشگاه کتاب دفاع مقدس

به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری یازدهمین نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس امروز، سه‌شنبه 17 آبان با حضور سردار عبدرالرضا آزادی، رئیس حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در سازمان بسیج و سپاه و رئیس نمایشگاه، حسین صفری، معاون اقتصاد و فرهنگ موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران و عضو شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه و سردار علی ناظری، مدیرمسئول انتشارات فاتحان و مدیر اجرایی این دوره از نمایشگاه کتاب دفاع مقدس به میزبانی خبرگزاری فارس برگزار شد.

دفاع مقدس؛ نورانی و بی‌نظیر

سردار عبدرالرضا آزادی، رئیس نمایشگاه در ابتدای این نشست دفاع مقدس را یک قطعه نورانی و بی‌نظیر و بی‌بدیل در تاریخ کشور و دوران انقلاب اسلامی خواند و گفت: ما در دفاع مقدس توانستیم خودباوری را تجربه کنیم و عظمت و عزت ایران اسلامی را به رخ دنیا بکشیم و حماسه‌های بزرگ ملت عزیزمان در دفاع از آرمان‌های خود و انقلاب اسلامی به دنیا معرفی کنیم.

هنر، ظرف استخراج گنجینه دفاع مقدس

رئیس حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در سازمان بسیج و سپاه با تکیه بر این سخن مقام معظم رهبری که «تاریخ دفاع مقدس یک گنج است» اضافه کرد: به میزانی که ما بتوانیم از این گنج استخراج و به نسل‌های آینده منتقل کنیم، موفق بوده‌ایم. یکی از ظرفیت‌های که می‌تواند این گنج بزرگ را اکتشاف و به جامعه و نسل جوان و حتی دنیا معرفی کند، ظرف هنر است.

او ادامه داد: شعر، ادبیات داستانی، فیلم، مستند، پویانمایی، سرود، نماهنگ و این دست قالب‌ها ظرفیت‌های هنری است که خوشبختانه در طول 44 سال انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، تا حد زیادی از این ظرفیت استفاده کرده و دستاوردها و آثار دفاع مقدس را به جامعه معرفی کنیم.

رئیس یازدهمین نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس با اشاره به اینکه هر جا از این ظرفیت به‌ خوبی استفاده شده، جامعه از آن استقبال کرده است، اضافه کرد: کتاب‌های خوبی که در گونه‌های مختلف برای دفاع مقدس به رشته تحریر درآمده است، از بهترین و پرمخاطب‌ترین آثار بوده است. در حوزه فیلم هم جامعه از فیلم‌های خوب دفاع مقدسی استقبال کرده است.

وی با بیان اینکه اگرچه هنوز با مطلوب خیلی فاصله داریم و هنوز نتوانسته‌ایم به خوبی از گنجینه عظیم دفاع مقدس استفاده کنیم؛ افزود: اما به همان میزانی که از ظرفیت‌های هنری در این حوزه استفاده شده؛ آثار دفاع مقدس بسیار پرمخاطب و پُرپیام بوده است. اصولا پیام و ریزه‌کاری‌های دفاع مقدس را جز با زبان هنر نمی‌توانیم به جامعه و دنیا معرفی کنیم.

تقریظ 60 کتاب دفاع‌مقدسی توسط مقام معظم رهبری

سردار آزادی ضمن اشاره به اینکه یکی از بزرگترین حامیان حوزه هنر دفاع مقدس، مقام معظم رهبری است، تصریح کرد: خود ایشان کتاب‌های این حوزه را ملاحظه، مطالعه و تقریظ می‌کنند. تا الان قریب به 60 عنوان از کتاب‌های حوزه دفاع مقدس و بحث مقاومت را تقریظ کرده‌، بر آن‌ها یادداشت نوشته و بیشتر به جامعه معرفی کرده‌اند که این اتفاق مبارک و پشتوانه بسیار خوبی است و خوشبختانه ما از آن برخورداریم.

نشست خبری یازدهمین دوره نمایشگاه کتاب دفاع مقدس

رئیس یازدهمین نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس در ادامه گفت: خوشبختانه هنرمندان کشور خصوصا درحوزه نشر و ادبیات توانسته‌اند درخشندگی خوبی در موضوع دفاع مقدس از خود نشان دهند و آثار بسیار خوبی خلق کنند.

چالش جدی نشر و کتاب دفاع مقدس

سردار آزادی چالش جدی حوزه هنر و نشر و کتاب دفاع مقدس را ترویج، تبلیغ و توزیع و عرضه آثار دفاع مقدس، به‌ویژه آثار مکتوب ایسن حوزه خواند و گفت: یکی از اهداف برگزاری نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس، مقاومت و انقلاب اسلامی، همین موضوع تبلیغ و ترویج آثار دفاع مقدس است زیرا ممکن است هنوز آنچنان که باید برای نسل جوان ما معرفی نشده باشد.

رئیس یازدهمین نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس در ادامه گفت: امسال خوشبختانه بعد از دو سال وقفه‌ای که به دلیل کرونا داشتیم و نمایشگاه کتاب دفاع مقدس برگزار نشد، یازدهمین دوره این نمایشگاه در آستانه هفته کتاب جمهوری اسلامی و برگزاری کنگره ملی شهدای قم در شهر مقدس قم برگزار می‌شود.

فعالیت 35 ناشر دفاع مقدسی در سطح کشور

رئیس حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در سازمان بسیج و سپاه در بخش پایانی صحبت‌های خود ضمن تاکید بر اینکه همه فعالیت‌های سپاه و بسیج منحصر به نمایشگاه کتاب دفاع مقدس نیست، راه‌اندازی بیش از 35 نشر دفاع مقدس در سطح کشور را از دیگر اقدامات فرهنگی این نهادها خواند و افزود: در همه استان‌های ما یک ناشر در زیرمجموعه سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس به ثبت رسیده و و سالانه قریب به 300 عنوان کتاب درحوزه دفاع مقدس، مقاومت و انقلاب اسلامی کتاب تولید می‌کنند که بسیاری از آنان مورد توجه مخاطبان قرار گرفته‌اند.

سردار آزادی با تاکید براینکه ما اهتمام جدی به حوزه نشر و کتاب دفاع مقدس داریم، به برگزاری 28 کنگره استانی و 10 کنگره اقشاری برای پاسداشت نام و یاد شهدا و انتشار حماسه‌های آنها طی 10 سال را از دیگر فعالیت‌های فرهنگی سپاه و بسیج اشاره کرد و افزود: در همه این کنگره‌ها کتاب یکی از محصولات هنری تولید شده بوده است.

نسبت آثار دفاع مقدس به کل آثار 

حسین صفری، معاون اقتصاد و فرهنگ موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران و عضو شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه هم ضمن اشاره سابقه برگزاری 10 دوره نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس، عنوان کرد: در یازدهمین دوره این نمایشگاه سعی شد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس سپاه و بسیج همکاری توأمان داشته باشند و ضمن حفظ دستاوردهای خوب در برگزاری دوره‌های قبل، نواقص دوره‌های پیشین در این نمایشگاه برطرف شود.

معاون اقتصاد و فرهنگ موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران نسبت آثار منتشر شده دفاع مقدس به کل آثار منتشر شده کشور را  1.3  اعلام و تصریح کرد: علی‌رغم فعالیت‌های انجام شده، رقم پایینی است، کتاب دفاع مقدس مخاطب و مشتری خوبی دارد و در دو سه سال اخیر توجه به کیفیت، طراحی و متن و ادبیات خوب بیشتر شده که اتفاق بسیار خوبی است.  

انتشار 1063 کتاب چاپ اولی

صفری در ادامه به ارائه آماری از کتاب‌های منتشر شده در حوزه دفاع مقدس در کشور پرداخت و گفت: به تفکیک کتاب‌های ثبت شده در خانه کتاب، در سال 1400، 1063 عنوان کتاب چاپ اول و 437 عنوان کتاب چاپ مجدد و 10 عنوان کتاب چاپ اول در حوزه کودک و نوجوان درحوزه دفاع مقدس منتشر شده است.  البته در 6 ماهه نخست سال و تا شهریور 1401، 495 عنوان کتاب چاپ اول در حوزه عمومی، 241 عنوان چاپ مجدد و 23 عنوان کتاب در حوزه کودک و نوجوان منتشر شده است که  قطعا تا پایان سال این رقم ها رشد خوبی خواهد داشت.

نشست خبری یازدهمین دوره نمایشگاه کتاب دفاع مقدس

معاون اقتصاد و فرهنگ موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران با اعلام اینکه برخی از ناشران کتاب‌هایشان را در سامانه خانه کتاب ثبت نمی‌کنند، تصریح کرد: این مسئله باعث ایجاد مشکلات آماری می‌شود. ازجمله اینکه کتاب‌هایی که اعلام وصول نشده باشد در سامانه‌های مجازی خانه کتاب که در حال راه‌اندازی و به‌روزرسانی و در طرح خرید از کتابفروشی ها قرار نمی‌گیرد وناشران این فرصت را برای فروش از دست می‌دهند. 

عضو شورای سیاستگذاری یازدهمین نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس با تاکید بر اینکه فرصت خوبی در حوزه کتاب‌های دفاع مقدس وجود دارد، عنوان کرد: تجربه حضور در چندین نمایشگاه خارجی به بنده ثابت کرد که کتاب‌های حوزه دفاع مقدس، مقاومت و پایداری در کشورهای مختلف خواهان زیادی دارد؛ درواقع مردم کشورهای مختلف می‌خواهند از جنگ و رشادت رزمندگان ایران بیشتر بدانند و سرداران بنام ما را بشناسند؛ حتی کنجکاو هستند در مورد موضوع انقلاب و شخصیت مقام معظم رهبری بیشتر اطلاعات کسب کنند، لذا در این حوزه نیاز به ترجمه دارد.

طبق اعلام صفری، دبیرخانه گرنت جمهوری اسلامی ایران آمادگی اختصاص 20 درصد بودجه خود از طرف معاونت امور فرهنگی وزارت ارشاد به آثار ترجمه شده در حوزه دفاع مقدس و کمک به ناشرانی دارد که در کشورهای خارجی کتاب‌هایی را با مضمون دفاع مقدس، مقاومت و پایداری می‌نویسند و منتشر می‌کنند.

وی همچنین ضمن اشاره به تاکید مقام معظم رهبری به ترجمه معکوس آثار دفاع مقدسی، عنوان کرد: یکی از مشکلات ما در این حوزه این است که کتاب را اینجا ترجمه می‌کنیم، درحالی که این کتاب‌ها قابلیت ارائه به مخاطب خارجی و کشورهای مقصد را ندارند. ناشران باید توجه داشته باشند که این کتاب‌ها باید در مقصد و به زبان مقصد ترجمه، منتشر توزیع شود. در حال حاضر برخی کتاب‌ها ترجمه و منتشر شده اما کیفیت عرضه را ندارند.

اختصاص 500 میلیون بن کارت

معاون اقتصاد و فرهنگ موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران در بخش دیگر سخنان خود از در نظر گرفتن یارانه‌ای توسط معاونت فرهنگی وزارت ارشاد برای یازدهمین نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس خبر داد و گفت:  500 میلیون بن‌کارت آماده شده که این بن‌کارت‌ها مشارکتی است؛ یعنی 20 درصد آنها یارانه خرید است که در باجه‌های بانک عامل- صادرات- در محل نمایشگاه به بازدیدکنندگان داده می‌شود. بر این اساس بریا افراد دیپلم و فوق‌دیپلم 100 هزار تومان و طلاب و خانواده شهدا 200 هزار تومان بن کارت تدارک دیده شده که 20 درصد آن یارانه است. علاوه بر این ناشران موظفند کتاب‌های خود را با حداقل 10 درصد تخفیف ارائه کنند که این تخفیف می‌تواند بیشتر هم شود.

صفری ضمن اعلام اینکه 180 ناشر فعال دفاع مقدس داریم، اضافه کرد: برخی ناشران دفاع مقدس که به دلیل اینکه در حوزه‌های مختلف فروش خوبی دارند یک مقدار از به‌روزرسانی خود غافل شدند. همچنین کرونا باعث شد که برخی از ناشران آثار کمتری تولید کنند و در نتیجه  شرکت آن‌ها در نمایشگاه‌ها کمرنگ شد.

عضو شورای سیاستگذاری یازدهمین نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس با تاکید بر اینکه حضور 90 ناشر در این نمایشگاه و عرضه شش هزار عنوان کتاب همه نشر دفاع مقدس نیست؛ تصریح کرد: ناشران باید توجه داشته باشند به دلیل مشکلات شبکه توزیع کتاب، برگزاری این نمایشگاه‌ها به‌نوعی به توزیع کتاب کمک می‌کند. در این میان برخی ناشران به دلیل اتکا به فروش خوب خود در چند عنوان کتاب، همواره در عرصه‌های مختلف حضور پیدا نمی‌کنند که هم به مخاطبان ظلم می‌شود و هم اینکه به مرور ممکن است خودشان هم دچار آسیب شوند.

معاون اقتصاد و فرهنگ موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران همچنین به رشد تقریبا 1500 عددی کتاب‌های دفاع مقدسی در فاصله سال‌های 1368 تا 1400 اضافه کرد: در سال 68 طبق آمار ثبت شده 20 عنوان کتاب در حوزه دفاع مقدس بوده که در سال 1400 آمار ثبت شده در همین حوزه 1517 عنوان کتاب است. البته تا شهریور 1401 تعداد 770 عنوان کتاب چاپ اول در حوزه دفاع مقدس ثبت شده در خانه کتاب وجود دارد.

یک نمایشگاه ملی

سردار علی ناظری مدیرمسئول انتشارات فاتحان و مدیر اجرایی نمایشگاه هم ضمن اعلام اینکه نمایشگاه کتاب دفاع مقدس، انقلاب اسلامی و مقاومت یک نمایشگاه ملی است، عنوان کرد: این نمایشگاه به اقصی‌نقاط کشور می‌رود و تاکنون در شهرهای مختلف اصفهان، تهران، شیراز، تبریز، کرمان، سیستان و بلوچستان و بندرعباس برگزار شده است و یازدهمین دوره آن امسال در شهر مقدس قم برگزار می‌شود.

نشست خبری یازدهمین دوره نمایشگاه کتاب دفاع مقدس

مدیر اجرایی یازدهمین دوره نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس در ادامه با تاکید بر اینکه فرهنگ ایران اسلامی همان فرهنگ دفاع مقدس است، افزود: یازدهمین دوره نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس با همکاری موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران و به میزبانی سپاه قم برگزار می‌کنیم و برای کمک به برگزاری بهتر این رویداد فرهنگی به تمام ناشرانی که در این نمایشگاه شرکت می‌کنند، غرفه و اسکان رایگان داده می‌شود.

یک نمایشگاه با 115 غرفه

ناظری ضمن اعلام ثبت‌نام بیش از 90 ناشر دولتی و خصوصی با بیش از شش هزار عنوان کتاب تا به این لحظه در این دوره از نمایشگاه کتاب دفاع مقدس، اضافه کرد: موضوع کتاب‌های این نمایشگاه دفاع مقدس، انقلاب و مقاومت است و 115 غرفه ناشرانی از سراسر کشور عرضه می‌شوند.

مدیر اجرایی یازدهمین دوره نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس همچنین از برگزاری برنامه‌های جنبی در یازدهمین دوره نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس خبر داد و گفت: نشست‌هایی با حضور کارشناسان و مسئولان حوزه نشر وکتاب، ناشران و نویسندگان پیش‌بینی شده است که در فاصله شنبه تا پنج‌شنبه هفته آینده برگزار می‌شوند. علاوه بر‌این تاکنون رونمایی از 21 کتاب جدید در نمایشگاه پیش‌بینی و برنامه‌ریزی شده است.  

طبق اعلام سردار ناظری یازدهمین دوره نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس، انقلاب و مقاومت از پنج شنبه 19 آبان تا جمعه 27 آبان برگزار می شود و ساعت کار این نمایشگاه از 9 تا 12 ظهر و عصرها از ساعت 16 تا 21 است.

انتهای پیام
captcha