گرامیداشت سالروز ورود امام رضا(ع) به ابركوه
کد خبر: 4098197
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۲

گرامیداشت سالروز ورود امام رضا(ع) به ابركوه

سالروز ورود امام‌ رضا(ع) به شهرستان ابركوه در مراسمی با حضور استاندار یزد و جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی گرامی داشته شد.

مهران فاطمی، استاندار یزدبه گزارش ایکنا از یزد، مهران فاطمی، استاندار یزد، روز گذشته، 17 آبان در آیین روز ابرکوه و گرامیداشت قدوم امام هشتم بر خاک دارالسعادة، با بیان اینکه نزدیک به 1243 سال از سالروز ورود امام رضا(ع) به ابرکوه می‌گذرد، گفت: در بررسی انجام شده زمان انجام این رویداد بزرگ تاریخی و مذهبی ماه ربیع الثانی و آبان ماه بوده که تقارن این دوماه در سالجاری، به این رویداد اهمیت ویژه و مضاعفی می‌دهد.

استاندار یزد ادامه داد: این رویداد بزرگ، 1243 سال سند دلدادگی مردم شهید پرور و ایمانی ابرکوه به فرهنگ قرآن، اهل بیت و به ویژه حضرت علی بن موسی الرضا(ع) است؛ «الحمدلله الذي جعلنا من المتمسكين بولايته امیرالمؤمنین».

وی در بخش دیگری از سخنانش به بازخوانی ابعاد سفر امام هشتم(ع) به ایران پرداخت و گفت: امام رضا(ع) با مأمون به عنوان با ذکاوت‌ترین، عمیق‌ترین و سیاست‌مدارترین فرد برنامه‌ریز علیه اهل بیت(ع) روبرو بود کسی که برنامه‌ریزی سنگینی برای از بین بردن جریان باریک و زلالی که اهل بیت(ع) در قالب تقیه و مصلحت و پوشش و خفا پس از جریان عاشورا داشتند، کرد.

فاطمی رمز موفقیت تشیع در طول سال‌های گذشته را «قداست» و «مظلومیت» اهل بیت(ع) عنوان و بیان کرد: مأمون تلاش کرد بالاجبار حضرت علی بن موسی الرضا(ع) را از مدینه به مرو و سپس به دل دستگاه حاکمیتی بیاورد تا قداست و مظلومیت ایشان را از بین ببرد.

استاندار یزد ادامه داد: تجمیع مردم مدینه در زمان عزیمت به سمت ایران و فرمایش این جمله که «بر من گریه کنید»، کاری عمیق و ذکاوتمندانه سیاسی برای نشان دادن «اجبار ایشان به سفر» و «پذیرش ولایت‌عهدی مأمون» بود تا مأمون به اهداف خود نرسد.

فاطمی بیان کرد: حضرت علی بن موسی الرضا(ع) در گذر از استان یزد در مواقف متعددی حضور یافتند اما تنها در شهرستان ابرکوه بیتوته کردند که سند تاریخی آن نیز موجود است.

وی با بیان اینکه اکنون نیز مأمون‌هایی هستند که بخواهند در آن مسیر گام بردارند، اضافه کرد: جا دارد عقد خواهر خواندگی بین این دو شهرستان ابرکوه و نیشابور با محوریت امام هشتم(ع) و این رویداد تاریخی شکل گیرد.

استاندار یزد در پایان با بیان اینکه امام رضا(ع) باید محور فعالیت‌های فرهنگی شهرستان ابرکوه شود گفت: شهرستان ابرکوه باید شهرستان هدفِ فرهنگ امام رضایی در تمامی صحنه‌ها باشد.

انتهای پیام
captcha